Antennemast door het dak

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Antennemast door het dak

#31 Bericht door jan58 »

PD1RAM schreef:Het zelfde geldt voor de metalen schoorstenen voor bijvoorbeeld een open haard. Snap ik ook niet echt...

Dat zei ik ook al in het begin van dit topic.
Denk dat er meer metalen schoorstenen door het dak/of langs de muur van de woning staan dan dat een mast door het dak.
En dat iemand een bliksemafleider aan de metalen pijp van de pelletkachel heeft
heb ik nog nooit gehoord.Laat staan dat ze zich er druk om maken.

Vake biej te bange...... :lol:


Gr Jan

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: Antennemast door het dak

#32 Bericht door PA1FJ »

Heren, Ik heb 35 jaar geleden hier een inslag gehad met veel schade, en sindsdien heb ik een bliksemafleider aan de mast, en heb de antenne en rotor aansluitingen bij de invoer naar binnen, zodat als alles los is er geen labels het huis in lopen. Ook gebruik ik geen veiligheidsaarde en de hele shack is gevoed via een scheidingstrafo, en als ik niet QRV ben gaat ook de stekker uit de wandcontactdoos, het zekere voor het onzekere. En als er onweer in de lucht is gaat de boel zonder meer uit.
Ik heb het advies van deskundigen op dit gebied opgevolgd en kan nu met een gerust hart weggaan of gaan slapen.
Een gewaarschuwd man telt voor 2!

73 Fred PA1FJ

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Antennemast door het dak

#33 Bericht door PA3DAT »

Een inslag in de buurt, of een directe inslag? Tegen dat laatste schijnt bijna niets bestand te zijn...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Antennemast door het dak

#34 Bericht door jan58 »

Direkte inslag kan nog je app die aangesloten is defekt maken.
Meegemaakt bij klanten die een bliksem afleider hebben.



Gr Jan

Beko
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 aug 2018, 23:22

Re: Antennemast door het dak

#35 Bericht door Beko »

Een afleider heeft als functie voorkomen van enorme inslagschade waarbij brand ontstaat en muren en daken ontzet of ernstig beschadigd worden. Schade door overspanning is het gevolg van een nabije inslag maar weer wat anders en kan kan door potentiaalverevening beperkt worden.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antennemast door het dak

#36 Bericht door PA3DJS »

Helemaal eens met Beko. De meest installaties proberen grote schade aan het huis (en elektrische intallatie) te voorkomen en zijn niet uitgelegd op het beschermen van elektronische apparatuur. Dat laatste wordt erg duur ten opzichte van de schade die je oploopt.

De grootste schade bij mij bekend was een inslag op een CB antenne gemonteerd op het boeiboord op een flat (3 verdiepingen + schuren hoog) tegenover ons. Ik zat in de auto te wachten tot het droog werd. Grote klap, flits, even gedesorienteerd en ik zag door het raam mijn moeder raar lopen in huis. Toen toch maar naar binnen gegaan, want ik was in de veronderstelling dat het een directe inslag op mijn mast was en dat het goed mis was binnen.

Op de TV na (gaf sneeuw), deed alles het nog (inclusief personen), de antenne stond ook nog op de mast. Al snel werd duidelijk dat de CB antenne op de falt van kennissen van mij "gepakt" was (zij waren met vakantie). Bij de buren en andere bewoners in de straat TV en andere spullen stuk. In de flat was grote materiele schade aan apparatuur.

In de buurt verder nog inslagen op bomen (mooie witte houtsnippers), schoorstenen van hoekhuizen (stukken schoorsteen op de grond), bouwkraan, mens bij de toenmalige CAI-mast, nu digitenne (niet overleefd, zijjn hond wel)). Relatief vaak op digitenne mast (hoor ik van mensen van de gemeentewerf, bij onweer houden ze hem in de gaten).

@PD1RAM:
Als ik een mast op mijn dak zou nemen, zou ik eveneens voor (minimaal) twee afleidpaden gaan. Zelfs bij afkoppelen van je apparatuur zal er bij een directe inslag schade zijn, maar de kans op andere grote schade aan je huis (of mens/dieren in dat huis) neemt serieus af.

Ik weet de kans op inslag is klein, maar wordt wel significant groter als je fors uitsteekt ten opzichte van andere ostakels tot zo'n 20..30m bij je vandaan. . Overigens dan nog blijft de kans op een inslag klein, maar voor mij groot genoeg om niet lekker te slapen. Als de mast hoog staat (to 20m boven maaiveld), is mijn mast tevens bliksemafleider voor de buren (zoek maar eens op "rolling sphere method")

@PA3DAT:
Ik ben heel benieuwd naar de randvoorwaarden bij jouw opmerking met betrekking tot geen bliksemafleiding toeppassen. I doel op deze: PA3DAT:"Zoals ik al in een ander topic opmerkte, een deskundige (van zo'n bedrijf) gaf een lezing bij onze afdeling en de conclusie aan het eind van het verhaal was dat je eigenlijk net zo goed géén bliksemafleiding kunt toepassen.. Ik kan die uitlating met geen mogelijkheid voor mijzelf onderbouwen als de randvoorwaarde is schade aan huis en mensen minimaliseren. Hopelijk kun je daar wat duidelijkheid over verschaffen, want als losse uitspraak vind ik hem best gewaagd.

deg1er
Berichten: 83
Lid geworden op: 20 sep 2018, 15:45
Roepletters: pa2mk
Locatie: rhoon

Re: Antennemast door het dak

#37 Bericht door deg1er »

ik heb ook een offerte laten maken en ben 1200 kwijt
ook antenne door het dak heen alleen ik wil het plekje waar de rotor op de grond kom aftimmeren

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Antennemast door het dak

#38 Bericht door PA3DAT »

@PA3DJS: het is alweer een tijdje geleden, anderhalf jaar of zo. Vooral die conclusie is me bij gebleven.
Tegen directe inslag hielp weinig, als ik me goed herinner. Ook geen bliksemafleider. De aarding van je
installatie was vooral om hoge spanningspieken uit de omgeving af te voeren. Voor mij was de strekking
belangrijk: ik heb nooit iets bijzonders gedaan tegen blikseminslag en dat ga ik ook niet meer doen.

Ik wil het nog wel eens navragen, bij mijn clubgenoten.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Antennemast door het dak

#39 Bericht door PA1RAM »

Dag allen, inmiddels zijn we weer een week of wat verder. Ik heb nog een offerte met beschrijving ontvangen:
Hierbij de prijs voor het aarden van de zendmast volgens de NEN 62305
De kosten zijn 945,00 excl. btw

Als u de installatie gekoppeld wilt hebben met de aarding van de woning adviseren wij in ieder geval
het plaatsen van een overspanningafleider in de meterkast ter beveiliging van de elektrische installatie.

Het vereffenen met de meterkast aarding kosten 275,00
Het aanbrengen van een overspanningafleider meterkast voor een 3 fase aansluiting € 785,00
Voor een 1 fase aansluiting € 585,00
Ik weet nu niet welke aansluiting bij u aanwezig is
Voorstel antenne aarding.JPG
Voorstel antenne aarding.JPG (25.41 KiB) 4738 keer bekeken
Dit bedrijf gaat dus inderdaad uit van 2 paden naar separate aardelektrodes. Maar ook van het aanbrengen van een overspanningsafleider, in mijn geval is dat voor 3 fase dus uiteindelijk wordt het ook weer kassa, komt samen op ruim 2005 Euro excl. (21%) BTW.
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antennemast door het dak

#40 Bericht door PA3DJS »

@PD1RAM:
Het bedrijf stelt jou de vraag (bericht van 01 apr 2019, 20:40) of je een koppeling tussen bliksemaarde wil, en veiligheidsaarde van elektrische installatie. De wedervraag lijkt mij nu: Is het nodig gezien de kosten (en dan ook die van de overspanningsbeveiligingen)? Je loopt natuurlijk een risico dat het bedrijf zegt: "ja!" (dan hadden ze het ook niet hoeven vragen). Wellicht is een koppeling tussen de twee nieuwe elektroden en veiligheidaarde (via de kruipruimte) voldoende.

Als je zorgt dat tijdens onweer de antenneinstallatie volledig losgekoppeld is (met voldoende seperatie), kun je dit aan het bedrijf aangeven. Wellicht kunnen ze er iets mee. Mijn mening is dat je bij naderend onweer de gehele antenneinstallatie losgekoppeld wilt hebben van alles in huis, waarbij er zo min mogelijk kabel in je huis hangt.

Met twee afleidpaden (het minimum volgens de norm) ontstaat nog een behoorlijke spanningspiek tussen antenne-installatie en aarde waardoor je alsnog een overslag van de mast/kabel naar binnen kunt krijgen. De energie-inhoud daarvan is natuurlijk factoren minder in vergelijking met geen bliksembeveiligingsinstallatie, maar nog steeds gevaarlijk als die naar jouw als persoon overslaat. Hebben ze je ook iets vertelt over of het veilig is om tijdens onweer naast je mast (in de shack) te gaan zitten?

Ik stuur jou (en Alloys) de komende dagen een paar foto's van een blikseminslag in een soortgelijke situatie als jij van plan bent om te gaan maken.

Is de persoon van het bliksembeveiligingsbedrijf ook bij jouw thuis wezen kijken (bijvoorbeeld in verband met de afstand tussen metalen delen binnen in huis, en geleiders van de bliksembeveiligingsinstallatie)?

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Antennemast door het dak

#41 Bericht door PG7VG »

Van een collega kreeg ik twee beveiligingen.

https://www.phoenixcontact.com/online/p ... nlnl&tab=1

Wat ik er van begrijp zullen deze bij een spanning >300volt een sluiting maken naar aarde....

Dit lijkt me niet echt een beveiliging tegen bliksem, of toch wel??

Ik ben er nog niet uit of het zin heeft deze beveiligingen te plaatsen? (En dan te monteren, buiten, aan het Heras hekwerk, veel palen in de grond. ;-) )
73, Peter.

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Antennemast door het dak

#42 Bericht door PA1RAM »

Ik heb uiteindelijk de definitieve keuze gemaakt en ga de antennemast NIET door het dak heen plaatsen.

Hoewel ik redelijk onder de indruk ben geraakt van de mogelijke schade die zou kunnen ontstaan en uiteraard de dito schade die ikzelf zou kunnen oplopen is het de investering welke uiteindelijk de doorslag heeft gegeven. Met name die voor de aanleg van een bliksemafleiding compleet met vereffeningskoppeling naar de huisaarde en het aanbrengen van een overspanningsbeveiliging op de huisinstallatie, telefoon en CAI en daarnaast de kosten voor de kraan en de timmerman die mij tegen uurtarief zou gaan helpen op het dak, maken de benodigde investering (naar schatting 3000 Euro) te hoog voor deze hobby en dat was ook de gedachte van de XYL :wink:

Als alternatief ga ik nu de bestaande mast ophogen met 2 meter, de bestaande mast van 6 meter (ca 48mm rond) tegen de achterzijde van het huis komt tot 4 meter boven de dakgoot. Ik heb de diverse materialen al in huis en het is de bedoeling dat ik een verlengstuk van dunnere pijp (ca 42mm rond) ga gebruiken met een Yaesu G-1000SDX rotor met een tafel op 2 meter van de huidige top en een Yeasu GS-065 toplager (met tafel) op de huidige top. Ik weet dat ik dan 1 meter boven het maximum zit maar ik wil eerst zien of de gemeente daar een probleem van gaat maken, desnoods haal ik die meter er later dan wel weer af :roll:

Als antennes voor 2m en 70cm heb ik een DUAL PA144-432-19-3-2C beam (in de top) en daarnaast een 21EPS1280 voor 23cm die ik daaronder wil gaan plaatsen, de afstand onderling ben ik nog niet uit. Weliswaar mag ik nog niets op 23cm maar mijn huidige set (Kenwood TS-790) heeft al wel die mogelijkheid en dan ben ik vast voorbereid voor als ik de full license heb gehaald, hopelijk later dit jaar, hi.

Waar ik nog wel mee zit is het totale gewicht. Ik maak gebruik van standaard muurbeugels (27cm) maar ik kan nergens vinden hoeveel belasting die dingen verticaal kunnen hebben. Wanneer ik alles grofweg bij elkaar optel kom ik op ca 50kg. Dat IS nogal wat vind ik. Misschien kan ik er beter een 3 poot extra bij plaatsen? Hoor graag de meningen hierover.

Verder wil ik iedereen bedanken voor het meedenken!

73, Richard.
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Antennemast door het dak

#43 Bericht door PA3DAT »

Ja dus, derde poot erbij. Wel zo veilig, lijkt mij.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Antennemast door het dak

#44 Bericht door PA1RAM »

Ja dat idee heb ik ook, al is het maar voor mijn gemoedsrust ;)
Maar zal hem vlak boven de onderste driepoot zetten want het moet een beetje kunnen buigen tussen de beugels denk ik.

Als ik nou nog kon vinden waar ik de vorige set heb besteld..... :roll:
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Antennemast door het dak

#45 Bericht door PA1RAM »

Vandaag een proefopstelling gemaakt met ECOFLEX10 vanaf de shack op zolder door het huis via slaapkamerraam de achtertuin in. SWR komt de hoek niet uit dus dat zit wel snor. Het wachten is op een extra set muurbeugels en dan kan die met rotor en al op de bestaande mast.

Overigens is het verschil in hoogte goed te merken, PI3UTR geeft S7 op rondstraler (ca 10mtr) en S5 op deze antenne (4mtr). Wel uitgericht natuurlijk. Ben erg benieuwd wat die straks gaat doen.
2019-04-14 16.16.56 compressed.jpg
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Plaats reactie