Icom AH-4 Antenna Tuner

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA7RA
Berichten: 221
Lid geworden op: 29 sep 2012, 21:01
Roepletters: PA7RA
Locatie: Bergen op Zoom

Icom AH-4 Antenna Tuner

#1 Bericht door PA7RA »

Hallo Ik h eb eenvraag over een Icom AH-4 Antenna Tuner of een Smart tuner maar ikheb een huis met daar achter 20 meter tuin .
Als ik nu een Icom AH-4 of iet dergelijks vast maak tegen mijn huis op ongeveer 9 meter hoogte en dan vanuit de Icom AH-4 twee draden naar ahter span dus het is dan een driehoeh al het ware
zo dat kunnen werken of hebben jullie slechte of goede ervaringen met een Auto tuner ??
Ik heb nu een 3 elements beam 10/15/20 mtr snap dat dit niet te vergelijken is maar ik moet wat.
Het gaat er mij om als ik maar qso's kan maken op HF het liefste ook 80 meter maar ik werkelijk geen idee of dit gaat lukken met zo'n tuner ?
dus alle info is welkom
bedankt Groet
Rien, PA7RA

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Icom AH-4 Antenna Tuner

#2 Bericht door PA0FRI »

De hoek moet gelijk of groter zijn dan 90°, want met een kleinere hoek werken beide draden als een enkele eindgevoede (brede band) draad.
Bij een te kleine hoek kan je er beter een gesloten systeem (loop) van maken door beide uiteinden met een verlengdraad te verbinden.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA7RA
Berichten: 221
Lid geworden op: 29 sep 2012, 21:01
Roepletters: PA7RA
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Icom AH-4 Antenna Tuner

#3 Bericht door PA7RA »

Frits kun je dit wat toelichten ?
Ik wil de tuner op mijn plat dak plaatsen en dan een draad naar de nok van het dak en vanaf de nok naar achter in mijn tuindan heb ik totaal een 30 meter draad aan de tuner
De massa kan ik aan een goede aarde draad leggen ik heb een aard pin laten aan brengen die zit 27 meter in de grond!
Het is moelijk uit te leggen maar ik hoop dat de situatie een beetje duidelijk is
bedankt groet
Rien

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Icom AH-4 Antenna Tuner

#4 Bericht door PA1AIS »

De AH4 is een geweldige tuner.
Je kan heb gebruiken als middelpunt van een (inverted) V antenne, of je kan ook in een kleine tuin een deltaloop maken.
De beide uiteinden van de deltaloop sluit je aan op de antenne- en aarde aansluiting van de tuner.
Ik heb geen ervaring met horizontaal liggende delta loops.

Ik heb zelf hier op de zaak een squareloop (Cloudburner) van 63 meter horizontale omtrek op een AT141 tuner, dat presteert redelijk tot goed. Als NVIS gaat het goed.
Thuis heb ik gewoon een deltaloop in de mast gehesen van 20 meter omtrek, aangesloten op een AH4.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Icom AH-4 Antenna Tuner

#5 Bericht door pa0ejh »

Als je een enkele draad gebruikt, mag je die niet gebruiken op een Freq. waar de draad een halve golf lang is, staat ook in de Manual..

Jij wil een omgekeerde L maken, 10m omhoog, en dan 20m richting de tuin, dat is dan ca. 30m, dus op 5Mhz onbruikbaar....te hoogohmig...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Icom AH-4 Antenna Tuner

#6 Bericht door PA1AIS »

Nadeel van een enkele draad is dat je ook een vergelijkbare tegencappaciteit moet hebben.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA7RA
Berichten: 221
Lid geworden op: 29 sep 2012, 21:01
Roepletters: PA7RA
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Icom AH-4 Antenna Tuner

#7 Bericht door PA7RA »

Hoi,
Bedankt voor de reactie
ja de tegencapacitiet heb ik hier een een aardpen die in de grond zit en 27 meter diep, en is door een erkend bedrijf aangebracht dus met echte dikke draad weet niet zeker of het koper is maar dacht het wel.
Is dus dat lijkt me genoeg toch?
en het is de bedoeling nu ik er weer verder over nadenk om vanuit 1 punt midden van het huis ongeveer 9 meter hoogte een Inverted v weg te spannen alleen dat ligt meer horizontaal
de benen worden wel op een 5 meter hoogte vast gemaakt.en dan heb ik een Horizontale inverted V antenne met benen van 2 x 25 meter.
En de voorkeur van tuner die ik nu heb is de http://www.stockcorner.nl/index.php/en/jc-4s.
maar het zijn allemaal nog gedachte spinsels.
bedankt voor het meedenken.

groeten
RIen

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Icom AH-4 Antenna Tuner

#8 Bericht door Steef »

Misschien dat eea niet helemaal duidelijk is.

Ik denk dat je bedoelt, de AH4 netjes aangesloten met aarde enzv.
En dan wil op de aansluiting waar normaal 1 eindgevoede lange draad komt 2 draden aansluiten, en deze op een redelijk kleine hoek van elkaar.

Misschien is het mogelijk om de draad gewoon langer te maken en door te trekken?
Dus een driehoek van de draad maken die je toch maar aan 1 kant aan sluit op de AH4.
Wellicht werkt dat beter.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Icom AH-4 Antenna Tuner

#9 Bericht door pa0ejh »

2 x 25mtr lijkt mij wat te lang voor dit soort tuners, die zijn bedoeld voor een kortere draad of spriet toch op meerdere Freq. te kunnen gebruiken.

Kijk ook eens op de Site van pa0fri, die heeft daar over de JC tuner e.e.a geschreven, en ook ervaringen van andere amateurs..
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA7RA
Berichten: 221
Lid geworden op: 29 sep 2012, 21:01
Roepletters: PA7RA
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Icom AH-4 Antenna Tuner

#10 Bericht door PA7RA »

Hoi Steef,

Wat jij zegt kan ik ook doen dan wordt het Langdraad van 25 meter en dan nog de hoek om een 7 meter erbij dus 32 meter
Of ik moet nog een keer terug naar boven toe dat zou nog eens 25 meter erbij zijn maar dan is aansluitpunt en eind punt ongeveer 5 meter van elkaar verwijderd dus ik begin met de antenne aan mijn huis en eindig ook op de nok van het dak boven de shack!
Dan heb ik wel een redelijk lange langdraad antenne maar wel met wat bocht werk erin.
En dan nog iets dan staat mijn Vakwerk mast in het midden van de laten we het dan de driehoek noemen.
Dat heeft ook wel invloed neem ik aan??
Maar dan heb ik wel de meeste lengte aan antenne
Groet
Rien

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Icom AH-4 Antenna Tuner

#11 Bericht door PA0FRI »

PA7RA schreef:Frits kun je dit wat toelichten?
Zie tekening.
Overigens een staaf diep in de grond is een goede aarde voor het elektriciteitsnet in je huis, maar niet voor HF.
Een net van draden (1/8 golflenge) spadediep in de tuin is effectiever. Eventeel verbinden met andere grote metalen opjecten in de tuin.
Bijlagen
Te kleine hoek.gif
Te kleine hoek.gif (5.06 KiB) 4965 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Icom AH-4 Antenna Tuner

#12 Bericht door Steef »

Of gewoon 1 draad aan de "warme" kant en 1 draad aan de "koude" kant, en maar een beetje weg spannen. Heb zelf wel goede ervaringen met de AH4 op deze manier aangesloten.



------------------------


Inside the AH-4

I use the AH-4 primarily to feed balanced antennas. I’ve modeled a number of antennas using EZNEC and I never seem to have good luck when the antennas are unbalanced. An example of an unbalanced antenna is a long wire connected to the RF out port and the ground connected to, well, ground. I much prefer feeding either a loop, with the AH-4 right at the feed point, or a flat top via ladder line. In both these cases the AH-4 works extremely well.

Here is a photograph of my AH-4. It is feeding a 30 meter flat top. The antenna is about 20 meters high and is fed with 450 ohm ladder line.




Note that the RF output is on top and the RF ground is on the bottom. I’m not sure why they did this. It makes one believe that the tuner cannot work with a balanced feed. Nothing could be further from the truth. It works great. Note that the metal mounting brackets are not grounded.


https://www.hamoperator.com/Hamoperator ... ation.html
Wie praat luistert niet

Plaats reactie