2m FM: verticale of horizontale polarisatie?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

2m FM: verticale of horizontale polarisatie?

#1 Bericht door PA3LS »

Ik ga waarschijnlijk mijn Flexayagi op een rotor zetten, aan de gevel. Vandaag stak ie verticaal uit mijn raam en dat werkte uitstekend.

Maar als ie eenmaal op het dak zit, kan ik 'm alleen roteren, niet omzetten van vertikaal naar horizontaal. Hoe kan ik 'm het best zetten? Ik heb op 2m nog niet genoeg ervaring om zelf te weten of men vaker horizontaal of vertikaal gebruikt.

Ik gebruik een FM transceivertje momenteel. Ooit wil ik wel SSB en CW gaan doen, maar nu nog niet. Wat kan ik dus het best doen? Vertikaal op de rotor zetten?

Wat is verder handig qua bliksembeveiliging? De rotorbediening staat natuurlijk binnenshuis, via de rotorkabel 'verbonden' met de antenne.
Omdat die rotorbediening vlakbij m'n bed komt te staan vrees ik daar een beetje voor. Zijn daar speciale beveiligingen voor?

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: 2m FM: verticale of horizontale polarisatie?

#2 Bericht door pe1rdp »

Als je alleen in FM qrv bent, dan is verticaal de beste optie. Let wel op dat je voldoende afstand tot de mast houdt of je een niet geleidende mast gebruikt.
SSB en CW, echte DX is alles horizontaal.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: 2m FM: verticale of horizontale polarisatie?

#3 Bericht door PA3CQN »

Ik zou zonder meer voor horizontaal gaan. Want wat wil je verticaal? Een verre repeater bereiken?
Voor porto's en mobiele stations is de polarisatie niet echt van belang omdat door allerlei reflecties toch al
niet vaststaat wat die is als ie jouw antenne bereikt.
Voor dx ben je met horizontaal beter af.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: 2m FM: verticale of horizontale polarisatie?

#4 Bericht door PA3DJS »

Het hangt af van wat de verwachte polarisatie is van je gewenste tegenstations. Bij troposferische propagatie, blijft de polarisatie gehandhaaft. Zoals PA3CQN ook aangeeft, gebouwen zorgen wel voor polarisatieverandering.

Als je regelmatig afstanden wilt werken ver voorbij de radiohorizon (zeg vanaf 200 km via troposcatter), dan heb je ook een goed tegenstation nodig (lees: hoog opgestelde antenne met gain, goede RX en beetje vermogen). Bijna iedereen die iets goeds neer zet met flink wat gain, doet dat horizontaal gepolariseerd, en dan zit jij daar ook aan vast.

Maarrrrr, in het DX segment van de band wordt weinig tot geen FM gewerkt, en dan kun je beter voor verticaal gaan en wat leuke DX pakken in de FM segmenten (via bijv tropospheric ducting) totdat je een SSB TRX te pakken hebt.

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: 2m FM: verticale of horizontale polarisatie?

#5 Bericht door PA3LS »

Ja, horizontaal is dus leuk voor SSB en CW maar daar heb ik geen 2m apparatuur voor, dus dat zal 'm niet worden voorlopig.
Dan ga ik 'm vertikaal plaatsen :) bedank voor de tips.

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: 2m FM: verticale of horizontale polarisatie?

#6 Bericht door pd1ahm »

Het is misschien een optie om toch voor horizontaal te kiezen..
http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=25&t=20339
Maar als je hem echt verikaal gaat opstellen zul je ook prima verre repeaters werken, ook in DL of ON.

Succes met het opbouwen van de antenne.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: 2m FM: verticale of horizontale polarisatie?

#7 Bericht door PC1L »

pe1rdp schreef:Als je alleen in FM qrv bent, dan is verticaal de beste optie. Let wel op dat je voldoende afstand tot de mast houdt of je een niet geleidende mast gebruikt.
SSB en CW, echte DX is alles horizontaal.
De beste tip in dit geval ( ook de niet geleidende mast ). Leven in de brouwerij. Allelei leuke dingen. Twee remarks :

1-gebruik voor de rotorpijp bijvoorbeeld een glasfiberbuis, dat werkt uitstekend, zeer eenvoudig verkrijgbaar ( dump/camouflage setjes uit het leger ).

2-Houd er rekening mee dat je verticale openingshoek sterk verschillen kan van de horizontale. Hang af van het type ( Flexa ) yagi dat je hebt. Ik kon zelfs met een bepaalde yagi ( inderdaad in horizontale polarisatie niet al te scherp ) i.v.m. deze hoek opkomende ( in AOS ) en neergaande ( in LOS ) satellieten werken over grotere afstand ( bv LEO FM low orbit sats : 2000 km ). Wel tijdig bijdraaien i.v.m. het ( soms ) snel wijzigende azimuth ..... :lol:
Laatst gewijzigd door PC1L op 18 nov 2018, 20:14, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: 2m FM: verticale of horizontale polarisatie?

#8 Bericht door PA3DJS »

PC1L schreef:
pe1rdp schreef:Als je alleen in FM qrv bent, dan is verticaal de beste optie. Let wel op dat je voldoende afstand tot de mast houdt of je een niet geleidende mast gebruikt.
SSB en CW, echte DX is alles horizontaal.
De beste tip in dit geval ( ook de niet geleidende mast ). Leven in de brouwerij. Allelei leuke dingen. Twee remarks :

1-gebruik voor de rotorpijp bijvoorbeeld een glasfiberbuis, dat werkt uitstekend, zeer eenvoudig verkrijgbaar ( dump/camouflage setjes uit het leger ).

2-Houd er rekening mee dat je verticale openingshoek sterk verschillen kan van de horizontale. Ik kon zelfs met een bepaalde yagi i.v.m. deze hoek opkomende ( en neergaande satellieten werken over grotere afstand ( bv LEO FM low orbit sats : 2000 km ). Wel tijdig bijdraaien i.v.m. het ( soms ) snel wijzigende azimuth ..... :lol:
Als je voor een niet geleidende mast gaat die tussen de elementen zit, doe dan wel het nodige ferriet om de coax daar waar de coax tussen de elementen doorgaat, anders is je coax de mast. Drie van de halve schaal ferrieten (split core ferrite) op zo'n 30 cm uit elkaar is doorgaans voldoende.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: 2m FM: verticale of horizontale polarisatie?

#9 Bericht door PC1L »

PA3DJS schreef:Als je voor een niet geleidende mast gaat die tussen de elementen zit, doe dan wel het nodige ferriet om de coax daar waar de coax tussen de elementen doorgaat, anders is je coax de mast. Drie van de halve schaal ferrieten (split core ferrite) op zo'n 30 cm uit elkaar is doorgaans voldoende.
Ofwel hij laat de coax deels langs de antenne boom lopen en wijkt dan af naar onderen via een lus, weg van de antenne, werkte ook altijd goed 8)

Plaats reactie