Kleine HF vertical voor op plat dak

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA1GVZ
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Kleine HF vertical voor op plat dak

#1 Bericht door PA1GVZ »

Na mijn vakantie op Bonaire, waar ik twee weken met een "QRPGuys 40-30-20m Portable Tri-Band Vertical Antenna" heb kunnen werken (zie afbeelding), kom ik thuis weer tot de ontdekking dat mij "dakgoot antenne" toch niet alles is.
Een verticale antenne bied toch wel aanzienlijk wat voordelen. Zelfs op 40 meter, waar deze antenne te kort voor was (5 meter), bleken de resultaten nog steeds aanzienlijk te zijn. Nu zag ik op tweedehands.nl een HI-Q Piranha 5/80 voorbij komen.
https://www.tweedehands.nl/zendamateur/ ... 30165.html
Nu zie ik wel vaker mobiele HF antennes die vast worden opgesteld op het dak. Nu wil ik om verschillende redenen geen full-size vertical plaatsen en vraag mij af wat een geschikte oplossing is. Uiteraard blijft een korte vertical een compromis oplossing maar lijkt toch een stuk beter dan een stuk goot van 35 meter langs het blok huizen.

Is dit het type antenne wat het meest geschikt is of zijn er ook goedkopere alternatieven? De antenne moet niet gemakkelijk zichtbaar zijn en eenvoudig te plaatsen met een voet welke met een paar kleine tegels verzwaard kan worden.

Wie heeft ervaring met een dergelijke oplossing? Ik denk dat afstemmen bij de antenne met dit frequentie bereik de beste oplossing is. Gezien de antenne op het platte dak komt moet afstemming dan remote mogelijk zijn. Of is een loop een betere oplossing??

Alvast bedankt voor de reacties.

73, Gert
Bijlagen
IMG_2113.jpg

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Kleine HF vertical voor op plat dak

#2 Bericht door PG0DX »

Njah....
Ten eerste....vergis je niet in de QTH, veelal is het iets makkelijker om "DX" te werken als je iets dichter bij de evenaar zit, en dat scheelt nogal (vooral op de hogere banden).

Als we kijken naar de lengte van de verticale antenne dan kan het niet anders dan een compromis zijn, dat begrijpen we allemaal.
Het lijkt me een "screwdriver" antenne ? Hoe "goed" hij het gaat doen hangt vooral af van het verticale lengte en z'n radialen net. Je zou eventueel het verticale stuk kunnen vervangen voor iets anders....een 5 meter lange hengel oid (indien het permanent staat).
Dan zal het al iets beter zijn (op de lage banden), hij heeft iets (en het liefst heel veel) massa nodig.

Als je zoekt naar een permanente oplossing....dan zou ik toch eerder geneigd zijn om voor een loop te gaan. (zo groot mogelijk...zeker ook als mijn voorkeur NIET de hoge banden zijn.)
Mede ook omdat je hem "draaibaar" kan opstellen en wellicht wat storing kan wegfilteren.


Vr. gr, Henry

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Kleine HF vertical voor op plat dak

#3 Bericht door on4avt »

Is eigenlijk een mobile antenne ?

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Kleine HF vertical voor op plat dak

#4 Bericht door PG0DX »

correct.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Kleine HF vertical voor op plat dak

#5 Bericht door PA3DAT »

Ik ben bang dat die antenne gaat tegenvallen. En dat wordt dan een dure leerschool...

Heb ooit zelf een dure vertical gehad van € 359. Ik kreeg er na een jaar met moeite
nog € 100 voor terug. De antenne voldeed mij niet. Bovendien pikt een vertical meer
storing op dan een symmetrische (horizontale) antenne...
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

PA1GVZ
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Kleine HF vertical voor op plat dak

#6 Bericht door PA1GVZ »

Tja het blijft lastig als ik dit zo allemaal lees. De tribander van QRPguys heb ik eerst getest op Texel, ook daar voldeed hij boven verwachting. Blijkbaar ben ik niet veel gewend met mijn dakgoot. Vandaar mijn idee voor een dergelijke oplossing. Horizontaal kan ik heel weinig kwijt en een lengte van 5+ meter verticaal gaat waarschijnlijk voor andere uitdagingen zorgen.
Blijkbaar is mijn dakgoot dan het max haalbare?

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Kleine HF vertical voor op plat dak

#7 Bericht door on4avt »

Een magnetic loop ? Doormeter van 2 meter( is al veel)
Komt dus ook maar een 3 m max hoog.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Kleine HF vertical voor op plat dak

#8 Bericht door PA0FRI »

Je kan een vertical volgens het windom principe maken en in het voedingspunt een 1 : 4 balun gebruiken.
Met een ATU afstemmen via de coaxkabel. Het een en ander werkt op veel banden beter dan men denkt.
Het gaat zelfs op 80 m is mijn ervaring. De balun kan gemaakt worden met ringkernen, maar minder
problemen heeft men met het model volgens dit artikel: https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/Balun/balun.htm.
Nog beter is het als tussen ATU en balun een veelvoud van halve golf coaxkabel gebruikt wordt.
Met RG58 of RG 213 gebruik ik lengtes van 6.8 m, dat wordt bij voorbeeld voor voor 10 t/m 40 m 2 × 6.8 m.
Het gaat ook met kortere "radialen"/eindcapaciteit..
Bijlagen
Windom sys.GIF
Windom sys.GIF (4.02 KiB) 8647 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA1GVZ
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Kleine HF vertical voor op plat dak

#9 Bericht door PA1GVZ »

PA0FRI schreef:Je kan een vertical volgens het windom principe maken en in het voedingspunt een 1 : 4 balun gebruiken.
Met een ATU afstemmen via de coaxkabel. Het een en ander werkt op veel banden beter dan men denkt.
Het gaat zelfs op 80 m is mijn ervaring. De balun kan gemaakt worden met ringkernen, maar minder
problemen heeft men met het model volgens dit artikel: https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/Balun/balun.htm.
Nog beter is het als tussen ATU en balun een veelvoud van halve golf coaxkabel gebruikt wordt.
Met RG58 of RG 213 gebruik ik lengtes van 6.8 m, dat wordt bij voorbeeld voor voor 10 t/m 40 m 2 × 6.8 m.
Het gaat ook met kortere "radialen"/eindcapaciteit..
Hallo Frits,

Dit idee prikkelt weer de gedachten :D . Het windom principe hier wilt zeggen het voedings punt op 1/3, ofwel straler van 5 meter en een radiaal lengte van 2,5 meter? Of hoe moet ik dit zien.
Zijn deze lengtes ergens op gebaseerd of enigszins willekeurig? Met de straler van 5 meter denk ik dan hierbij aan 20 meter en hoger. Klopt dat? De tribander van QRPguys die ik gebruikte op Bonaire had een lengte van 5 meter met 4 radialen van 3 meter voor de 20 meter band. Voor de 30 en 40 meter wordt een spoel in serie geschakeld.

73 Gert

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Kleine HF vertical voor op plat dak

#10 Bericht door PA0FRI »

PA1GVZ schreef:Zijn deze lengtes ergens op gebaseerd of enigszins willekeurig? Met de straler van 5 meter denk ik dan hierbij aan 20 meter en hoger.
De lengte is willekeurig en omdat je een kleine vertical zocht werd het 5 m. Ook omdat (goedkope) CB antennes te gebruiken zijn.
Het systeem is gebaseerd op: Prof. Mike Underhill, G3LHZ bedacht een systeem om een dipool over een breed spectrum af te stemmen via een coaxkabel en een 1 ÷ 4 balun in het voedingspunt. Een geschikte tuner voor HF banden kan dan in zijn eenvoudigste vorm bestaan uit één rolspoel en één condensator. De SWR in de coaxkabel is bij zijn ontwerp lager dan een systeem waarbij de voedingslijn rechtstreeks aangesloten wordt op het voedingspunt. G3LHZ noemt de balun om de SWR in een eerste stap omlaag te brengen, een pre-match unit (PMU) en de afstembare ATU een final match unit (FMU).
In principe, als een ATU het aan kan, is de antenne op alle HF banden af te stemmen en te gebruiken. Het rendement zal afnemen, naarmate de frequentie lager wordt.
Overigens mijn verticale antenne:
https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/GPA-3 ... versie.htm
gebruik ik met een ATU ook voor 50 en 70 MHz.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA1GVZ
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Kleine HF vertical voor op plat dak

#11 Bericht door PA1GVZ »

Bedankt voor de info Frits, ik ga hiermee is wat experimenteren.

73, Gert

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Kleine HF vertical voor op plat dak

#12 Bericht door PE9PE »

PA1GVZ schreef:Bedankt voor de info Frits, ik ga hiermee is wat experimenteren.

73, Gert
Gert,

Wat niet opvalt is een houten vlaggenmast.
Deze zijn hol van binnen en daar kan jij dan prima een draad in monteren.
Veel plezier met het experimenteren.

Rob
Life is too short for QRP.

PA1GVZ
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Kleine HF vertical voor op plat dak

#13 Bericht door PA1GVZ »

PE9PE schreef:
PA1GVZ schreef:Bedankt voor de info Frits, ik ga hiermee is wat experimenteren.

73, Gert
Gert,

Wat niet opvalt is een houten vlaggenmast.
Deze zijn hol van binnen en daar kan jij dan prima een draad in monteren.
Veel plezier met het experimenteren.

Rob
Hallo Rob,

Ik heb niet echt een tuin voor een vlaggemast, die zal juist opvallen. Ik heb een huis met vier verdiepingen met op de 4e een dak terras. Het dak is deels plat 3x5 meter. Hier had ik gedacht met een tegelvoet een korte vertical te plaatsen zonder hulp van tuidraden. Nog even bedenken wat hier een handige keuze is qua materiaal.

73, Gert

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Kleine HF vertical voor op plat dak

#14 Bericht door PE9PE »

PA1GVZ schreef:
PE9PE schreef:
PA1GVZ schreef:Bedankt voor de info Frits, ik ga hiermee is wat experimenteren.

73, Gert
Gert,

Wat niet opvalt is een houten vlaggenmast.
Deze zijn hol van binnen en daar kan jij dan prima een draad in monteren.
Veel plezier met het experimenteren.

Rob
Hallo Rob,

Ik heb niet echt een tuin voor een vlaggemast, die zal juist opvallen. Ik heb een huis met vier verdiepingen met op de 4e een dak terras. Het dak is deels plat 3x5 meter. Hier had ik gedacht met een tegelvoet een korte vertical te plaatsen zonder hulp van tuidraden. Nog even bedenken wat hier een handige keuze is qua materiaal.

73, Gert
Hallo Gert,

Mijn idee van de Vlaggenmast was ook bedoeld voor je platte dak.
Deze masten vallen niet op en hebben het voordeel wat ik beschreef.
Tuidraden zijn niet nodig en je kunt hem vastzetten op een goede tegelvoet.

Groet,
Rob
Life is too short for QRP.

PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Re: Kleine HF vertical voor op plat dak

#15 Bericht door PD4VCC »

Ik haal verdomd goede resultaten met mijn Magnetic 'Baby Loop' (http://www.ciromazzoni.com/loop-baby). Deze staat bij mij op een plat dak en valt 'niet heel erg op'. Ik zet het tussen haakjes omdat er soms wel eens mensen naar boven staan te kijken omdat dan net de zon op het glimmende metaal weerkaatst en ze zich invredesnaam afvragen waar het voor is. Ik lach altijd maar iets over UFO's ontvangen en dan is het klaar :-)

Sinds vorig jaar hebben ze in Italie ook de Stealth Loop bedacht (https://docs.wixstatic.com/ugd/1aa222_8 ... c4d2f8f1e7). Nog kleiner dan de Baby loop en vooral ook een stuk lager. Geen idee wat de resultaten met deze 'autokrik' zijn.

Ze kosten wel een vermogen maar als je het materiaal voelt dan merk je echt dat het vakmanschap

Plaats reactie