5 elements 6 meter Beam inkorten.

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA1ES
Berichten: 412
Lid geworden op: 09 sep 2005, 09:09
Roepletters: PA1ES
Locatie: Apeldoorn

5 elements 6 meter Beam inkorten.

#1 Bericht door PA1ES »

Hallo Om’s,
Ik wil een 6 meter, 5 element beam inkorten tot 3 elementen.
De reden is dat ik al erg veel in de mast heb en de 5 element beam best wel een aardige windlast heeft.
Nu dacht ik de reflector, het element en de eerste director te behouden en de boom dus zo’n 2 cm. Voor de director af te zagen.
Wel moet ik dan de bevestigings beugel wat naar achter plaatsen maar dat lijkt mij niet zo bezwaarlijk.
Mijn vraag is kan dit ongestraft gedaan worden of moet ik straks de coaxbalun gaan verlengen of verkorten?
Volgens mij blijft de antenne gewoon in resonantie, of vergis ik mij?
Ik begrijp dat de openingshoek groter wordt en de versterking afneemt maar dat is geen bezwaar.
Ben benieuwd hoe jullie er over denken.
73’s,
Ernst, PA1ES.
Licensed since 1977
PD0CEB - PE1LRZ - PA1ES
Member: OTC

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: 5 elements 6 meter Beam inkorten.

#2 Bericht door PG0DX »

Nou, dat gaat niet goed.....althans ....grote kans dat het niet goed zal gaan.
Er zijn wel antenne ontwerpen, die vrij "vergevend" zijn ....waarbij 1 element meer of minder niet echt een wereld van verschil zal opleveren.
Maar vaak zal het veel impact hebben, niet alleen op SWR maar ook op alle andere eigenschappen.

Waarom niet gewoon een van de "online' ontwerpen gebruiken ?
Dk7ZB/YU7EF/DG7YBN/G4CQM etc.
Dan weet je precies wat je hebt.

73 Henry

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: 5 elements 6 meter Beam inkorten.

#3 Bericht door Radioot »

Ja dat gaat wel goed. Ik heb ook een tijdje de helft van 6 ele (dj9bv) 6m beam gebruikt.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: 5 elements 6 meter Beam inkorten.

#4 Bericht door on4avt »

Gewoon de boom in twee, gaat met antennes van 2 m ook. En als het mislukt, kan je ze toch weer aan elkaar zetten,
Zolang je niets veranderd aan de afstand tussen driver en reflector en eerste element .

PA1ES
Berichten: 412
Lid geworden op: 09 sep 2005, 09:09
Roepletters: PA1ES
Locatie: Apeldoorn

Re: 5 elements 6 meter Beam inkorten.

#5 Bericht door PA1ES »

Hallo Om’s,
Bedankt voor jullie reacties.
Ik probeer het maar gewoon.
Ik verander niets aan de afstand tussen dipool en reflector, eerste director.
Moet alleen het bevestigingspunt voor mastmontage iets veranderen.
Nogmaals bedankt en een goed weekend gewenst.
Ernst, PA1ES.
Licensed since 1977
PD0CEB - PE1LRZ - PA1ES
Member: OTC

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: 5 elements 6 meter Beam inkorten.

#6 Bericht door on4avt »

Ik leg de boom op mijn wijsvinger,en daar zoek je het evenwicht.Maak daar een teken met een stift. De beugel komt dan aan weerskanten voor de helft.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: 5 elements 6 meter Beam inkorten.

#7 Bericht door PA0FRI »

PA1ES schreef: Ik verander niets aan de afstand tussen dipool en reflector, eerste director.
De aansluitimpedantie van de straler wordt grotendeels bepaald door de afstand straler - refelector.
succes!
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: 5 elements 6 meter Beam inkorten.

#8 Bericht door PG0DX »

Als het kan...schrijf gelijk even de maten op (inclusief diameters).
Mocht het nu niet goed gaan...(wat goed kan)....dan kunnen we de antenne even bekijken met software en zeggen wat wel een mogelijke oplossing is.

Groet !

Henry

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: 5 elements 6 meter Beam inkorten.

#9 Bericht door PC1L »

PA1ES schreef: Ik verander niets aan de afstand tussen dipool en reflector, eerste director.
Moet alleen het bevestigingspunt voor mastmontage iets veranderen.
on4avt schreef: Ik leg de boom op mijn wijsvinger,en daar zoek je het evenwicht.Maak daar een teken met een stift. De beugel komt dan aan weerskanten voor de helft.
En dan even een check met je SWR meter als je geen analyzer ter beschikking hebt. I.h.a. zie je maar weinig verschil, het lukt bij veel antennes ( zeker bij die met wat minder elementen ) uitstekend ( afhankelijk van het ontwerp ter zake :-) ). Er kunnen mogelijk wat veranderingen plaatsvinden mbt de 'zijlobben'. De antenne is nu te vergelijken met andere drie elementen beams, niets meer en niets minder. Uiteraard verlies je de gain, behorende bij een 5 elements.

PA1ES
Berichten: 412
Lid geworden op: 09 sep 2005, 09:09
Roepletters: PA1ES
Locatie: Apeldoorn

Re: 5 elements 6 meter Beam inkorten.

#10 Bericht door PA1ES »

Hallo Om’s,

Het is gelukt hoor, gaf eigenlijk geen problemen.
SWR is zonder atu 1:1.4 op 50.200.
Nu maar hopen dat er wat te horen valt op 50 Mhz.
Op 50.314 al wel in FT8 gewerkt.
Komende week op 50.125 eens wat luisteren of eventueel een sked afspreken,
Om een en ander te testen.
Allemaal bedankt voor de suggesties en de adviezen.
73!
Ernst, PA1ES.
Licensed since 1977
PD0CEB - PE1LRZ - PA1ES
Member: OTC

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: 5 elements 6 meter Beam inkorten.

#11 Bericht door Radioot »

Mooi.

Er is trouwens een baken wederom aktief met CW en PI4 PI7SIX in JO21FV - 50,005 MHz, SBP 5/2, en 50,425 MHz. Het wisselt van frequentie volgens een vast schema.

Voor skeds http://www.on4kst.info/chat/login.php?band=1

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 5 elements 6 meter Beam inkorten.

#12 Bericht door PA2S »

PA1ES schreef:Het is gelukt hoor, gaf eigenlijk geen problemen.
Als de coaxkabel lang genoeg is, dan past hij vanzelf goed aan :-)

Maar of de antenne optimaal werkt, is natuurlijk zeer de vraag. Zoals PGoDX al aangaf is het weinig werk om de boel even met software door te rekenen. Niet alleen de gain, maar ook het stralingspatroon kun je dan bekijken.
Want een goed stralingspatroon helpt om storing en ruis te verminderen en om QRM te beperken wanneer er stations uit verschillende richtingen komen, zoals dat tijdens de zomer met goede Es condities wel kan gebeuren (F2 duurt nog wel even hi).

Ooit begon ik op 6 meter te luisteren met een dipool op zolder. Het eerste 'DX' station was een baken uit Zuid-Afrika (ZS6PW), maart 1979. Storing was er toen amper, alleen af en toe een auto of een bromfiets te horen.

Maar later, toen we zelf mochten gaan zenden, ben ik gestart met een Tonna. Het werkte, maar dat was het achteraf gezien dan ook wel. Fantastische F2 openingen en weinig concurrentie waren de belangrijkste redenen om toch mooie DX te werken. Later met Yagi Optimizer aan de slag geweest om een zo goed mogelijke antenne uit te rekenen. Ook was de Tonna niet optimaal omdat de antenne geen balun had en dus de coax onderdeel werd van de antenne.

Het verschil was gigantisch. De gain was ca. 6 dB beter. De antenne was 2x zo lang als de Tonna en zou in theorie ongeveer 3 dB meer gain hebben. De beide antennes in de schuif/kantelmast gehad en vergeleken en toen bleek dat het ontbreken van de balun ongeveer 3 dB verlies opleverde.

Met een lage maanstand een keer een EME station ontvangen (toen nog CW, niks te JT modes). Ik spring een meter hoog. Ik had bij de berekeningen een paar tiende dB opgeofferd ten gunste van het stralingspatroon. Daardoor was de ruis laag (en tevens minder QRM bij goede openingen). De berekening had zijn waarde bewezen. Ook veel DX kunnen werken, dat me anders niet was gelukt.

Als je tevreden bent, prima uiteraard. Maar een uurtje rekenen en misschien de boom iets langer laten zou best veel hebben kunnen uitmaken. Nu weet je het niet. Je zult vast verbindingen kunnen maken, maar mij zou het erg storen als ik niet zou weten wat ik eventueel op straat zou laten liggen.

Bijvoorbeeld 60 m ook gigantisch veel tijd besteed aan de ontvangst en ook al is het niet de top (want daarvoor moet ik weg van de ruis en 'de boer op'), als ik vergelijk met anderen (hamspots.net en pskreporter.info bijvoorbeeld) dan ben ik niet ontevreden.

Nogmaals, het hangt van ieders doelstelling af, maar het streven naar het optimum bij de beschikbare middelen (hoe klein ook!) is voor mij toch wel een van de leukste dingen van de hobby. 

73, Henk

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: 5 elements 6 meter Beam inkorten.

#13 Bericht door andre »

[quote="PA2S"

...Maar of de antenne optimaal werkt, is natuurlijk zeer de vraag. [/quote]

Natuurlijk werkt die antenne wel optimaal....voor een 3 elements natuurlijk. Uiteraard minder gain, minder f/b verhouding, grotere openingshoek en dat soort zaken. Maar dat zijn allemaal eigenschappen van een korte t.o.v een langere beam. Ga je nog verder terug naar een enkele dipool werkt de dipool uitstekend dan wel optimaal, alleen met de eigenschappen van een dipool. (uiteraard zal deze dipool niet lekker werken die zo uit deze beam wordt gesloopt :lol: ) Het is dus wat flauw om te veronderstellen dat die 3 el. ineens niet goed genoeg zou kunnen werken.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: 5 elements 6 meter Beam inkorten.

#14 Bericht door PG0DX »

Goede morgen !

Nee, het is onmogelijk dat je het maximale rendement eruit haalt. (optimaal werkt)
Je kan niet ongestraft 2 elementen van een yagi afhalen en verwachten dat hij het nog goed doet.

Er zijn ontwerpen die "wel wat kunnen hebben", en wellicht heeft betrokkene toevallig zo'n ontwerp....maar dan nog.....
Dan nog is het zeer de vraag "wat" hij nog doet.
Als we de maten hadden, kunnen we zo het een en ander vergelijken, dat is toch veel beter dan gis werk ?

Vele yagi's zullen bij lange na niet presteren naar wat ze kunnen (bij dit soort veranderingen).
Hij werkt niet optimaal, gezien vanuit het oogpunt van andere "correcte" 3 elements yagi's.

Beetje wat "vroeger" op de televisie was : "doet hij het ...of doet hij het niet" hi

Ik lees ook met verbazing, dat vele vinden dat dit zo maar (ongestraft) kan, ik begrijp dat niet.
Echter, ik begrijp ook dat "mijn" interpretatie van wat ik verwacht van een Yagi wellicht anders is dan van iemand anders.
Dat is ook prima natuurlijk, als de eigenaar maar happy is....dat is het belangrijkst

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: 5 elements 6 meter Beam inkorten.

#15 Bericht door on4avt »

En wat en hoeveel zal dat dan precies schelen? Ik heb van een 9 el cros een 5 ele gemaakt op 2 meter, om meer in de lengte te komen van de 70 cm cros. Om satellieten te werken. Veel verschil heb ik daar niet op ondervonden. Theoretisch zal het allemaal wel uit te leggen zijn. De director kan ook nog verschoven worden om max gain eruit te halen. Maar maakt het in de praktijk allemaal zoveel uit ? Wanneer ga je het merken? Als je voortdurent gaat vergelijken,maar waarom. TS wilde een kortere antenne die werkt. Had schrik om een slechte swr te verkrijgen of zo. Dit is niet het geval. We spreken nu over een 3 element en niet meer over een 5 element.
Ik heb op 6 m een hb9cv staan, en die werkt als 2 element ook heel goed. Hangt af van de propagatie en op 6 meter is die soms helemaal zot.

Plaats reactie