antenne om te beginnen

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
bert21
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jan 2006, 18:35
Locatie: musselkanaal
Contacteer:

antenne om te beginnen

#1 Bericht door bert21 »

hallo

ik zoek een antenne om op 40 en 20 meter uit te komen.

ik denk zelf aan een draaibare dipool antenne..
heeft iemand hier ervaring mee?..

groeten een beginer amateur

Thom PA9T
Berichten: 413
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

#2 Bericht door Thom PA9T »

Hey Bert,

Draaibare dipolen voor de 20 meter band zijn volop verkrijgbaar. Voor 40 meter zijn ze slecht verkrijgbaar, ze worden echter wel verkocht. De combinatie wordt echter niet verkocht....

73 Thom
PA9T

bert21
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jan 2006, 18:35
Locatie: musselkanaal
Contacteer:

#3 Bericht door bert21 »

hallo thom

wat ik zoek is een antenne met geringe windlast..
en het liefst de 40 en 20 meter..

het beste zou natuurlijk een draad dipool zijn..
maar deze heeft natuurlijk geen richt efekt.

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#4 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi Thom

Ik heb hier wel een aantal combiatie GP.s gebouwd voor 40, 20, en 15 mtr, maar die zijn niet te koop in de winkel.
Ze zijn mechanisch niet erg moeilijk maar de aanpassing en omschakeling van 40, 15mtr GP.naar 20 mtr halve golf vergt wel enige experimentele kennis.
De antennes werken als laagohmige 1/4 golf groundplane op 40 mtr, en als hoogohmige 1/2 golf vertical op 20 mtr en als laagohmige 3/4 golf GP op 15 mtr. De aanpassing op 20 mtr was onder aan de antenne ingebouwd in een stuk regenpijp met deksels en kon met een relais vanuit de shack geschakeld worden.
Op 40 (7.0 tot 7.2) SWR < 1.3 en op 20 mtr. (14.0 tot 14.350) SWR < 1.3 op 15 mtr ( 21.00-21.450) SWR over de hele band tussen 1.7 en 2 (dus dan wel evenrueel een antenne tuner gebruiken)
De prototypes hier zijn gemaakt van een sloop 27 mhz antenne en hobbyspul uit de bouwmarkt.
Voor 20 mtr kun je trouwens heel goedkoop een GPA 27 1/2 voor 11 mtr. ombouwen tot 1/4 GP voor 20 mtr.

De benodigheden voor ombouw zijn :
- 1 GPA 27 1/2 bij voorkeur in nette en goede staat.
- 3 of 4 stukken geisoleerd koperdraad (bijvoorbeeld speakerdraad ) van 1.5 mm kwadraat of zo en 5.40 mtr lang voor tegencapaciteiten.
- 1 stukje koperdraad van 1.5 m kwadraad van ongeveer 10 cm.
- 2 boutjes m5 x 16 mm en 2 moertjes m5 en 4 sluitringen (bij voorkeur RVS)
- 4 soldeer oogjes blauw (AMP).
En een aantal meters nylon touw voor het afspannen van de tegencapaciteiten.

Het ombouwen voor 20 mtr.zelf is het spoeltje onder in de GPA 27 1/2 verwijderen en vervangen voor een stukje koperdraad van 1.5 kwadraat wat loopt van kern PL plug naar de geisoleerde aluminium straler. en inkorten van de straler tot ongeveer 5.15 mtr. de tegencapaciteiten woden voorzien van soldeer oogjes en vastgescroefd aan de U beugel met de M5 boutjes en ongeveer op 5.20 mtr lengte gebracht door het terug vouwen van de overtollige 20 cm draad
De halve afdeling hier werkt met omgebouwde GPA 27 1/2 en voor een paar knaken heb je een prima werkende 20 mtr. antenne.
Natuurlijk kun je de GPA 27 1/2 ook zo ombouwen dat hij het op bijvoorbeeld 18 of 21 MC doet het ombouwen is het zelfde alleen de lengtematen zijn anders.

Voor de 3 band GP heb je wat meer nodig, maar dat is ook zeker te realiseren voor minder dan 40 euro en een oude Avanti sigma IV 3/4 golf antenne voor 11 mtr.
Deze antenne wel al gepubliceerd in een Belgisch amateurblad.
En zeker de vergelijking met de CP6 en ATAS in een praktijktest daar van 2 amateurs heeft er toe geleid dat daar de antenne door verschillende amateurs is nagebouwd.

Testen op velddagen in Belgie en veldtesten hier, zijn deze antennes vergeleken met draaibare Fritzel FB 13 dipool (voor 20 mtr) en met een draad dipool op 40 mtr.
Op 40 mtr. en op lange afstand ( meer als 5000 km) werkte in beide gevallen de simpele zelfbouw vertical beter . kortbij tot 1500 km op 40m. won de draad dipool, daartussen op middenlange afstand was dan de vertical en dan weer de Inverted V beter , wel met deze opmerking de draaddipool hing op 20mtr hoog als inverted V en de 40 mtr vertical stond op 5 mtr. hoog.
Op 20 mtr won de FB 13 het als hij hoger als 12 mtr werdt geplaatst en de vertical maar op 3 mtr. hoog stond.

Vergelijkende praktijktesten met de Daimond CP6 en Comet CAH6 op 11 mtr hoog en ATAS120 met radialenkit op 6 mtr. en de zelfbouwertantennetjes op 4 mtr. hoog degradeerden de Comet en Daimond en ATAS op 15, 17, 20 en 40 mtr. tot dure prullen.

Vergelijking tussen 1/4 golf Groundplane en de 1/2 golf voor 20 mtr op dezelfde hoogte viel uit in het voordeel van de halve golf maar met een miniem verschil tussen beide antennes.

De combi GP voor 40, 20 en 15 heb ik op 40 mtr. ook vergeleken met een 1/2 golf Vertical voor 40 mtr. , hier ook een miniem verschil in het voordeel van de halve golf vertical.
Let wel op een Full size halve golf voor 40 mtr is geen klein antennetje, die heb ik ook zelf gebouwd maar is niet iets voor de directe beginner met z'n lengte van 20 meter, maar een inventief iemand bouwt zoiets wel voor minder geld als de prijs van een Daimond CP6 of bijvoorbeeld ATAS 120, het leuke van de 1/2 golf voor 40 m. is dat je hem ook kunt gebruiken als 1/4 golf GP vertical voor 80 mtr. en als 5 /4 golf !! vertical voor 17 mtr. je hoeft er geen grote tuin voor te hebben maar wel een hele hoge hihi.

Op de laatste velddag hier hadden we 2 fase gestuurde 1/4 GP verticals voor 40 mtr, ook een full size 1/4 GP vertical voor 80 mtr en een 1/4 GP voor 20 mtr.
Dit alles was gerelialiseerd uit oude sloop 11 mtr. antennes en dump alu. buizen voor het ophangen van camouflage netten en de kosten lagen voor alle antennes samen onder de 100 euro.

Een echte antenne bouwer verzameld geen HF sets of postzegels of sigarenbandjes nee die verzameld aluminium buis en koperdraad in alle maten en lengten.

73 Jos
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Gebruikersavatar
pe2kp
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 sep 2005, 21:54
Roepletters: PE2K
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

#5 Bericht door pe2kp »

[quote="Jos pa7wwo"]Hoi Thom

Hallo,

Ik ontvang altijd zoveel meer QRM op de gp dan op de dipool op 20 meter. Hoe hoog moet die wel niet staan om dat te verkomen?

73, Adriaan PE2KP
73, Adriaan PE2K

http://www.pe2k.nl

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#6 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi Adriaan

Ik ontving hier ook meer QRM op de vertical dan op de draad, kort door de bocht gezegd ik ontving ook vele malen sterkere signalen van verre stations op de vertical.
ik heb hier ook wel eens storing op de vertical maar meestal is die hier afkomstig van EMC problemen uit eigen huis of van de buren. bijvoorbeeld heerlijke schakelvoedinkjes van halogeen lampjes
Ik moet ook eerlijk zeggen dat de halve golf vertical voor 20 mtr. hier thuis veel minder storing vangt dan de kwartgolf GP , ik denk dat het te maken heeft dat de halve golf zijn stroompunt in de antenne veel hoger heeft als de GP en dat hij geen tegencapaciteiten heeft die hie net over de dakpannen gespannen zijn In de veld testen was het QRM verschil tussen de Verticalen en draaddipool veel kleiner en ook daar ving de GP veel minder storing. Verder een tip Vertical zo ver mogelijk van huis en evt. storingsbronnen daarin zetten. Op bijvoorbeeld 80 meter heb ik ook moeite met kort bij gelegen stations in bijvoorbeeld Nederlandof Belgie , dat is het verhaal van de opstraalhoeken , De Russen spanjaarden en Zweden enz. komen hier veel beter binnen op 80 mtr. dan de Nederlanders.

succes 73 Jos
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Gebruikersavatar
pe2kp
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 sep 2005, 21:54
Roepletters: PE2K
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

#7 Bericht door pe2kp »

Jos pa7wwo schreef:Hoi Adriaan

ik heb hier ook wel eens storing op de vertical maar meestal is die hier afkomstig van EMC problemen uit eigen huis of van de buren.
succes 73 Jos
Uit je eigen huis, daar kan je wat aan doen. Maar niet dat van je buren, of bedrijven. Zo heb ik ee ratel staan van S7 op 40 meter die ik niet kan uitzetten. En juist voor die band gebruik ik een vertikaal ivm de lengte van de draaddipool, die ik anders niet kan weg spannen.
73, Adriaan PE2K

http://www.pe2k.nl

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#8 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi Adriaan

Ik heb ook en vertical op 40 mtr en de nodige ratels, maar werkte net om 23.20 uur toch nog Argentinie, overigens is de vertical hier op 40 mtr. wel een volledige halve golf. en waren de ratels op de draadantenne naar verhouding tot het ontvangen signaal nog veel erger.
Voor de hoogte om storing uit je eigen omgeving te elimineren, kan je daarover geen advies geven vaak is wat verder weg van huis zetten net zo goed als hoger, misschien kan je de 40 mtr. vertical als halve golf aansturen op 20 mtr., of is het een vertical voorzien van traps en dergelijke waarbij dat niet niet gaat?

succes Jos
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Gebruikersavatar
pe2kp
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 sep 2005, 21:54
Roepletters: PE2K
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

#9 Bericht door pe2kp »

Jos pa7wwo schreef:Hoi Adriaan

Voor de hoogte om storing uit je eigen omgeving te elimineren, kan je daarover geen advies geven vaak is wat verder weg van huis zetten net zo goed als hoger,
succes Jos
Hoi Jos en de meelezers,

Bij een rij huizen in een rechthoek om je heen, kom ik met 6 meter de tuin in niet veel verder van het huis af. Want daar staat die namelijk op dit moment. Bij hoger, dan moet ik het dak op. En dat is ook niet altijd even handige lokatie.

Ik heb vanavond nog wel een PY gehoord. Maar die zat net onder de ratel. Dan wordt het wel erg lastig. Trouwens, het was helemaal vergeven van de RTTY stations op 40. Die weten ook niet wat een bandplan is. Maar ja. De ruimte is ook veel te klein. Maar dat is een geheel ander verhaal.

73, Adriaan
73, Adriaan PE2K

http://www.pe2k.nl

peytr
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 dec 2005, 10:29
Locatie: capelle aan den ijssel

#10 Bericht door peytr »

@ Bert

Wanneer je met een draadantenne uit de voeten wilt kun je een aantal dingen doen:

Een eindevoed draadje van willekeurige lengte tegen een tegencapaciteit.

Je hebt dan een goeie tuner nodig, maar die bak je zo in elkaar. Ingebouwde automaten krijgen die antennes niet aangepast naar 50ohm, want die zijn slechts bedoeld om coaxgevoede antennes aan te passen. Ik werk vrijwel uitsluitend QRP en al jaren met een eindgevoed draadje. Belangrijkste nadeel, in mijn ogen, is de betrekkelijk grote kans op LFD bij de buren, omdat je CV en andere tegencapaciteiten, net zo hard stralen als het draadje. Met QRP geen problemen en zolang je draad wat langer dan 1/4 golflengte is de prestatie ook niet eens slecht.
Voordeel is dat je zo'n draadje op andere banden kunt gebruiken.

Een dipool van willekeurige lengte (weerom minimaal 1/4 golflengte).

Ook hier weer een goeie tuner nodig, liefst gebalanceerd. Doet het wat beter dan de eindgevoede draad in mijn ogen, en minder LFD.
Ook weer op andere banden te gebruiken, met de ATU natuurlijk.

Een trapdipool voor 40 en 20.

Rothammel (das antennenbuch) omschrijft deze dingen, en ook in het ARRL handbook hebben ze wel gestaan. Is in wezen een 20 m dipool met 7 Mhz traps aan het einde en dan een enigzins verkorte 40 m extensie aan de traps. Met een paar stukken waslijn, spoelvormpjes en dergelijke zit ook zo'n ding in een middag in elkaar. Deze antenne wordt (mits goed afgeregeld) wel aangepast door ingebouwde automatische ATUs omdat hij (althans voor 20 en 40) geen gekke impedanties laat zien.

Er zijn nog meer mogelijkheden. Kijk eerst even wat je op of rond je huis kunt hebben, voordat je begint. Er kan altijd wel iets goeds gemaakt worden, wanneer je de beperkingen meerekent.
Met vriendelijke groet,

Peter - PA3GQD
G-QRP 10271

nl199
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 dec 2005, 22:32
Roepletters: PA0M
Locatie: Veldhoven

#11 Bericht door nl199 »

Hoi Bert,
bekend probleem dat ik ook had. vergeet het draaibare even, dat kan alleen met een hele grote 'verkorte'' beam of helical-dipool. Maar klein betekent vaak slecht rendement. Als je een Japanner of zo hoort kun je hem nog niet werken! Een vertical is pefect voor dx door z'n lage opstraling, maar wel veel qrm. Een klein deel door de lage opstraling en veel qrm door de assymetrie. De radialen/aarde pikt vanalles op uit de aarde en omgeving. In rumoerige omgeveingen zijn symetrische dipolen beter, trouwens ook voor Europees verkeer. Als je tuin te klein is voor een 40 of 80m dipool, probeer dan de LC antenne uit Electron, is in resonantie op de bekende banden tot 80m en elders met de ingebouwde tuner (alleen 160 geeft weinig rendement) pas bij een beginners antenne op met aanpassen van een eindgevoede draad. Zoeits geeft veel HF in de shack door lastig HF aarden. (krijg je ook bij een G5RV en windom...) De richting gevoeligheid van een relatief laag hangende dipool is meestel rondom. Op 40 en 80m hangen ze al snel laag. Succes met de experimenten...
Dingen zijn niet moeilijk, als je ze begrijpt...

pa4o
Berichten: 798
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: antenne om te beginnen

#12 Bericht door pa4o »

bert21 schreef:hallo

ik zoek een antenne om op 40 en 20 meter uit te komen.

ik denk zelf aan een draaibare dipool antenne..
heeft iemand hier ervaring mee?..

groeten een beginer amateur
moi Bert, je kan altijd een G5RV maken van 2x een 7m nog wat. De exacte maten weet ik zo niet maar kun je snel achterkomen op inet. Typ maar in Google van verkorte g5rv en je vind het wel. Die antenne moet ook heel goed werken voor de 10,20,40.

Peter de pa4ps

Plaats reactie