magnetic loop condensator

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

magnetic loop condensator

#1 Bericht door on3dag »

Er wordt beweerd dat er over de condensator bij een magnetic loop hoge spanningen kunnen ontstaan. Zijn die spanning te meten of zijn die ook wiskundig te bepalen. Ik heb nl de fietswiel-magnetic loop van Pa0fri gemaakt en zou die willen gebruiken voor QRP werk met maximum 10 Watt . Mijn vraag is echter :zou ik bij deze magnetic loop voor QRP werk een draaibare condensator mogen nemen met een plaat afstand gelijk aan de draaibare condensatoren van een MG ontvanger of hoeveel zou de plaatafstand moeten bedragen om geen vonkoverslag te krijgen.
Alvast mijn dank,
ON3DAG,
Dirk

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: magnetic loop condensator

#2 Bericht door PA3LS »

Met 10w kom je vaak nog weg met 'gewone' goede afstemcondensatoren.
Er zijn diverse loop calculators die ook de spanning geven.

Of die condensator geschikt is, hangt van de condensator af. Philips had ze in de jaren 50-60 met heel kleine plaatafstand en dan zit je richting de 600-700v doorslag (per sectie).
Ik schakel altijd de secties in serie en dan heb ik onder de 10w nooit problemen.

Die spanning is geen domme bewering. Er komt daadwerkelijk een hoge spanning op te staan.

on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Re: magnetic loop condensator

#3 Bericht door on3dag »

Bedankt voor uw antwoord, straks ga ik de test doen.
ON3DAG,
Dirk

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: magnetic loop condensator

#4 Bericht door PH2LB »

PA3LS schreef: Die spanning is geen domme bewering. Er komt daadwerkelijk een hoge spanning op te staan.
Idd, dat is me al een keer mis gegaan, daarom had ik deze ooit gekocht :D Maar project magnetic loop is toen op de idee-en plank beland.

(Zie : http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=25&t=20362)

Afbeelding
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: magnetic loop condensator

#5 Bericht door PA3LS »

Ik heb eens een VHF loopje gebouwd. Mooi luchttrimmertje voor de afstemming.
Maar er zat maar een klein schroefje op voor de afstemming. Het kostte me moeite om de trimmer vast te houden en af te stemmen zonder de metalen delen aan te raken. Maar het lukte!
Totdat er heel brutaal en stilletjes een vlamboogje ontstond richting mijn wijsvinger. Het duurde een of twee seconde tot ik merkte dat er iets wel heel heet werd, en toen zat er een klein kratertje in mijn vinger dat er nog een half jaar heeft gezeten :lol:

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: magnetic loop condensator

#6 Bericht door PA0FRI »

on3dag schreef: Mijn vraag is echter :zou ik bij deze magnetic loop voor QRP werk een draaibare condensator mogen nemen met een plaat afstand gelijk aan de draaibare condensatoren van een MG ontvanger
Voor 10 W is zelfs een toltrimmer van Philips geschikt.
Bij mijn (velg)magnetische loop voor 70 MHz gebruik ik een VHF condensator (foto) en dat met 50 W zendvermogen.
Bijlagen
Condensator.jpg
Condensator.jpg (29.74 KiB) 3850 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: magnetic loop condensator

#7 Bericht door on4avt »

Ik dacht dat er ergens stond,1KV per milimeter afstand.
Voor een loop op de lage banden kom ik op 3 tot 4 kv, plaat afstand gaat naar 9 mm bij open stand.Voor 100 watt gerekend dan.Google eens op loopcalc, kan je alles instellen.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1216
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: magnetic loop condensator

#8 Bericht door PA4WK »

Bij de meeste afstem C's kun je met een punt tang om en om er platen tussenuit trekken om zodoende de afstand te vergroten.
De capaciteit wordt dan natuurlijk wel een stuk lager, maar ja je kan niet alles hebben.
Groet Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Re: magnetic loop condensator

#9 Bericht door on3dag »

Vroeger ook nog draaibare condensator gemaakt, en ook nog tesen gedaan met twee plaatjes aluminium met teflon er tussen.
Bijlagen
P1030331.JPG
P1020292.JPG

Plaats reactie