Magnetische Loop Antenne MFJ, Inac

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bertt
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 sep 2016, 10:56
Roepletters: pc4n

Magnetische Loop Antenne MFJ, Inac

#1 Bericht door Bertt »

Heeft er iemand ervaring in de bediening en degelijkheid van de MFJ- t.o.v. de Inac Magnetische Loop Antenne.
Welke van de twee is het gemakkelijkst te bedienen/installeren en is het degelijkst gebouwd?

Groet, Bert

ON7IR
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 feb 2017, 18:09
Roepletters: ON7IR

Re: Magnetische Loop Antenne MFJ, Inac

#2 Bericht door ON7IR »

Ik gebruik bijna twee jaar een MFJ-1786 magnetic loop antenne (opgesteld op het balkon) maar heb geen ervaring met INAC dus ik baseer me op wat ik op de INAC website kan vinden alsook enkele YouTube filmpjes.

Bediening:
De MFJ gebruikt een DC motor om de variable condensator in te regelen. De INAC maakt gebruik van een servomotor. Dat maakt dat bij omschakelen naar een andere frekwentieband de INAC sneller kan worden afgestemd. Mijn MFJ-1786 heeft ongeveer 40 sekonden nodig om van 30m naar 10m te gaan. Bedienen van de INAC is met een draaiknop, de MFJ met drukknoppen.
Afstemmen van de MFJ kan automatisch als je een beetje draaggolf uitstuurt, 1 Watt is al voldoende. Maar ik doe het meestal op het gehoor bij veranderen van frekwentieband. Wanneer de ruis toeneemt dan zit je ongeveer goed. Fijnregelen kan aan de hand van de ingebouwde SWR meter.

Installeren:
de MFJ-1786 is makkelijk te installeren en gebruikt de bestaande coaxkabel om de motor aan te sturen. De INAC heeft een extra kabel nodig voor de servomotor (lijkt me toch zo).

Degelijkheid:
er wordt wel eens smalend gesproken over de bouwkwaliteit van MFJ produkten maar ik ben er best tevreden over. De controller zit in een stevige metalen behuizing.
De INAC LAC-2 controller oogt naar mijn bescheiden mening niet erg professioneel. Over de bouw van de INAC antenne kan ik me niet uitspreken.

Gebruikersavatar
Bertt
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 sep 2016, 10:56
Roepletters: pc4n

Re: Magnetische Loop Antenne MFJ, Inac

#3 Bericht door Bertt »

Bedankt voor je reactie, daar heb ik wat aan.
Wat ik me ook afvraag is of je de interne tuner van de set kunt gebruiken om iets onder- of boven de
aangegeven banden van de loop te kunnen zenden of moet je helemaal van de tuner afblijven?

Groet, Bert

ON7IR
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 feb 2017, 18:09
Roepletters: ON7IR

Re: Magnetische Loop Antenne MFJ, Inac

#4 Bericht door ON7IR »

Bij de MFJ-1786 (en ook de 1788) mag je geen tuner gebruiken, staat zo uitdrukkelijk in de handleiding.

Plaats reactie