statische ruis Beverage antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

statische ruis Beverage antenne

#1 Bericht door PG0DX »

Hallo,

Tijdens een sneeuw/hagel bui (?) jawel...echt sneeuw nu...
Kwam ik erachter dat 1 van de beverage antennes hier last had van "ruis".
Nu dacht ik ...wellicht moet er nog een RF choke bij oid.
Maar het is juist de beverage met al 3 RF chokes, de aarding is goed...en hij is het meest "vrij" in vergelijking met de anderen.

Wellicht is de voedingslijn toch nog te lang en zal een extra choke helpen....
Maar toch... wellicht heeft iemand een idee ?
Ik zal hem eens nalopen... erg raar dat juist die antenne er (veel) last van heeft...
Alle opties zijn welkom !

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: statische ruis Beverage antenne

#2 Bericht door SM0FLY »

PG0DX schreef:Hallo,

Tijdens een sneeuw/hagel bui (?) jawel...echt sneeuw nu...
Kwam ik erachter dat 1 van de beverage antennes hier last had van "ruis".
Nu dacht ik ...wellicht moet er nog een RF choke bij oid.
Maar het is juist de beverage met al 3 RF chokes, de aarding is goed...en hij is het meest "vrij" in vergelijking met de anderen.

Wellicht is de voedingslijn toch nog te lang en zal een extra choke helpen....
Maar toch... wellicht heeft iemand een idee ?
Ik zal hem eens nalopen... erg raar dat juist die antenne er (veel) last van heeft...
Alle opties zijn welkom !


L.S. (Dit is van 2011)

Afgelopen zaterdag hadden wij hier onze eerste echte sneeuwstorm die tekeer ging met hevige windvlagen en sneeuw die vlak langs de grond blies met hevige turbulentie. De temperatuur lag een paar graden onder nul. Mijn 756-pro aan, en die werkte een paar minuten totdat alle output power verdween. Tegelijkertijd hoorde ik de antenne schakelaar flink knetteren.
Ok, een reserve rig IC751A aangesloten (had ik nooit moeten doen) waar de ontvanger het van begaf binnen de 10 minuten.
Ik kan mijzelf bijna niet vergeven omdat dit fenomen bij mij bekent was van de literatuur maar in deze mate had ik dat nog niet eerder meegemaakt.
Wat gebeurt er met sneeuw in turbulentie vlak bij de grond en temperaturen die niet ver onder nul liggen?

De ijskristallen bevatten water ionen in OH- en H+ vorm. Door de turbulentie van de ijskristallen onstaat er een temperatuur gradient die de ionen uit elkaar trekt omdat de H+ een kleinere massa heeft dan de OH- ion en daardoor een hogere mobiliteit bezit. De H+ koncentratie wordt nu aan 1 kant hoger en de OH- koncentratie wordt hoger aan de tegenzijde.
Simsalabim, ieder ijskristal is nu een geladen deeltje geworden. Veldsterktes van 30KV/m zijn mogelijk door dit fenomeen.

73/Bram
De IC751A is gerepareerd en de PRO zjn we nog mee bezig. Volgende keer de oude buizen Drake-line maar eens aansteken ;-)


Laatst bijgewerkt door SM0FLY op di 15 feb 2011, 18.22, in totaal 5 keer bewerkt.

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: statische ruis Beverage antenne

#3 Bericht door PG0DX »

Hallo Bram !

Bedankt voor de "hint" !
Leuk je weer eens "te lezen", hoop dat alles redelijk gaat daar.

Een fijn weekeinde gewenst.

Grt Henry !

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: statische ruis Beverage antenne

#4 Bericht door PA8JDG »

PG0DX schreef: Wellicht is de voedingslijn toch nog te lang en zal een extra choke helpen....
Wat kan is dat onder de sneeuwbui een sterk elektrisch veld heerste. Tijden onweerssituaties heb je dat soms ook(met name merkbaar op verticals), en is de ruis meteen verdwenen na de ontlading(bliksem) om daarna weer langzaam toe te nemen. Met chokes los je dit probleem niet. De antennedraad blijft dan nog steeds onder invloed van dit veld. Je kunt wel proberen de lading met een hoogohmige weerstand rechtstreeks van de antennedraad af te voeren.

Jan, PA8JDG
Laatst gewijzigd door PA8JDG op 13 apr 2019, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: statische ruis Beverage antenne

#5 Bericht door andre »

mode: off topic:
He Bram, mooi je weer op het forum te zien. Hoop ook dat het goed gaat met je na alle narigheid.

Grt, André.

mode:on topic
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: statische ruis Beverage antenne

#6 Bericht door PG0DX »

@ Jan, bedankt !
Het gekke was dat het echt significant sterker was op die specifieke beverage. Juist terwijl dat "electrisch" gezien mijn beste is. (Vrij/goede grond etc)
Het enige wat ik kon bedenken was de lange voedingskabel....

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: statische ruis Beverage antenne

#7 Bericht door Geen belang »

Ben je zeker dat het statische ruis is?

Want op dit moment is er enorm veel ruis op de banden en niemand heeft er een goede verklaring voor, je ziet het soms gewoon lopen over de waterval aan heel laag tempo.

Normaal is statische ruis makkelijk op te lossen met een zeer hoog-ohmige weerstand naar massa en het vloeit weg.

Maar ik lees meer en meer berichten dat er enorm veel ruis over heel veel banden staat, en niemand waardoor het komt.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: statische ruis Beverage antenne

#8 Bericht door PG0DX »

Goeden morgen !

Het gekke is...het was specifiek 1 beverage....tijdens het "sneeuwen/hagel".
Mischien dat de de ruis werd "uitgezonden" door iets anders, ik las bij W8JI dat hij wel eens had meegemaakt dat zijn vertical de ruis veroorzaakte....die "pikte" de statische lading in 1e instantie op.

Hmm... misschien...kwam de ruis via "iets" anders binnen..even over denken.

Fijne zondag !

Grt Henry

Plaats reactie