geen radialen in de sloot nodig ?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: geen tui draden in de sloot nodig ?

#16 Bericht door PA0FRI »

Een vertical is ook een dipool , waarbij het verticale deel iets anders nodig heeft om de retourstroom compleet te maken.
Zonder radialen is dat het minder geleidende zoete water. Het is dus beter om toch radialen te gebruiken.
Bij een schip dient, ondanks het beter geleidende zoute water, zoveel mogelijk metaal als tegencapaciteit.
De radialen kunnen eventueel ook tuidraden vervangen als ze via isolators uitgespannen worden.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA3FK
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 apr 2019, 10:35
Roepletters: PA3FK

Re: geen radialen in de sloot nodig ?

#17 Bericht door PA3FK »

Hmm

Interessant idee.
Even snel rekenen. Aangrijppunt 4 meter hoog op de mast en dan 45 graden hoek.Geeft een 5,6 M radiaal.
Kan ik die dan van bv 2,5MM2 installatie draad maken?

Heb je ook ideeën over de bevestiging dan? Moet je dus een isolatie ring hebben waaraan je de 2,5 MM2 vastmaakt. Kan even niets bedenken wat op die hoogte als ring zou kunnen functioneren.
Wat doe je met de andere kant van de tuidraad dan? Aan een stalen haring in de grond verankeren?

Op deze manier zou ik in ieder geval 2 radialen kunnen maken zonder de baas des huizes te verontrusten. :-)
73, PA3FK

PA3FK
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 apr 2019, 10:35
Roepletters: PA3FK

Re: geen radialen in de sloot nodig ?

#18 Bericht door PA3FK »

Overigens,


Voor de goede orde, ik ga wel eerst met de HF9V zonder radialen experimenteren.
Er zijn genoeg draadjes die aangeven dat het werkt maar ik vind het ondertussen ook wel weer leuk worden om, zoals mijn oud amanuensis (HZS, eind 70'er jaren) al zei.
Meten is Weten en Gissen is Missen. :mrgreen:

Gewapend met mijn mini60S en de daiwa CN-901HP ga ik de zaak meten en vervolgens real life testen.

Ik zal hier (en op https://groups.io/g/Butternut/message/11442) verslag doen van mijn bevindingen.

Ongetwijfeld gaan anderen, die na mij komen met dit soort vragen, dan veel plezier van hebben.

Ik heb ook veel vertrouwen gekregen in deze opstellingen door de bevindingen van Eric (PA2REH) maar ben natuurlijk ook nog steeds benieuwd naar ervaringen van anderen.

Maar uiteindelijk is een antenne een harstikke complex ding, welke elke keer zich anders gedraagt door lokale variabelen. Dus daarom gewoon experimenteren en meten om er achter te komen wat er in mijn omstandigheden werkt
73, PA3FK

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: geen radialen in de sloot nodig ?

#19 Bericht door PA2REH »

Veel succes met het experiment. Gaat zeker werken.
http://zendamateur.com/viewtopic.php?f= ... f9v#p71132
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Plaats reactie