PA8MC schreef:
PA3GNZ, Tjeerd schreef:
Met repeaters heb ik niet zoveel en gebruik deze nauwelijks. Mede om het gedrag wat daar vaak te beluisteren is.
Op die ON en DL repeaters hoor ik alleen maar beschaafde radioamateurs in het Nederlands, Frans en Duits. Op dat PI2NOS ding in Maastricht hoorde ik alleen maar onbeschaafde sujetten. Toen ik actief werd in Maastricht dacht ik écht dat die repeater van het zothuis van Maastricht was. Ik denk dat het iets met het verschil in volksaard te maken heeft tussen ON/DL en PA.
Ik gebruik die repeaters om wat de kletsen de oude vrienden in ON en DL-land. Op 80 m lukt mij dat niet zo goed met de verkorte HyEndFed. En sommige van mijn oude vrienden hebben ze in een rusthuis gedumpt. Die hebben alleen nog maar een portabeltje.
Dat zie je echt verkeerd hoor. Op nagenoeg alle Nederlandse repeaters gaat het er netjes aan toe. PI2NOS had een heel groot bereik, en trok daardoor een hoop vervelende klieren aan. Dat zie je overal waar repeaters met een groter bereik dan de rest van de repeaters zijn.
Wat op PI2NOS gebeurde is een internationaal fenomeen, dat in de afgelopen tien jaar een stuk of drie repeaters in bijvoorbeeld de omgeving van Londen heeft doen besluiten te stoppen. Op sommige plekken in de VS is dit nog veel erger.
Wat wel zo is dat is dat op sommige repeaters de sfeer zo is dat het probleem zich eerder opdoet. Ik ken het voorbeeld van twee repeaters, ongeveer 20 km uit elkaar. Op de ene was het altijd een rommeltje, op de ander met een vergelijkbaar (voor destijds) groot bereik. Het verschil in gedrag was zodanig, dat meerdere van de problemenmakers op het ene relais, op het andere relais volstrekt normale gesprekken voerde, en daar nooit problemen maakte.
Het belangrijkste wat bij dit soort dingen speelt zijn twee factoren: de drukte van het verkeer, en hoe er door de bestaande groep, cq. de vaste populatie op deze problemen gereageerd wordt.
Maar goed, repeaters lijken mij ook niet de belangrijkste factor voor (on)tevredenheid.
Bij mij staan de meeste antennes op zolder. Ik heb een uitschuifmast van een meter of 15 boven de nok van het dak uit die ik kan gebruiken, en verder een paar heel eenvoudige draadantennes. Ik heb in het verleden wel een flink aantal jaren een vrij forse opstelling gehad (antennes 35 meter boven de straat, en een echt groot zendveromgen op de meeste banden). Dat scheelt natuurlijk wel. Ik vind nu vooral knutselen met spullen leuk, proberen nieuwe dingen te bedenken of in elk geval dingen waar er nog niet zoveel van zijn. Afstand interesseert mij niet in hoge mate. Als ik maar wel een paar tegenstations heb om mee te sparren.