27MHz antenna

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

27MHz antenna

#1 Bericht door PD9FVH »

Goede middag,

Wat is een goede 27MHz antenne?
Het moet er een zijn met een magneetvoet, minstens 3.5 meter kabel en liefst pre-tuned.

Ben me mal aan het googlen maar zie door de bomen het bos niet meer :-)

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: 27MHz antenna

#2 Bericht door PA0LMD »

Misschien eens op een CB forum informeren ?
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: 27MHz antenna

#3 Bericht door PA3DJS »

Kijk eens bij de aanbieders van 27 MHz apparatuur, dan kom je een heel eind en kun je prijzen vergelijken.

Je zult dan bijv Wilson en Sirio tegenkomen. Zoek wel een goede combinatie van straler en magneetvoet uit, je wilt niet dat de boel van de auto waait. Verwacht geen goede prestaties van een sprietje van < 90 cm, voor goede prestaties heb je 1.5m of langer nodig. Langer is dus beter. Laat je niet misleiden door rare naamgeving.

Oh ja, voor snel mobiel QRV zijn heb ik een Wilson 1000 met een taps toelopende spriet, buigt mooi, en kan ook nog tegen een takje wat je onderweg tegenkomt.

Je kunt deze vraag ook op cbforum.nl zetten, daar zitten meer CB-gebruikers op.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: 27MHz antenna

#4 Bericht door PA3DAT »

Ik denk dat Flok die antenne, samen met een kwartgolf 2m antenne op kleefvoet, op het dak van de
garage wil plaatsen...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: 27MHz antenna

#5 Bericht door ON5RKN »

27mc.....

Met alle respect dit is een forum voor zendamateurs,

27mc-ers behoren tot een andere doelgroep!

Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: 27MHz antenna

#6 Bericht door PD9FVH »

PA3DAT schreef:Ik denk dat Flok die antenne, samen met een kwartgolf 2m antenne op kleefvoet, op het dak van de
garage wil plaatsen...
klopt!
Voor packet radio.

De 2 meter antenne moet alleen nog even wachten totdat ik m'n callsign heb. Vermoedelijk heb ik 't examen vorige week gehaald.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: 27MHz antenna

#7 Bericht door PA5COR »

Vele zendamateurs zijn ooit op 27 MHz begonnen, ik zie er niks mis in.
ON5RKN schreef:27mc.....

Met alle respect dit is een forum voor zendamateurs,

27mc-ers behoren tot een andere doelgroep!
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: 27MHz antenna

#8 Bericht door PA3LS »

Ik zou geen magneetvoetantenne nemen als je 'm toch op een dak plaatst. Er zijn niet zó veel nodes en je hebt dus al gauw een flink bereik nodig. Met die 4 watt kom je niet zo heel ver met een compromis-antenne.
Met een kwartgolf begin je nog wel wat, maar korter zou ik niet aan beginnen. Maar met kwartgolf of kleiner moet je behoorlijk wat aan je aardnetwerk doen. Bijvoorbeeld 10 draden van 5m lengte uitleggen over het dak, in een stervorm vanaf de antennevoet. Alles degelijk met elkaar en met het aardpunt van de antenne verbinden.
Een kabeltje naar aarde zal waarschijnlijk niet voldoende zijn door de lange afstand tot de aardpen.

Met een halvegolf heb je bijna geen aarde nodig. Persoonlijk heb ik prima ervaringen met een Venom DV27 halvegolf antenne voor aan de gevel. Die heeft géén aarde, behalve de capaciteit van de voedingslijn tegenover aarde. Met een dipool heb je ook geen aarde nodig.

Een dipooltje maken is best simpel. Gewoon 5,5m stofzuigerkabel uit elkaar trekken, in het midden met je coax verbinden, coax een stuk of 5x om een PVC pijpje wikkelen vlak onder het punt waar ie met de draden verbonden is. Twee stokjes van 1m en een stok van 2m op je dak zetten, draad in een omgekeerde V ophangen. Isolatortjes van PVC pijp maken. Vervolgens afstemmen (laatste meter strippen, dan de draad terugvouwen om 'm niet-permanent korter te maken, eenmaal afgestemd overtollig draad afknippen).

Pre-tuned bestaat niet echt. Je zult altijd je antenne moeten afstemmen. Ofwel op je frequentie, ofwel op je omgeving met alle invloeden van dien.
Laatst gewijzigd door PA3LS op 13 nov 2018, 23:34, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: 27MHz antenna

#9 Bericht door PA3DAT »

Eens: een simpele dipool op 10 (of 11m) is beter dan een korte vertical op een magneetvoet.

Ik heb zelf ooit nog packet gedaan op 27Mc omdat mijn zwager daar actief mee was. Toen had ik al
een PA3-call, dat was begin jaren '90. Ging prima op mijn 3-bands vertical.

Maar packet, of het nou op 11m of op 2m is, dat doet toch niemand meer? :shock:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: 27MHz antenna

#10 Bericht door PG0DX »

Hij geeft aan dat het specifiek over een magneetvoet antenne gaat...
Ik vermoedt dat hij niet de mogelijkheid heeft om een dipool of GPA antenne op z'n dak te zetten ?
Anders zijn dat echt betere opties inderdaad...

Als het alleen gaat om een "mobiele antenne" ?

Dan elke mobiele antenne die maar lang is....
Dat is je beste optie.

Ik heb hele goede ervaringen met tja...wat was de naam van dat ding...sirio 5000 ??
Kan ook goed op 10 meter (voor het geval we je overhalen om zendamateur te worden hihi).
Let wel, die jongens van 2 meter (en meer) lengte vragen meer dan 1 magneetvoetje
Ik had die van mij tegen een dakdrager aan en op een andere auto met "3 magneetvoeten".

Weer even terug naar het begin.....
Zorg dat hij lang is ! zo'n sprietje van 1 meter is de moeite niet (tenzij het gaat om met je collega te praten die achter je rijdt.)

Owh...en afstemmen moet eigenlijk altijd, maar dat is niet zo moelijk !

Grt Henry.

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: 27MHz antenna

#11 Bericht door PD4M »

PA3DAT schreef: Maar packet, of het nou op 11m of op 2m is, dat doet toch niemand meer? :shock:
Ach, Plaatjes draaien doen we ook niet meer toch? Cassettebandjes zijn weer volop te koop. Er zijn zelfs retro wielrenners in wollen pakjes en met de pet achterstevoren. Laatst informeerde iemand hier naar de RAL kleur van zijn jaren zestig Plessey.
En ik overweeg om een kristalontvanger te gaan bouwen en ook nog CW te gaan leren (ja, nu echt...).

De kristalontvanger groep op Facebook is actiever dan dit forum! Dat doet toch niemand meer?
:wink:
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: 27MHz antenna

#12 Bericht door PA3DAT »

Dat is wat anders.
Met packet in je eentje kun je niets. Je hebt tegenstations nodig. Zijn die er nog?
Hoogstwaarschijnlijk niet, met een kwartgolf op een kleefvoet, 3m hoog...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: 27MHz antenna

#13 Bericht door ON5GM »

ON5RKN schreef:27mc.....

Met alle respect dit is een forum voor zendamateurs,

27mc-ers behoren tot een andere doelgroep!
zucht :?
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: 27MHz antenna

#14 Bericht door PA8MC »

ON5RKN schreef: Met alle respect dit is een forum voor zendamateurs,
Een SWL bv. heeft dus niets op dit forum te zoeken? Goed om te weten.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: 27MHz antenna

#15 Bericht door PE2AAB »

Ja we hebben het allemaal gelezen. Laten we stoppen met moddergooien.

Het is een feit dat men op het CB forum veel weet van 27 MC antennes. De link daar naartoe leggen is dan ook een prima handvat voor deze OM!
Uiteraard zit ook hier voldoende kennis dus de vraag hier stellen is geen ondenkbaar scenario lijkt me.

We zullen het eens anders bekijken; Van harte met het behalen van je N licentie Flok99!! Heel veel plezier met de mooie en vele facetten die de draadloze hobby met zich meebrengt!
Je zou de 27MC antenne nog een stukje kunnen inkorten en in de nabije toekomst gebruiken op 10M. Deze band ligt nét boven 11M en is een amateur band :-)

*over tot de orde van de dag
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie