Magnetic balun 1:9

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA1ZX
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 mar 2008, 11:21
Roepletters: PA1ZX
Contacteer:

Magnetic balun 1:9

#1 Bericht door PA1ZX »

Vandaag was ik uit verveling een beetje aan t surfen op internet. Denkend aan mn tijd dat ik antennes bouwden vroeg ik mij af of de toenmalige mtft' s nog zouden worden gebruikt.
Wat een verbazing er zijn veel merken die ze nu verkopen en voeren en hoe vreemd ze heten nog steeds magnetic balun geven.
Heel vreemd eigenlijk de naam Magnetic balun hebben wij toen gegeven aan t product omdat we niet wisten hoe we het zouden noemen en MTFT Magnetic Balun For Transmit wel spannend klonk. Haha. Dit was een idee van Chiel (rip)
De eerste versies die wij maakten met ferriet ringen die ons geleverd werden door t Franse leger en ook voor hun bestemd waren, waren een hit. Wat hebben we er daar veel van gemaakt denk dat t er meer dan 250.000 zijn geweest
voor die Fransozen.
Later gingen er een aantal naar zend amateurs en zeilschepen toe. Toen de ferriet kernen op waren kwamen er toch voor deze MTFT's problemen de goede kernen Joost mag weten waar die Franse leger bobo ze vandaan haalden kon ik niet vinden en aan de der en waardes van de huidige te zien andere bouwers ook niet.
Maar wat ik zo grappig vind is dat iedereen die dingen nog steeds "magnetic balun" noemt zelfs grote spelers op de markt.
Zie nu veel end fed draden met magnetic balun er in zouden de bouwers van deze weten hoe de naam eigenlijk is ontstaan?

Misschien eens een blogje maken over verhalen uit die tijd?
Er is nog een mooi verhaal over Bob 9K2ZZ hoe die de antennes kwam halen ergens in de jaren 90 van de vorige eeuw.

Mvg Ron

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Magnetic balun 1:9

#2 Bericht door PA3HMP »

ja leuk die dingetjes, voor 100Watt SSB waren ze wel te doen maar deed er geen SSTV mee want dan fikte ze uit.
ik heb er nog wel een originele hangen toen uit de tijd, en wat van hun namaak exemplaren.

maar de benaming magnetic longwire balun werd volgens mij al eerder gebruikt door rf systems, enkel was die alleen voor ontvangst.

ooit eens een op verzoek gebouwd voor iemand met een T-200 kern, die bleef wel heel

de hy-endfed heeft volgens mij toch een iets andere verhouding dan 1:9 toch?

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Magnetic balun 1:9

#3 Bericht door PD7HB »

Er kwamen er steeds meer op de markt na de MTFT, HECO Transformer en daarna ook nog de PECO transformer. De laatste 2 met een 4C65 kern.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

PA1ZX
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 mar 2008, 11:21
Roepletters: PA1ZX
Contacteer:

Re: Magnetic balun 1:9

#4 Bericht door PA1ZX »

PD7HB schreef:Er kwamen er steeds meer op de markt na de MTFT, HECO Transformer en daarna ook nog de PECO transformer. De laatste 2 met een 4C65 kern.

Waarvan ze zeggen "door ons ontwikkelde" haha de echte ontwikkelaars zitten bij t Franse leger nergens anders.

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Magnetic balun 1:9

#5 Bericht door PD7HB »

Hier nog een oude pagina over die PECO transformer, best wel lachen met 2.50 meter draad. Ik geloof er alleen geen pukkel van :)

http://www.oocities.org/dx_peco/
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Magnetic balun 1:9

#6 Bericht door PA3DJS »

Zo te lezen staat er niets onwaars in de link naar de PECO transformator. Men zegt namelijk niets over het rendement (dat niet al te best is). Pas voor een 14 m draad spreekt hij over een zeer goed rendement, maar noemt geen getallen (slim). Propagatie op HF is zo variabel, dat je best een paar keer op de spreekwoordelijk breinaald de halve wereld kan werken. De coaxmantel kun je ook nog een beetje mee laten stralen.

Over het ontwerp.
Een ieder die de impedantie van een willekeurig lang stuk draad over een breed frequentiegebied op een Smith Chart afbeeldt, ziet snel dat de impedantiecurve rondjes draait om ongeveer 500 Ohm. Een 1:9 transformator is dan de minst slechte optie als je geen omschakelbare zaken in je transformator wilt.

Ik ga er vanuit dat transformatie naar 450 Ohm op meerdere plaatsen op de wereld onafhankelijk van elkaar is ontwikkeld. Alleen wordt dat om diverse redenen niet direct in de openbaarheid gebracht.

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Magnetic balun 1:9

#7 Bericht door pa3dsc »

Link van PECO

De ZUURVRIJE vaseline zal het wel doen.

"
Als laatste adviseren wij u om bij plaatsing buiten de bevestigingen van draad en plug tegen inwerking van vocht te beschermen door deze in te smeren met ZUURvrije vaseline of in te spuiten met een blanke tectyl.
"
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

Plaats reactie