Bestaat er intresse om collectief 3 bands vert. te maken?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#31 Bericht door Steef »

Ik heb hier een oude veiligheidstrafo liggen. Daarop zit genoeg wikkeldraad, dat kost niks als iemand het komt halen en afwikkelt wat hij of zij nodig heeft. Is vrij dik gelakt draad.

Als ik het moet opsturen kost het alleen de verzend kosten.

Wanneer je het gekker wilt maken, heb ik ook wel vernikkeld 6mm2 massief! En daar heb ik ook 2,5mm2 van. Deze zijn echter niet helemaal gratis (ook voor mij niet).

Ikzelf hoef overigens niet een verticale antenne, het is dus alleen om te helpen.
.
Wie praat luistert niet

DELETED

#32 Bericht door DELETED »

DELETED
Laatst gewijzigd door DELETED op 06 mei 2008, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#33 Bericht door Steef »

Hallo Wim,

Met het draad er nog op is de trafo totaal ongeveer 35 cm breed.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

#34 Bericht door PA3FS »

PA1ZX schreef:Eric

Bedankt voor jou werk dit is prima zou hebben we een overzicht in het geheel.

Heeft iemand van de geintreseerde een idee hoe we het doen met de kosten die we moeten maken omtrend de antennes extra alu en draad??

Kan dat ook via jou of stel je iets anders voor?


Ron
Het ligt er natuurljik aan hoe het één en ander wordt aan geboden .
Worden het complete sets of in bouwpakket vorm of alle onderdelen los?

PA1ZX
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 mar 2008, 11:21
Roepletters: PA1ZX
Contacteer:

#35 Bericht door PA1ZX »

Nou het is mij dus wel duidelijk.
We willen wel maar er wat voor doen liever niet.
Voor diegene die zijn hulp heeft aangeboden ze zijn geheel kant en klaar alleen opzetten..
Even voor de duidelijkheid het worden er maar 2 sorry maar deze mensen waren geintreseerd en ook bereid om er iets voor te doen.

Zonde van mijn ideeen er zouden zelfs wel yagi's en tribanders gemaakt kunnen worden.

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

#36 Bericht door PA3FS »

Hmm ,er zal toch wel iets op te zetten zijn.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

#37 Bericht door PE7EB »

Vast wel, maar dan zal er wel meer inzet moeten komen.
Zoals het nu gaat zijn het weer een of twee die de kar trekken, en wacht de rest rustig af tot alles geregeld is.
Helaas, helaas, helaas :(
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

pa1bjs
Berichten: 1137
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

#38 Bericht door pa1bjs »

laten we het omdraaien
Wat kan of moet er nog gedaan worden?
Hoever staan we?
Wat is er nog nodig?
We kunnen altijd kijken hoe we hier een mouw aan passen toch?
groet
bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

#39 Bericht door PA3FS »

pd1bjs schreef:laten we het omdraaien
Wat kan of moet er nog gedaan worden?
Hoever staan we?
Wat is er nog nodig?
We kunnen altijd kijken hoe we hier een mouw aan passen toch?
groet
bas
Ja dat spookt bij mij ook .
Moet lukken toch.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Bestaat er intresse om collectief 3 bands vert. te maken

#40 Bericht door Yannick PE2YSB »

Even een oud topic een schop geven.

Maar is deze antenne inmiddels gebouwd? Wat zijn de ervaringen?
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: Bestaat er intresse om collectief 3 bands vert. te maken

#41 Bericht door PA0KLS »

Even een waarschuwing: zoals je in de eerdere foto kunt zien, moet het draad voor de spoel in de trap aluminium draad zijn, eventueel RVS. Dit heeft te maken met het feit dat koper en aluminium, als dat elektrisch tegen elkaar zit, wanneer er wat vocht bij komt, wegrot met een snelheid, daar kun je bij gaan staan kijken. En dat is zonde. Maar hoe kom je aan vrij dik aluminium draad?

Datzelfde geldt ook voor de schroefjes, maar RVS schroefjes zijn gelukkig heel gangbaar.

Nee, ik hoef niet zo'n antenne, ik heb er nog een in de garage liggen. 20 - 15 - 10 m. Daar verbaasde ik mij ook over het aluminium draad in de traps.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Bestaat er intresse om collectief 3 bands vert. te maken

#42 Bericht door Yannick PE2YSB »

Het heeft mij eigenlijk wel geinspireerd.

Ik denk binnenkort eens te gaan proberen een vertical voor bijvoorbeeld 17 / 15 / 12 te maken.

Alleen nog even een manier verzinnen om de traps goed af te stellen zonder dip meter.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Bestaat er intresse om collectief 3 bands vert. te maken

#43 Bericht door PA3DAT »

Yannick: een coaxtrap gemaakt met de coaxtrap-calculator (zie onderaan) is meestal in
één keer goed. Een kleine afwijking is geen probleem, vaak juist beter...
Zie ook https://www.veronvrzatwente.nl/?page_id=708

Ik heb wel eens gedacht over een vertical voor 10/20/40: de ideale N-antenne! :D
In de mast heb ik een draaibare dipool voor 10/15/20, die is op dezelfde manier gemaakt.
In feite bestaat mijn dipool uit 2 van de hier besproken verticals!

Ik ben een uitgesproken liefhebber van coaxtraps. Voor degene die deze kennis niet zo
paraat heeft, een simpele uitleg:

Een trap is het Engelse woord voor sperkring. Aan het eind van het 10m-gedeelte komt een
sperkring die resoneert op circa 28-29 MHz. Deze sperkring vormt op zijn resonantiefrequentie
een "oneindig" hoge weerstand voor 10m. In de praktijk: 50.000 Ohm voor een goede
sperkring. Het 10m-signaal ziet dit als het eind van de antenne.

Het 15m-signaal ziet de sperkring min of meer als een verlengspoel. Door de antenne achter
de sperkring iets te verlengen is het geheel óók in resonantie in de 15m-band.
Vervolgens sluiten we 15m af met een sperkring die resoneert in de 15m-band. Voor 15m
houdt dan de antenne hier op, zodat we voor 20m het geheel nog iets moeten verlengen.

De uiteindelijke antenne is een beetje korter dan een monoband-vertical. Ik gebruikte op een
hengel zowel een full-size vertical voor 40m, circa 10m lang. Daarnaast een duobander: één
antenne voor 20m én 40m met een coaxtrap erin: totale lengte circa 9m. In prestaties
zag ik geen enkel verschil tussen beide antennes.

Coaxtraps maak ik van RG58 op een stukje 32mm PVC-pijp. De kosten zijn nihil en de home-
made coaxtraps in mijn draaibare dipool zitten er al bijna 40 jaar in!

Nu wordt er gefluisterd dat coaxtraps zorgen voor verliezen: metingen hebben aangetoond dat
die verliezen kleiner dan 1dB zijn. Daar merk je dus helemaal niets van.

Een coaxtrap-calculator programmaatje: http://www.cqham.ru/coaxtrap.htm

Meer info over coaxtraps: https://www.google.com/search?q=coaxtrap
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Bestaat er intresse om collectief 3 bands vert. te maken

#44 Bericht door EA5JEX »

PA0KLS schreef:Even een waarschuwing: zoals je in de eerdere foto kunt zien, moet het draad voor de spoel in de trap aluminium draad zijn, eventueel RVS. Dit heeft te maken met het feit dat koper en aluminium, als dat elektrisch tegen elkaar zit, wanneer er wat vocht bij komt, wegrot met een snelheid, daar kun je bij gaan staan kijken. En dat is zonde. Maar hoe kom je aan vrij dik aluminium draad?

Datzelfde geldt ook voor de schroefjes, maar RVS schroefjes zijn gelukkig heel gangbaar.
Ik heb jaren geleden een beam met traps gemaakt waarbij de traps van (koperen) installatiedraad waren gemaakt.
De schroeven/spoeleinden had ik afgedicht met siliconenkit en de beam heeft jaren in de mast gehangen.
Toen ik hem uit elkaar haalde waren de koper/aluminium verbindingen totaal niet aangetast.

Kees

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Bestaat er intresse om collectief 3 bands vert. te maken

#45 Bericht door Yannick PE2YSB »

PA3DAT schreef:Yannick: een coaxtrap gemaakt met de coaxtrap-calculator (zie onderaan) is meestal in
één keer goed. Een kleine afwijking is geen probleem, vaak juist beter...
Zie ook https://www.veronvrzatwente.nl/?page_id=708

Ik heb wel eens gedacht over een vertical voor 10/20/40: de ideale N-antenne! :D
In de mast heb ik een draaibare dipool voor 10/15/20, die is op dezelfde manier gemaakt.
In feite bestaat mijn dipool uit 2 van de hier besproken verticals!

Ik ben een uitgesproken liefhebber van coaxtraps. Voor degene die deze kennis niet zo
paraat heeft, een simpele uitleg:

Een trap is het Engelse woord voor sperkring. Aan het eind van het 10m-gedeelte komt een
sperkring die resoneert op circa 28-29 MHz. Deze sperkring vormt op zijn resonantiefrequentie
een "oneindig" hoge weerstand voor 10m. In de praktijk: 50.000 Ohm voor een goede
sperkring. Het 10m-signaal ziet dit als het eind van de antenne.

Het 15m-signaal ziet de sperkring min of meer als een verlengspoel. Door de antenne achter
de sperkring iets te verlengen is het geheel óók in resonantie in de 15m-band.
Vervolgens sluiten we 15m af met een sperkring die resoneert in de 15m-band. Voor 15m
houdt dan de antenne hier op, zodat we voor 20m het geheel nog iets moeten verlengen.

De uiteindelijke antenne is een beetje korter dan een monoband-vertical. Ik gebruikte op een
hengel zowel een full-size vertical voor 40m, circa 10m lang. Daarnaast een duobander: één
antenne voor 20m én 40m met een coaxtrap erin: totale lengte circa 9m. In prestaties
zag ik geen enkel verschil tussen beide antennes.

Coaxtraps maak ik van RG58 op een stukje 32mm PVC-pijp. De kosten zijn nihil en de home-
made coaxtraps in mijn draaibare dipool zitten er al bijna 40 jaar in!

Nu wordt er gefluisterd dat coaxtraps zorgen voor verliezen: metingen hebben aangetoond dat
die verliezen kleiner dan 1dB zijn. Daar merk je dus helemaal niets van.

Een coaxtrap-calculator programmaatje: http://www.cqham.ru/coaxtrap.htm

Meer info over coaxtraps: https://www.google.com/search?q=coaxtrap
Ik zat er aan te denken deze te gebruiken:
https://www.hfkits.nl/product/antenne-trap-kit/

Klein maar fijn

Met coax om pvc gaat mijn hengel van 15 euro hem waarschijnlijk te zwaar vinden en scheef hangen. Ik wil de vertical aan mijn gebruikelijke hengel plaatsen.
Zou er dan ook 6 radialen aan hangen, 2 per pand, schuin afspannen als groundplane.

Zou ze natuurlijk kunnen afregelen met een dummyload, een transceiver en een scoop.
vermogen van de transceiver omlaag, spanning over de dummyload meten, key-down, en dan de spoel aanpassen naar minimale spanning over de dummyload.

Ik pak overigens bewust de WARC banden er bij, dan kan ik niet meer het smoesje gebruiken dat ik daar niks doe omdat ik geen antenne ervoor heb :D
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Plaats reactie