ATAS 120 grondvlak en magneetvoet?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA5DAM
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 dec 2012, 20:45
Roepletters: PA5DAM

ATAS 120 grondvlak en magneetvoet?

#1 Bericht door PA5DAM »

Beste OM,

Ik heb een ATAS 120 en een Yeasu 857D.

Nu zou ik deze graag in een opstelling bij mij thuis neerzetten ipv bovenop een auto (ik heb namelijk geen auto).

Nu heb ik laatst de grootste en sterkste magneetvoet gehaald die ik kon vinden de K-PO Triple Magnetmount PL (SO-239) dat is er een met een driehoek van staal en drie dikke magneten eronder.

Deze voet heb ik toen op een staalplaat van 1,00m bij 0,6m en 0,75mm dik neergezet.

Wegwaaien zal wel niet, maar een goede SWR kreeg ik er (nog) niet mee voor elkaar.

Mijn idee is om nog een aantal draden voor het grondvlak aan de stalen plaat vast te maken met gaatjes in de plaat en daar dan moetjes door met de draden aan een oogje gecrimped.

Zijn er OM's met goede ervaringen met een dergelijke magneetvoet en hoe zou dit grondvlak nu nog beter kunnen maken?

Moet ik misschien een andere magneetvoet hebben?

Een auto, balkon of een ander groot metalen gestel heb ik niet.

73

PA5DAM
PD2FVD - PA5DAM

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: ATAS 120 grondvlak en magneetvoet?

#2 Bericht door on4avt »

Mijn Atas staat op een antenne voetje op de motorkap van de camper.perfect af te regelen.Ik denk dat je beter een gat boort door de ijzeren plaat en daar een antenne voet pl door monteerd. Een atas hoeft eigenlijk alleen maar massa (goede) te hebben . Het antenne voetje staat met enkele zeskant schroeven vast .
Hier thuis heb ik ook ooit de opstelling gedaan op een tripoot,.Aan de onderkant van de ATAS is dan de ring gemonteerd. Ik had de hele set radialen. Ging prima, 1 m boven de grond.
Daarna heb ik het getest met een draad radiaal op 20m. Een schuine naar beneden. Ging ook goed. Ik heb de atas van 2006.Nog altijd oke
Dit zijn mijn bevindingen.

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: ATAS 120 grondvlak en magneetvoet?

#3 Bericht door PA3FAT »

Ben het met ON4AVT eens. Waarom geen 'echte' aarde en dus gewoon plug door de plaat heen aanbrengen.

Heb een 120A op de auto met FT857D. Stemt prima af.

Hoe groter het 'aard' vlak, plaat of met radialen, des te beter.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: ATAS 120 grondvlak en magneetvoet?

#4 Bericht door PD7HB »

Kennis van mij heeft hem op een ijzeren balkonrand staan met de Yaesu ATBK-100 radialenkit en dat werkt prima.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: ATAS 120 grondvlak en magneetvoet?

#5 Bericht door pa0ejh »

Zinloze vermelding, de TS heeft geen balkon met hekwerk, radialen kit is alleen voor 6 - 2 en 70cm.

Beste is een voet op een metalen plaat, dus geen magneet voet die heeft te weinig capaciteit tov. de metalen plaat..

Een grote plaat heeft weing zin, moettie wel erg groot zijn, dus meerdere radialen aan de plaat....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: ATAS 120 grondvlak en magneetvoet?

#6 Bericht door on4avt »

Er bestaat ook een andere radialen kit. Allemaal buisjes van een meter lang. 16 in totaal. In elkaar vijzen en je het er 8 van 2 m lang die je rondom de onderkant in de ring draait.Die kit had ik.
atas-gg.jpg
atas-gg.jpg (3.78 KiB) 5658 keer bekeken

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: ATAS 120 grondvlak en magneetvoet?

#7 Bericht door on4avt »

Waar ligt die plaat eigenlijk ?Op de grond?

PA5DAM
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 dec 2012, 20:45
Roepletters: PA5DAM

Re: ATAS 120 grondvlak en magneetvoet?

#8 Bericht door PA5DAM »

on4avt schreef:Waar ligt die plaat eigenlijk ?Op de grond?
Ik had de plaat (1,20m x 0,6m) op de betonnen tegels liggen in de tuin met de ATAS 120 met magneetvoet er bovenop.
PD2FVD - PA5DAM

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: ATAS 120 grondvlak en magneetvoet?

#9 Bericht door PA3DAT »

Ik had 'm met een magneetvoet op het dak van een Fiat Ducato kampeerbus. Stemde redelijk af, behalve op
40m. Nu heb ik een antennevoet midden op het dak (van de grijze Peugeot Boxer, mijn avatar). De antenne
stemt nu makkelijk af, ook op 40m.
En een FT-857 heb ik vast ingebouwd zitten, in de camper.

Ik gebruik 'm alleen wanneer ik geen zin heb om de hengel op te zetten. Mijn hengel (6m), met daaraan een
kwartgolf draadje verticaal en het metaal van de auto als tegencapaciteit, doet het op 10/12/15/17/20m
(veel) beter dan de Atas! Logisch natuurlijk, de Atas is een te korte antenne met een verlengspoel ter
compensatie...

De Atas is een leuke, makkelijk af te stemmen antenne. Maar het is natuurlijk een compromis-geval.
Een dipooltje van schemerlampjesdraad met een kroonsteentje en wat coax eraan doet het vast beter! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: ATAS 120 grondvlak en magneetvoet?

#10 Bericht door on4avt »

Ik heb met de atas de wereld rond qso gemaakt,zo slecht is de antenne niet. Het is de mobile opstelling bij uitstek. Regelbaar vanuit de yaesu trx. De motorkap van de camper is metaal, de rest erond etc is kunststof. Heb dus alleen de massa met de schroeven aan de motorkap. geen echt grondvlak dus. iemand hierboven gaf ook al aan dat het werkt op een balustrade,dus ook geen echt grondvlak.
leg die plaat op een paar stoelen en boor een gat in de midden. Zorg dat je een goede pl basis plug hebt en span goed aan. Wat versta je onder 'ik heb nog niet echt een goede swr gehad? Als je slechte swr hebt ,betekent het dat het systeem toch werkt, dat ze op en neer gaat. je kan in de instelling op je trx ook de antenne manueel afstemmen en niet automatisch laten gaan. Als je dit eens kon proberen dan zie je of ze een betere swr bekomt, want dan stopt ze niet waar ze zelf beslist; Als je niet verder komt dan hebt je slechte of niet genoeg massa . Die magneten voeten zijn ook niet alles.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: ATAS 120 grondvlak en magneetvoet?

#11 Bericht door PA3DAT »

Ik zeg niet dat ie slecht is, integendeel, maar het is een compromis-antenne. Hij verliest op elke HF-band
wel een paar dB vergeleken met een simpele kwartgolf-antenne. Ook als dat slechts een draadje is.

En alle continenten gewerkt heb ik ook op 10m met een 27Mc-antennetje van 80cm op de camper. Die kocht
ik in Rosmalen voor € 5,00.
Wel tijdens het zonnevlekken-maximum uiteraard! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: ATAS 120 grondvlak en magneetvoet?

#12 Bericht door PD7HB »

pa0ejh schreef:Zinloze vermelding, de TS heeft geen balkon met hekwerk, radialen kit is alleen voor 6 - 2 en 70cm.

Beste is een voet op een metalen plaat, dus geen magneet voet die heeft te weinig capaciteit tov. de metalen plaat..

Een grote plaat heeft weing zin, moettie wel erg groot zijn, dus meerdere radialen aan de plaat....
Zo zinloos is het niet hoor Egbert, ik geef alleen maar aan dat een ijzeren balkonrand al voldoende ground is en dat de radialenkit voor VHF / UHF is dat is mij duidelijk. Ik vermeld het er alleen bij omdat dit zo zijn opstelling is. Een ijzeren tuinhek zou ook gewoon kunnen werken. Een plaat ijzer van anderhalf bij anderhalf werkt ook prima.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: ATAS 120 grondvlak en magneetvoet?

#13 Bericht door PA3DAT »

PD7HB schreef:Een plaat ijzer van anderhalf bij anderhalf werkt ook prima.
Voor VHF/UHF, en wellicht ook nog voor 10 meter. Maar vervangt een plaats van 150 x 150cm
de radialen voor de lagere banden?

Het metaal van mijn Peugeot Boxer (6m lang, 2m breed) vervangt de radialen voor de banden
40m en hoger. Maar schiet te kort op 80m.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: ATAS 120 grondvlak en magneetvoet?

#14 Bericht door on4avt »

Voor een Atas heb je geen grondvlak nodig, alleen een goed massa.buiten de motorkap van de camper is de rest van pvc en het werkt.Het werkt bij mij op alle banden en tuned direct .Ik kan op de 40 m en op de 6 m.

PA5DAM
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 dec 2012, 20:45
Roepletters: PA5DAM

Re: ATAS 120 grondvlak en magneetvoet?

#15 Bericht door PA5DAM »

on4avt schreef:Voor een Atas heb je geen grondvlak nodig, alleen een goed massa.buiten de motorkap van de camper is de rest van pvc en het werkt.Het werkt bij mij op alle banden en tuned direct .Ik kan op de 40 m en op de 6 m.
Ik was uit gegaan van een goed geleidend stuk(je) metaal als grondvlak.
Moet het vooral veel materiaal zijn (het liefst metaal natuurlijk), of moet er een aardpen de grond in worden gedreven met een draad er aan?

Nu had ik de ATAS 120 antenne op zo'n magneetvoet staan, maar ik las hierboven dat het beter zou zijn als ik met b.v een connector door de plaat heen zou schroeven.
Ik heb hier een 2x SO 239 connector, volgens internet heet dat blijkbaar een bulkhead connector:
Afbeelding
Dan moet ik dus een net rond gat in de plaat zien te boren en de ATAS 120 er zo op balanceren met de bulk head connector en de coax aan de andere kant?
Heeft iemand tips wat voor soort boor ik het beste kan gebruiken en welke diameter het moet zijn?
PD2FVD - PA5DAM

Plaats reactie