5 elements 6 meter Beam inkorten.

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: 5 elements 6 meter Beam inkorten.

#16 Bericht door pe5t »

Als ik in een NEC simulatie van een welontworpen 50 MHz yagi, 6 elementen op een 7 meter boom, de voorste 2 directoren verwijder, dan gebeurt het volgende:

Van 6 elementen (7m boom) naar 4 elementen (3m boom)
voedingspunt: 55 Ohm > 20 Ohm (Vrijwel Ohms)
swr: 1,16 > 2,45
Gain: 10 dBd > 7,4 dBd
Voor/Achterverhouding 18,7 dB > 11,4 dB

Dan heb je nog altijd een redelijke antenne voor zijn lengte, maar let op de aanpassing!
Hoewel, met een paar dB kabeldemping merk je dat niet erg..

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 5 elements 6 meter Beam inkorten.

#17 Bericht door PA2S »

andre schreef:Natuurlijk werkt die antenne wel optimaal....voor een 3 elements natuurlijk.
Met andere woorden, elke 3-elements antenne werkt identiek? Als je dat echt meent, zou ik me eens verdiepen in antenne-theorie.

Mijn reactie ging over optimalisatie en het is gewoon objectief vast te stellen door middel van software simulatie wat je van een ontwerp kunt verwachten. Als je botweg directoren verwijdert, doet hij het nog wel, maar hoe? Misschien valt het mee, maar het kan ook flink tegenvallen ten opzichte van een optimale 3 elements yagi.

Wat optimaal is, hangt daarbij uiteraard af van je doelstelling. Gain? Voor/Achter verhouding? Bandbreedte? etc.

Even wat berekeningen genaakt, nam een 5 elements geoptimaliseerde antenne. Boomlengte 6.9 meter, gain 12.4 dBi, V/A verhouding ruim 20 dB. Twee elementen eraf, dan is de boom 2.75, de gain 9.5 dBi, maar de V/A verhouding ca. 9 dB en dat kan ik niet optimaal noemen. Als je een half dB offert en de boom iets langer laat, kun je ca. 20 dB V/A verhouding bereiken en dat zou ik veel liever hebben om ruis en QRM door andere stations wat te beperken.

Met wat meer boomlengte is een beter resultaat haalbaar. Ik heb een tijd een antenne met 4 meter boom in de mast gehad, 10.7 dBi gain bij 24 dB V/A verhouding. Deze antenne was gemaakt van onderdelen van een 6 elements Yagi op een 7.4 meter boom, maar die was me te lang. Deze antenne werkte voor mijn gevoel beter dan de YU7EF combi 6/4 maar gaf toch de voorkeur aan de duo antenne vanwege de beperkte mogelijkheden in mijn huidige mast.

Het oude gezegde: je station is niet beter dan de antenne. Je kunt een driedubbelovergehaalde top transceiver hebben, maar met een slechte antenne heb je een slecht station. Als ik moest kiezen tussen investeren in een dure TRX of een antenne-systeem, dan kies ik voor de antenne.

73, Henk

Plaats reactie