Coax geleiden vanaf een Mast!

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA7RA
Berichten: 221
Lid geworden op: 29 sep 2012, 21:01
Roepletters: PA7RA
Locatie: Bergen op Zoom

Coax geleiden vanaf een Mast!

#1 Bericht door PA7RA »

Hallo,

Ik heb hier een schuifmast staan
En nu is mijn vraag hoe doen jullie de Coax vanaf de antennes naar beneden geleiden
ik heb hem nu met een uithouder boven in de mast op ongeveer 50 cm van de mast hangen.
maar als het waait dan gaat de coax alle kanten uit
en als ik hem onder aan de mast vast maak is ook niet echt handig dus vandaar ben ik benieuwd hoe jullie dit dit opgelost hebben
alvast bedankt voor de reactie's
Groet
Rien, PA7RA

PG0DX
Berichten: 618
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Coax geleiden vanaf een Mast!

#2 Bericht door PG0DX »

meerdere uithouders...
En zelf denk ik aan iets met een katrol oid ?
Dan kun je hem wellicht ook iets op spanning zetten ?
Of juist niet eigenlijk...

Beetje zoals de V snaar van een zitmaaier om z'n maaidek zit.
Dan kun je om de 5 meter twee katrolletjes zetten met een veertje.
Dan "ontlast" je de coax...en zet je de 4..5 meter tussen de sectie "recht".
Is natuurlijk geen windkracht 14 oplossing, maar ik hoop dat je dan het spul naar beneden doet.

Ik bedoel...het kan toch nooit goed zijn voor die coax dat die 18 meter lang loopt te bungelen ?
Zal wel geen problemen opleveren, anders hoorde je er wel meer mensen over, maar toch...ik zal dat niet willen hebben hihi.

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Coax geleiden vanaf een Mast!

#3 Bericht door PD7P »

De afhouder wat korter maken(25cm is voldoende),je zult denk ik de rotorkabel er ook bij hebben hangen??schuifmast een versa of een slankmast??
een klein beetje strak trekken aan de voet van de mast.
Kabel zal altijd wat bewegen,niet te druk over maken is het beste :mrgreen: :mrgreen:

73 Paul

Florian
Berichten: 89
Lid geworden op: 01 apr 2013, 10:06
Roepletters: pb8dx

Re: Coax geleiden vanaf een Mast!

#4 Bericht door Florian »

Voor een 4 delige uitschuifmast heb ik ooit eens een systeem gemaakt waarbij aan de bovenkant een soort van glijbaantje gelast zat om de kracht zoveel mogelijk te verdelen bij het maken van de 90gr hoek, ik dacht op 50cm van de mast. Bij de overlappende sectie delen van de mast zat een uithouder op 50cm van de mast om de kabel wat te ontspannen, je moet wel rekening houden met slijtage als de kabel ergens langs schuurt dus goed vast zetten en een tuinslang oid om de kabels heen.

Een andere optie is een RVS kabel van boven naar beneden en daar je kabels met een goede kwaliteit tiewraps aan vast zetten. Wel zorgen dat de spanning op je RVS draad staat en niet op de kabels natuurlijk.
PB8DX

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1243
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Coax geleiden vanaf een Mast!

#5 Bericht door PA4WK »

Simpele en effectieve oplossing is om parallel langs je kabels een staalkabel me te voeren, deze heeft een tweeledig doel,
je neemt de staalkabel mee in de kabelboom die je maakt met tie raps, gevolg is een mooie stevige kabelboom zonder trekkracht van het eigen gewicht van je coax kabels. (kabels netjes parallel houden)
Als je aan de voet van de mast de kabel met een trekveer op spanning zet kan het ook niet gaan klapperen.
Groet Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA7RA
Berichten: 221
Lid geworden op: 29 sep 2012, 21:01
Roepletters: PA7RA
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Coax geleiden vanaf een Mast!

#6 Bericht door PA7RA »

PA4WK schreef:Simpele en effectieve oplossing is om parallel langs je kabels een staalkabel me te voeren, deze heeft een tweeledig doel,
je neemt de staalkabel mee in de kabelboom die je maakt met tie raps, gevolg is een mooie stevige kabelboom zonder trekkracht van het eigen gewicht van je coax kabels. (kabels netjes parallel houden)
Als je aan de voet van de mast de kabel met een trekveer op spanning zet kan het ook niet gaan klapperen.
Groet Wim PA4WK
Hoi Wim dit heb ik gedaan wat jij beschrijft maar toch blijft de coax tegen de mast aan (slaan) als er wind is.
vanaad dat ik zelf dacht om bij elk mast deel een soort van uithouder te maken maar ben er nog niet aan uit hoe ik dat wil gaan doen.


Groet
Rien, PA7RA

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1243
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Coax geleiden vanaf een Mast!

#7 Bericht door PA4WK »

Zwaardere trekveer of geen trekveer maar een draad spanner?
Bij veel militaire schuifmasten zie je bij elke overgang van een volgend mastdeel een uithouder met ring waar de coax doorheen loopt.
Dit werkt misschien voor tijdelijke opstellingen maar voor een permanente opstelling voorzie ik daar toch slijtage problemen.
Ook kun je kijken of je de coax bundel onder een hoek van de mast weg kan laten lopen maar dat is afhankelijk van je situatie.
Als je vaste steunpunten maakt zal de coax bij ingeschoven mast in grote lussen langs de mast hangen die ook weer gaan klapperen, bovendien zal de coax als het wat langer blijft hangen door het eigen gewicht in een (te scherpe) knik getrokken worden.
Zo heeft zoals een bekend voetballer ooit zei elk nadeel z'n voordeel.
Groet Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Beko
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 aug 2018, 23:22

Re: Coax geleiden vanaf een Mast!

#8 Bericht door Beko »

Het is een goede vraag, wat praktisch werkt is aan de bovenkant van elke sectie een kabelgeleider monteren d.m.v. een uithouder met aan het einde een U- of ringvormige gesloten minimaal 5 mm dik rond staal. De kabelboom wordt alleen vastgehouden net onder de rotor op een vaste uithouder en dat moet zodanig gedaan worden dat de kabels onder het eigen gewicht niet vervormen. Een uitdaging. Dikke tyraps gebruiken. De uithouders moeten loodrecht onder elkaar uitkomen, dus per mastsectie een andere uithouderlengte.

De bos coax en rotorkabel netjes om de 40 cm (dun) tyrappen en klaar. Zorg voor voldoende ruimte om om de rotor heen te kunnen komen. Pas op voor toplagers met klembouten die opzij uitsteken. Kort deze in. Gebruik geen bouwmarkt tyraps, die vallen uiteen door UV. Hamshop heeft de juiste types.

Je kunt de kabel nooit zo strak trekken dat hij niet meer beweegt, als je het toch probeert gaat de coax kapot, eerst van binnen natuurlijk zodat je maanden gaat zoeken waarom je zo weinig hoort.

Florian
Berichten: 89
Lid geworden op: 01 apr 2013, 10:06
Roepletters: pb8dx

Re: Coax geleiden vanaf een Mast!

#9 Bericht door Florian »

Helaas had ik geen foto van de Mast wel een foto van de afhouders in wording.

Het kromme deel was ter bevestiging van de kabels onder een hoek van 90 graden onder de rotor. Bovenop de boog werden de kabel bevestigd aan de zadels met tiewraps..

De 3 identieke stuken werden gepositioneerd aan de bovenkant van elke mastsectie om de kabels support te geven en ook gefixeerd aan de zadels met een stuk slang als bescherming tegen het kapot schuren. Bij het neerlaten waren de lussen geen probleem. Totale uitgeschoven lengte van de mast is 24mtr.

Florian PB8DX
Bijlagen
Afhouders.png
PB8DX

PA7RA
Berichten: 221
Lid geworden op: 29 sep 2012, 21:01
Roepletters: PA7RA
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Coax geleiden vanaf een Mast!

#10 Bericht door PA7RA »

Florian schreef:Helaas had ik geen foto van de Mast wel een foto van de afhouders in wording.

Het kromme deel was ter bevestiging van de kabels onder een hoek van 90 graden onder de rotor. Bovenop de boog werden de kabel bevestigd aan de zadels met tiewraps..

De 3 identieke stuken werden gepositioneerd aan de bovenkant van elke mastsectie om de kabels support te geven en ook gefixeerd aan de zadels met een stuk slang als bescherming tegen het kapot schuren. Bij het neerlaten waren de lussen geen probleem. Totale uitgeschoven lengte van de mast is 24mtr.

Florian PB8DX
Hoi Florian,
bedankt voor de foto dat geeft toch altijd meer een beeld van wat er bedoeld wordt vind ik altijd.
Dit is wel zwaar lijkt me ? ik weet niet hoeveel coax jij er naar toe hebt lopen maar hier gaat het om 3 x coax RG213 en een rotor kabel.
Maar het is wel het idee wat ik voor ogen had. ik heb ook een antenne dealer hier in Nederland een mail gestuurd dus ben ook wel benieuwd waar die mee komt
maar nogmaals bedankt voor de reactie
groet
Rien

pe1cmo
Berichten: 2085
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Coax geleiden vanaf een Mast!

#11 Bericht door pe1cmo »

Denk goed na over de coax die je gaat gebruiken. RG213 of RG214 heeft een goede gevlochten buitenmantel en zodoende redelijk bestand tegen buigen en strekken. (regelmatig in beweging zijn)
De modernere coaxsoorten als Ecoflex zijn dat beslist niet. Hier heb je een koperfolie maten, die eenvoudig scheurt als je de mast regelmatig in en uit schuift. En als je mantel scheurt, (die paar koperdraadjes die er om heen hangen hebben geen nut voor de afscherming) waardoor je demping toe neemt.

Enkele jaren geleden had Omroep Flevoland een TV auto met 10 meter pompmast, coax (Ecoflex 10) er om heen en enkele keren per week werd die omhoog gepompt voor verbindingen. De kabel moesten ze daar om het half jaar vervangen omdat de demping toe nam. Hing die kabel daar een jaar om, kon de demping van 12 meter Ecoflex toenemen tot boven de 30dB (2,3 GHz) terwijl het nieuw 2,5 dB was.
Maakte je de kabel open (buiten isolatie er af snijden), kwamen er allemaal stukjes koperfolie uit.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Plaats reactie