Hoe hoger hoe meer gain?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Hoe hoger hoe meer gain?

#1 Bericht door PA3DAT »

Zag een rare advertentie. Een 4-elements yagi voor 26-30MHz zou een gain hebben van
7,5dBi, maar zet je 'm op 18m hoogte dan is de gain 15,05dBi... :D
Wat moet de gain dan wel niet zijn op 30m hoogte, of op 60m?

https://www.tweedehands.nl/zendamateur/ ... 37377.html
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: Hoe hoger hoe meer gain?

#2 Bericht door PA8MC »

Die antenne is duidelijk bedoeld voor CB-ers en die zullen wel geloven dat de antennewinst verdubbeld met de hoogte.

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Hoe hoger hoe meer gain?

#3 Bericht door PG0DX »

Aangezien ik deze antenne in het verleden heb gemaakt, ben ik niet geheel onafhankelijk hi.

Maar dit is juist bij betrouwbare fabrikanten gebruikelijk.... (die gegevens vestrekken.)

Er staat duidelijk de "versterking" conform "freespace" en de versterking welke je mag verwachten boven normale grond op een aangegeven hoogte.

Optibeam, Array solutions etc doen dit trouwens allemaal, maar daar is het nog nooit bij opgevallen blijkbaar ?

Dit is juist het middel om duidelijk te maken wat het verschil is tussen de antenne in freespace en met gebruik van de groundgain (gemiddeld 6dB extra). Omdat daarmee in het verleden nogal de boel eens vernacheld werd.

Wat ik me wel afvraag waar die opmerking over een "verdubbeling van hoogte" vandaan komt ?
Ik kan daar niets over vinden. (of is dat een veronderstelling ? )

Wel jammer dat er gelijk negatief gedacht wordt aangezien het een CB versie is.
Iemand die er een beetje meer kijk op heeft zal toch moeten inzien dat dit gebruikelijk is, dat juist "nauwkeurige" fabrikanten dit vaak toepassen en dat hier accurate gegevens worden gehanteerd.

vr. gr,

Henry

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Hoe hoger hoe meer gain?

#4 Bericht door PG0DX »


Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Hoe hoger hoe meer gain?

#5 Bericht door PA3DJS »

Volledig eens het met Henry, PG0DX, het heeft niets met CB-gain specs te maken (hoewel ik die gedachte wel snap).

Ik specificeer ook de gain met het effect van ground bij zekere elevatie (en dat ook beroepsmatig). zolang je maar duidelijk bent in je specificatie is het niet de boel bedonderen. Reden: Het is de relevante parameter die je nodig hebt voor het link budget (bijv. als je in VOACAP gaat simuleren).

Stel dat je voor een hop van 3000 km bij een bepaalde frequentie een elevatie van 5 graden nodig hebt, dan kun je de hoogte optimaliseren zodat je grondreflectie bij 5 graden elevatie volledig constructief wordt. Aangezien onder lage elevatie en horizontale polarizatie de grondreflectie nagenoeg 100% is, krijg je daardoor bijna 6 dB gratis en voor niets!

Ook kan door de reflectie recht onder de antenne de ingangsimpedantie van de antenne zelf iets wijzigen, dat kan positief en negatief uitvallen.

In principe krijg je niet meer dan 6 dB gratis. Bij welke elevatie je die 6 dB krijgt, hangt af van de hoogte in combinatie met de golflengte.

Als je fors in verticale richting gaat stacken (bijvoorbeeld 3 of 4 yagis), dan neemt je grondwinst fors af, en kan het weleens zijn dat er nog maar 2 dB overblijft.

Bij laagstaande maan kun je met maanbonken ook gebruik maken van de reflectie op de grond.

De ietwat negativiteit in sommige reacties vind ik ook jammer.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Hoe hoger hoe meer gain?

#6 Bericht door PA3DAT »

Het was mij nooit eerder opgevallen, in advertenties. Ik vond het gewoon vreemd. Maar ik kan
mij er nu wel iets bij voorstellen. Het kwam inderdaad op mij over als 27mc-blabla. Daar zag
je ook vaak de gekste of eenvoudigste antennes met enorme winstclaims.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Hoe hoger hoe meer gain?

#7 Bericht door PA3DJS »

PA3DAT schreef:Het was mij nooit eerder opgevallen, in advertenties. Ik vond het gewoon vreemd. Maar ik kan
mij er nu wel iets bij voorstellen. Het kwam inderdaad op mij over als 27mc-blabla. Daar zag
je ook vaak de gekste of eenvoudigste antennes met enorme winstclaims.
(27mc)-blabla komt mij ook bekend voor. Denk aan 9 dB... voor een antron A99, terwijl het gewoon net onder 0 dBd is. vandaar mijjn opmerking "hoewel ik die gedachte wel snap". Overigens ook in de professionele sector wordt er met opzet cruciale informatie weggelaten om de cijfers beter te laten lijken. In mijn ogen een geval van in het land der blinden is éénoog koning.

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Hoe hoger hoe meer gain?

#8 Bericht door PG0DX »

Hallo,

Ik snap hem ook wel, en duik er wellicht iets "te hard" in.
Voornamelijk, omdat ik toen der tijd juist mijn uiterste best deed om het "correct" te doen, en het maximale eruit te halen.
Mocht je ambities hebben op 11m (of 10m...dan lever ik wel maten voor het aanpassen hi) het is een meer dan prima antenne !

Over die "mindere" gegevens en het weglaten daarvan...
Recent was er een topic over een dure mobiele HF antenne.
Toen las ik hoe "efficiënt" die antenne zou kunnen zijn op de website van de fabrikant.
Ik denk ...ik hou me stil...., anders moet ik eerst alles gaan lezen etc.
Toch denk je dan gelijk...oppassen....is er iets wat mist ? (waar PA3DJS het over heeft.)
Dat efficiëntie getal is ten opzichte van wat ? en is dat dan vergeleken met een ideaal aardvlak ?
Hoe zit dat dan in de praktijk ? etc.
Wellicht stond het erbij.....maar dat zijn nou typisch van die dingen waardoor iets vaak wat "beter" lijkt dan het is.

Alvast een fijn weekeinde !

Vr. gr,

Henry

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Hoe hoger hoe meer gain?

#9 Bericht door PA3DAT »

PG0DX schreef:Mocht je ambities hebben op 11m (of 10m...dan lever ik wel maten voor het aanpassen hi) het is een meer dan prima antenne!
Nee dank je Henry! :mrgreen:

Overigens heb ik al een 3-ele monobander voor 10m, een Hy-Gain LJ-103ba, afgelopen najaar gekocht voor drie tientjes en gerenoveerd/gerestaureerd.
Die hangt nu weer in de garage, wachtend op het volgende zonnevlekkenmaximum! :D
Zie https://www.aloys.nl/cqww-dx-contest-cw-2018.html

Afbeelding
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Hoe hoger hoe meer gain?

#10 Bericht door PG0DX »

Helemaal super !
PS PD1DL Dimitri attendeerde me erop dat JA al weer een paar keer doorkwam op 10m FT8 afgelopen dagen.
Als ik nu weer kijk op de PSK reporter is er voldoende activiteit in elk geval !

Have fun !

73 Henry

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: Hoe hoger hoe meer gain?

#11 Bericht door PA8MC »

Op dit ogenblik is 10 m open naar HZ en 9K. Gewerkt in FT8 met mijn HyEndFedje.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Hoe hoger hoe meer gain?

#12 Bericht door pa1bvm »

ground gain is een veel gebruikt fenomeen bij EME verbindingen ..
loopt soms wel op tot 2 a 3 db extra gain ..

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Hoe hoger hoe meer gain?

#13 Bericht door PD7HB »

Die antenne kan wel aardig wat vermogen hebben volgend de advertentie ;-) ;-)

Max Power: >10Kw
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: Hoe hoger hoe meer gain?

#14 Bericht door PA8MC »

PD7HB schreef: Max Power: >10Kw
Zou dat hetzelfde zijn als 10 kW?

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Hoe hoger hoe meer gain?

#15 Bericht door PA3DAT »

Nee, dat is méér...

Ik heb het een keer aangeboden gekregen, of ik 10KW wilde gebruiken. Maar dat mocht ik dan niet
zeggen op de band. Toen heb ik bedankt, 1KW legaal is ook wel genoeg...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie