antennemast tussen de bomen

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA1RA
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 mar 2018, 18:07
Roepletters: PA1RA
Locatie: Eindhoven

antennemast tussen de bomen

#1 Bericht door PA1RA »

Lieden,
Ik zit met het volgende: Ben net verhuisd en heb een mooie rij bomen in de achtertuin. De antennemast moet komen te staan tussen dit rijtje bomen die zo'n 15m hoog zijn. De antennes moeten daar dus boven uit komen. Ik wil een mast van zo'n minimaal 18 meter hoog (dan kunnen de bomen ook nog even doorgroeien). Liefst geen vakwerk mast omdat die wat (te)veel opvalt. Nu kan ik met een schuifmast alleen niet werken, omdat dan de antennes in de boomtakken blijven hangen bij het in/uitschuiven. De mast moet dus met zo'n 15m lengte gekanteld kunnen worden.
Kan een schuifmast van zo'n 18m of meer gekanteld worden als hij tot 15m ingeschoven is? Of kan ik een 'gewone' zwiep/kantel mast van 18m gebruiken?
Er gaat in ieder geval een rotor met 2m yagi inkomen. Misschien nog iets voor 70cm. Ook een lichtgewicht Moxon voor 20m staat op het lijstje. Verder mag hij dienst doen als hijspaal voor wat draadantennes (40m/80m deltaloop enzo).
Graag wat ideeen!


Rene.

tienne57
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 sep 2015, 09:40
Roepletters: on7ui
Locatie: Oudenburg Belgie

Re: antennemast tussen de bomen

#2 Bericht door tienne57 »

Een mast van 15m met motor en antennes kantelen zal zeker niet gemakkelijk zijn. Ik heb mijn versatower van +- 12m omgebouwd naar een kantelmast. Het kantelpunt zit ongeveer 2.5 m boven de grond op een zware H balk. Door een latere verbouwing moet ik deze inschuiven tot 10m om te kantelen ,anders kom ik niet voorbij de uitbouw. In de mast zit een 2element 3b moxon.Kantelen gaat relatief vlot maar toch zijn er een paar gevaarlijke momenten. Eerst moet ik wat kabel vrijgeven en dan de mast duwen tot hij ong 1m gekanteld is. Dat geeft al een redelijk zware klap en zwiep op de constructie en antenne. Tweede probleem was dat het uitschuif gedeelte moest vastgemaakt worden aan het onderste deel. Daar kwam ik achter toen ik de mast even voorbij horizontaal had en het topdeel eruit schoof.Het vergrendelmechanisme werkt alleen als er kracht van boven naar beneden opstaat.Het topdeel schoof er zo'n meter uit , kabel van de rollen en je schuift dat zware stuk niet zo gemakkelijk weer op zijn plaats. Het klemt door de speling tussen de gedeelten.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: antennemast tussen de bomen

#3 Bericht door pa1bvm »

met een enkele 144 Mhz yagi zou je nog kunnen denken aan een kantel/schuifmast met een elevatie systeem
Bij in en uitschuiven zet je de yagi recht omhoog langs de mast ( 90 graden elevatie ) .. en dan kan je ook kantelen .
misschien iets met een uitklap yagi .. de meeste zijn deelbaar in het midden van de boom .. dan " klap" je hem op en je kan weer schuiven en kantelen .. wel spectaculair .. en een beetje Thunderbird gehalte ( als je die oude TV serie met die marionetten nog kent ).
Misschien een van de bomen snoeien op 30 cm hoogte ??? of kan er een boom ziek worden ??

iets doen met een Hazer en een vaste mast en dan weer de yagi zelf kantelen / draaien zodat hij vrij van de bomen is
hazer.jpg
hazer.jpg (29.78 KiB) 3821 keer bekeken

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: antennemast tussen de bomen

#4 Bericht door PA3DAT »

Bij de JOTA gebruiken we een vast opgestelde pijp-kantelmast van 24m. Kantelpunt op 8 meter hoogte.
Daar hebben we afgelopen jaar nog een 5 elements monobander voor 20m in gehad. Maar die stalen mast
weegt wel een paar ton...

Foto's: https://www.aloys.nl/jota-2018.html


youtu.be/xf-_iTXlfhg

(Hier met 2 elements 3-bander.)
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA1RA
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 mar 2018, 18:07
Roepletters: PA1RA
Locatie: Eindhoven

Re: antennemast tussen de bomen

#5 Bericht door PA1RA »

wow Pa3Dat, dat lijkt erop!
Maar is dat nog een beetje te doen zo'n mast voor een particulier?

Rene.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: antennemast tussen de bomen

#6 Bericht door pa1bvm »

down.gif
MastsystemDown.jpg
MastsystemDown.jpg (11.42 KiB) 3709 keer bekeken

dus met een hulpmast de echte mast omlaag kantelen .... je kantelpunt blijft laag .. je hebt een tijdelijke hulpmast nodig en een stevige lier

PA1RA
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 mar 2018, 18:07
Roepletters: PA1RA
Locatie: Eindhoven

Re: antennemast tussen de bomen

#7 Bericht door PA1RA »

Ik zie ook nogal eens een kantel/zwiepmast op marktplaats te koop. Vaak afgezaagd boven de fundering. Er zal dan een nieuwe bevestiging in moeten komen voor in het beton enzo.... en op zo'n manier dat dat mooi waterpas verticaal staat / af te stellen is... Iemand daar ervaring mee? of niet aan beginnen?

Rene.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: antennemast tussen de bomen

#8 Bericht door pa1bvm »

Rene kennen wij elkaar van QRL bij ASML ???
73 Rick

tienne57
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 sep 2015, 09:40
Roepletters: on7ui
Locatie: Oudenburg Belgie

Re: antennemast tussen de bomen

#9 Bericht door tienne57 »

PA1RA schreef:Ik zie ook nogal eens een kantel/zwiepmast op marktplaats te koop. Vaak afgezaagd boven de fundering. Er zal dan een nieuwe bevestiging in moeten komen voor in het beton enzo.... en op zo'n manier dat dat mooi waterpas verticaal staat / af te stellen is... Iemand daar ervaring mee? of niet aan beginnen?

Rene.
Is perfect te doen. Ik heb hier ook al jaren zo'n mast staan . Het afgesneden gedeelte was een vierkante buis. Eenzelfde buis heb ik in een betonvoet geplaatst en vervolgens de andere eraan gebout.
Paar gaten erdoor met m16 bout en als extra nog twee beugels bestaande uit 40x30 plat ijzer , ook met twee bouten ingeklemd.

Plaats reactie