Welke on glass mobiele antenne?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Welke on glass mobiele antenne?

#1 Bericht door PD4VCC »

Hi All,

Benieuwd wie er ervaring heeft met (het liefst verschillende) on glass antennes. Ik gebruik nu een Diamond kleefvoet maar merk toch dat er krassen ontstaan en je na een paar weken kleurverschil gaat zien. Dit laatste gaat weer weg maar het is voor mij een 'net niet' oplossing. Een aantal auto's terug heb ik al eens een MFJ on glass gehad en die deed het redelijk. Nu, zo'n 10 jaar verder, ben ik opnieuw aan het kijken naar een on glass. Omdat ik een enkelbandige hytera heb ingebouwd heb ik in principe alleen 70cm nodig. Dit betekent dat de spriet ook niet zo lang hoeft te zijn.

Op mijn shortlist staat de Procom 401/h (http://procom.dk/products/435-gf-401) maar eigenlijk vooral omdat ik het idee heb dat zij professioneel spul maken.

Iemand nog meer tips voor kwalitatief goed spul?

ps: Ik ben bekend met de JWX antenne maar is niet wat ik zoek ;-)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Welke on glass mobiele antenne?

#2 Bericht door PE2AAB »

Andere opties zijn wellicht nog het vervangen van de dakantenne voor een haaievin look antenne met straler voor 2/70 of een stealth antenne in de bumper.

Eerste is gemaakt voor VAG auto's en veel in gebruik in DL door de Polizei. Tweede wordt gebruikt in 'stille' politiewagens waaronder ook in PA.
Details even niet bij de hand want deze staan op mijn PC. Zal ze eens zoeken maar wellicht is iemand anders me voor.

Beide oplossingen komen trouwens uit de profi wereld dus denk aan merken als Kathrein, Procom en Hirschmann.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Welke on glass mobiele antenne?

#3 Bericht door PA2RU »

Zelf bouw geen optie?
Heb dat ooit eens op een auto gehad alleen voor 2m.
Geen gedoe met een aanpassingsnetwerkje maar gewoon 2 plaatjes koper.
1 aan de binnenkant de andere buiten , aan de binnenkant de kern van je coax er op , aan de mantel een tegencapaciteit (kwartgolf lang ) die je met tape oid langs je coax plakt...
Aan de buitenkant een sprietje er op( ook weer een kwartgolf ) wel wat langer kiezen..
Zaakje 1:1 knippen en je bent mobiel qrv.

Zag er op mijn auto destijds zo uit :
Afbeelding
73 René PA2RU

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Welke on glass mobiele antenne?

#4 Bericht door sottezero »

ik heb een tijd een wimo on glas antenne gehad, dat werkte alleen op mijn STi omdat die geen zonwerende achterruit had. vorige auto had ik de diamond Z10, ook super.
auto daarna had ik een diamond k600m (hatchback) nu heb ik een president mount omdat de achterklep anders is.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6269
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Welke on glass mobiele antenne?

#5 Bericht door PA3DAT »

Maar let op: het hoeft alleen maar voor 70cm, niet voor 2m! Dus dat on glass kan een heel kleintje zijn.
Zijn daar ook zelfbouw-ontwerpjes voor?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Welke on glass mobiele antenne?

#6 Bericht door PA2RU »

PA3DAT schreef:Maar let op: het hoeft alleen maar voor 70cm, niet voor 2m! Dus dat on glass kan een heel kleintje zijn.
Zijn daar ook zelfbouw-ontwerpjes voor?
Heel plat gezien kun je een dipooltje tekenen met in de kern van de coax een condensator in serie met de hete kant...
Met de hete kant bedoel ik dus het sprietje aan de buitenkant van de auto ;)
Capaciteit is niet heel kritisch..
73 René PA2RU

Plaats reactie