storing

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD9FVH
Berichten: 151
Lid geworden op: 08 nov 2018, 09:30
Roepletters: PD9FVH
Locatie: Gouda
Contacteer:

storing

#1 Bericht door PD9FVH »

Hi,

Binnenkort hoop ik m'n N-licentie te hebben (examen al gedaan nu aan 't wachten op de uitslag enzo).
Ik wil packet radio gaan doen op de 2 meter (en 11).
Nou kan ik niet een antenne helemaal bovenop 't dak van m'n huis zetten (vanwege redenen) maar wel op de garage die daarnaast ligt. Die garage zit tegenaan 't huis geplakt en is zo'n 3 meter breed schat ik.
Aan de rand van het dak zit een ongebruikte schoorsteen (zo'n aluminium pijp naar boven), die kan ik gebruiken voor de draaddoorvoer (zit nu een utp-kabel doorheen voor een bewakingscamera).
Op 't dak ligt een ouwe server-kast als grondvlak (zoiets: https://www-01.ibm.com/common/ssi/GIF/ALET/JX336SCA.JPG ) en daar zit nu een spriet-antenne op voor 11 meter. M'n plan is om daar een spriet met magneetvoet bij te plakken voor de 2 meter.

Het allerbelangrijkste vind ik dat ik geen storing veroorzaak bij bijvoorbeeld de buren.
Hoe voorkom ik dit?
Zijn er in de opstelling die ik hierboven beschreef zo al redenen dat die storing er gaat komen?
En hoe los ik dat op?

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: storing

#2 Bericht door pe1cmo »

Hoe je geen storing bij de buren veroorzaakt. Dat is psychisch, zodra er een antenne op dak staat stoor je en krijgen ze hoofdpijn.
Inmiddels is dat een bewezen feit, ook al heb je helemaal geen zender in huis.

Goed communiceren met de buren voordat je wat gaat doen. Dat lijkt me de eerste stap, en als je de spullen hebt staan, ga dan eens kijken of er storing is.
De moderne apparatuur kan daar behoorlijk tegen. Volgens de immuniteits-normen (die ook het AT hanteert) moet apparatuur tegen 3V meter kunnen. Zit je daar onder en je stoort, is er iets niet goed.
Helaas is veel apparatuur uit China afkomstig, en dan kan het anders zijn, zeker als ze iets via Aliexpress hebben besteld. Dat spul voldoet vrijwel zeker niet en dan wordt het lastig.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: storing

#3 Bericht door pa1bvm »

met packet .. wordt dat nog veel gedaan op 144 Mhz ????
Misschien ook iets met FT-8 gaan doen ..?? voor FT-8 heb je wel SSB nodig ..


maar goed je nu al zorgen maken over storing ...
misschien een paar tips om problemen te voorkomen ..

je zal behalve een antenne ook een coax kabel moeten aanschaffen
daar kan je al een belangrijke keuze maken
op 145 Mhz is het verlies van je signaal veel groter dan het verlies op 27 Mhz .

in een stuk van 30 meter RG-58 deze vergelijking
5 watt op 27 Mhz > 30 meter RG-58 > gaat er 3 watt je antenne in
5 watt op 144 Mhz > 30 meter RG-58 > gaat er nog maar 1 watt je antenne in .
je zou dus kunnen overwegen om te investerein in een wat betere kabel ,
Rg-213, aircell7 , ecoflex 10..keuze genoeg ..


dan de antenne zelf:
je denkt aan een 1/4 golf spriet ... dus 50 cm spriet op een magneetvoet op een ijzerenplaat
zo een spriet heeft geen versterking . hij staat ook relatief laag dus heel erg ver gaat je signaal niet komen ..

je kan ook kiezen voor een verticale antenne met wat versterking die zijn vaak wat langer , maar hebben dan ook geen " tegen" capaciteit nodig in de vorm van een ijzeren plaat ..
je kan ook zelf aan het bouwen gaan :
J-antenne , hentenna, slappe arnold , slim jim .. er zijn heel veel designs te vinden op het internet
te koop is er ook zat ..
https://www.digitalham.co.uk/2m-antennas/
http://qrznow.com/slim-jim-antenna-project/

je kan ook nog denken aan een vertikaal opgestelde richt antenne
de kleinste oplossing is een HB9CV dat ding heeft maar twee elementen .. maar hij versterkt wel
https://www.wimo.com/zimmerantennen-ukw_d.html#18000

succes en tot werkens

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: storing

#4 Bericht door PA3LS »

Packet signalen hoor ik eigenlijk alleen maar als APRS.
Ik weet dat zowel op 2m als op CB mensen met Packet bezig zijn, maar ik heb nog nooit op een BBS kunnen inloggen. Meer Packet BBS'en zouden wel leuk zijn, maar ik heb alleen ooit 'n node kunnen bereiken. Maar dat was ca. 10 jaar terug in mijn CB tijd.
Ik geloof dat Winlink (E-mail over HF) ook van het AX.25 protocol gebruik maakt.

Als jij wil experimenteren met Packet wil ik wel mee doen. Maar ik heb eigenlijk heel erg weinig verstand van dat soort oude modes. Ik kan wel signaaltjes opvangen en uitzenden, maar ik snap nog niet helemaal hoe het werkt met de backwards errorcorrectie, ofwel het 'openen' van een echte verbinding.

Als je zelf BBS of node wil worden, bekijk dan goed waar je 'doelpubliek' zit. Als je iedereen op je node wil laten komen, dan zul je een rondstraler moeten hebben. Heb je een gericht doel, dan kan je beter een simpele 3 elements yagi maken/kopen.

Je zult eerder last hebben van storing van de buren, dan dat je zelf de buren stoort.

Plaats reactie