Wel of niet GPA-30 hoger plaatsen ??

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PG2C
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 sep 2009, 20:45
Locatie: Maassluis

Wel of niet GPA-30 hoger plaatsen ??

#1 Bericht door PG2C »

Beste OM's

Mijn GPA-30 staat op dit moment achter op het schuurtje met de voet ong. 4 mtr hoog.
De omliggende bebouwing is veel hoger dan de top van de GPA-30 en staat op een afstand van ong. 8 mtr.
Recent ben ik in het bezit gekomen van een schuifmast met een lengte van 9 mtr.
Met deze mast zou ik de GPA-30 met de voet ruim boven de omliggende bebouwing uit kunnen zetten.
De radialen kan ik via het kattesnor principe in de dakgoot kwijt.

Ik denk zelf dat de afstraling en de ontvangst hierdoor beter wordt.

Maar is dit ook werkelijk zo ?
Levert het omhoog / hoger zetten van de GPA-30 verbetering op t.o.v mijn huidige situatie ?
Boudewijn PG2C Maassluis

pd0raa
Berichten: 114
Lid geworden op: 16 dec 2005, 16:24
Locatie: elburg

Re: Wel of niet GPA-30 hoger plaatsen ??

#2 Bericht door pd0raa »

Evt eens kijken in een simulatie progje mmana oid .

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Wel of niet GPA-30 hoger plaatsen ??

#3 Bericht door on4avt »

Een gpa 30 werkt dat niet met elevated radialen?
ik heb een GPA 50;kan die gewoon op de grond zetten of op 1 m boven de grond.met radialen.

http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 7&start=30

Hier nog een topic gevonden erover .

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Wel of niet GPA-30 hoger plaatsen ??

#4 Bericht door pe5t »

Ik zou die GPA30 maar op 9 meter zetten. Dan stuitert je signaal minder tegen de bebouwing alvorens het de kans krijgt naar de horizon te vertrekken. Ooit had ik een GPA30 op 35 meter hoogte met de onderste halve meter tegen een liftmachinekamer en dat werkte als een speer, met alleen de drie bijbehorende ''radialen".
Ik zie dat ik in herhaling val...

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Wel of niet GPA-30 hoger plaatsen ??

#5 Bericht door PG7M »

pe5t schreef:Ik zou die GPA30 maar op 9 meter zetten. Dan stuitert je signaal minder tegen de bebouwing alvorens het de kans krijgt naar de horizon te vertrekken. Ooit had ik een GPA30 op 35 meter hoogte met de onderste halve meter tegen een liftmachinekamer en dat werkte als een speer, met alleen de drie bijbehorende ''radialen".
Ik zie dat ik in herhaling val...
Ik sluit me hier volledig bij aan. Heb hem hier op 17-18 meter hoogte vanaf de grond op het platte dak gehad met ook alleen de 3 radialen en was verbaasd wat ik er mee kon werken.
PG7M Robert

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Wel of niet GPA-30 hoger plaatsen ??

#6 Bericht door PA0FRI »

PG2C schreef:Beste OM's Levert het omhoog / hoger zetten van de GPA-30 verbetering op t.o.v mijn huidige situatie ?
Als je in een boerderij woont met weilanden om je heen maakt de hoogte weinig uit, zelfs op 1m hoogte gaat het goed. Heb je geen vrij zicht, plaats de antenne dan zo hoog mogelijk.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PG2C
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 sep 2009, 20:45
Locatie: Maassluis

Re: Wel of niet GPA-30 hoger plaatsen ??

#7 Bericht door PG2C »

Hallo,
Allemaal bedankt voor jullie bijdrage.
Als het weer beter wordt en de gevel droog ivm de chemische ankers dat gaat
de schuifmast tegen de gevel met de GPA-30 er boven op.
Boudewijn PG2C Maassluis

PD2JHP
Berichten: 293
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:08
Locatie: WADDINXVEEN
Contacteer:

Re: Wel of niet GPA-30 hoger plaatsen ??

#8 Bericht door PD2JHP »

Hallo Boudewijn,

Hoe hoger des te beter, maar bedenk wel dat zo'n ding best veel wind vangt HI!
Mijn GPA-404 stond op 3 meter met prima resultaten, maar na twee jaar gebruik, bleek, juist tijdens de PACC, een van de traps gebroken... :twisted:

Advies: de hoogte opzoeken prima, maar denk wel aan tuien van de mast èn de antenne!


73 de PD2JHP
Making a contact is great; to be friends is greater... Try to help each other!

Life should NOT be a journey to the grave with the intention of arriving safely in an attractive and well preserved body.
Rather we should skid in sideways - Chardonnay in one hand - chocolate in the other - body thoroughly used up, totally worn out and screaming "WHO HA, What a Ride"! HI HI

pd0raa
Berichten: 114
Lid geworden op: 16 dec 2005, 16:24
Locatie: elburg

Re: Wel of niet GPA-30 hoger plaatsen ??

#9 Bericht door pd0raa »

Misschien het overwegen waard , ik heb hier al een 8 tal jaren van ac marine een straler op het dak kum 703 , dit met een gelijke lengte radiaal en eea gevoed net een a symetrische tuner dus je kunt all kanten op h-i tuurlijk is de antenne niet geheel a symetrich gevoed maar hij doet het prima op 40-10 in mijn geval hou er wel rekening mee dat een vertikal wat meer qrm oppikt ps een oersterke antenne ik heb met storm filmpjes dat ie rond staat ... en breken niet dus ...

Plaats reactie