Bestaat er intresse om collectief 3 bands vert. te maken?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Bestaat er intresse om collectief 3 bands vert. te maken

#46 Bericht door EA5JEX »

Als ik die c-tjes zie, kunnen ze niet veel vermogen hebben, het draad is ook niet zo dik.
Ik vraag me af of je die wel kunt gebruiken bij 100W en wat de verliezen zijn.

Ik heb zelf een inverted l aan mijn 80m gp hangen.

Eerst had ik een trap gemaakt met een hoogspannings C, maar die knalde er uit.

De Coax trap zit er al jaren zonder problemen in en zorgt ook voor een kortere draad voor het 160m deel.

Kees

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Bestaat er intresse om collectief 3 bands vert. te maken

#47 Bericht door PA3DAT »

En wat het gewicht betreft: de 12m-trap hangt op ca. 2,90m van onderen, de 15m-trap een stukje daarboven. De rest voor 17m is alleen draad. Totale lengte, geschat, iets meer dan 3,50m.
Je kunt een coaxtrap zó maken dat je het pijpje om de hengel schuift of je taped 'm tegen de hengel aan.

Omdat de xyl en ik samen meededen aan de PACC met 2 transceivers kwamen we antennes tekort. De camper, zover mogelijk van het huis geparkeerd, bood uitkomst! Met zo'n 40m coax eraan gebruikten we de antenne vanuit de shack.
De hengel heeft geen enkel probleem met de coaxtrap halverwege, die trap is ook bijna niet te zien. De auto is tevens de tegencapaciteit. Werkt perfect t/m 40m, voor 80m is de auto te klein! :D

Afbeelding
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Bestaat er intresse om collectief 3 bands vert. te maken

#48 Bericht door ON7RA »

PA0KLS schreef:Even een waarschuwing: zoals je in de eerdere foto kunt zien, moet het draad voor de spoel in de trap aluminium draad zijn, eventueel RVS. Dit heeft te maken met het feit dat koper en aluminium, als dat elektrisch tegen elkaar zit, wanneer er wat vocht bij komt, wegrot met een snelheid, daar kun je bij gaan staan kijken. En dat is zonde. Maar hoe kom je aan vrij dik aluminium draad?

Datzelfde geldt ook voor de schroefjes, maar RVS schroefjes zijn gelukkig heel gangbaar.

Nee, ik hoef niet zo'n antenne, ik heb er nog een in de garage liggen. 20 - 15 - 10 m. Daar verbaasde ik mij ook over het aluminium draad in de traps.
Als er nog mensen zijn die dik aluminium draad zoeken, kan men dat hier vinden.(https://www.aduis.be/draad-aluminiumdraad-pg398?dh=1) is per 5 m maar kan misschien op bestelling per 20 of 50 of 100 meter? Het 3 mm draad is even dik als RG216.
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Bestaat er intresse om collectief 3 bands vert. te maken

#49 Bericht door PA3DAT »

PA1ZX schreef:Ik heb namelijk nog een partijtje kunststof spoelen (voor de traps) gevonden die wij hiervoor gebruikten.
Alu busje en wikkelen ant op maat zagen klaar.
Ik ben zeer geïnteresseerd in 12-17m, maar ik kan me niet zo goed voorstellen wat je bedoelt met "kunststof spoelen"?
Ik maakte altijd (coax)traps op een stukje 32mm PvVC-pijp.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Bestaat er intresse om collectief 3 bands vert. te maken

#50 Bericht door ON7RA »

Aloys,
Op pagina 2 van dit topic staat een foto van een trap, waar zo een kunststof spoellichaam in zit!

Ik zou daar de maten wel van willen weten, ik heb hier namelijk nog een meter ertalon van diameter 40 en diameter 50 liggen.

Zo kun je ook een trap maken.
Bijlagen
IMG_20201014_163410875.jpg
73 Renaat :D ON7RA :D

Plaats reactie