End Fed transformator

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

End Fed transformator

#1 Bericht door PA0FRI »

Als 'full time' mantelzorger heb je niet altijd de gelegenheid om zelf iets te testen wat je aan het bedenken ben. De pimaire winding van een end fed trafo moet een stevige koppeling hebben met de secundaire spoel en dat doet men door eerste 2 windingen te twisten. Zo kwam het nog niet geteste idee op om voor de 2 windingen dunne flexibele coaxkabel te gebruiken.
Misschien kan een ander ermee aan de gang gaan.
Bijlagen
Endfed spec.gif
Endfed spec.gif (10.67 KiB) 6414 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: End Fed transformator

#2 Bericht door PA0FRI »

Er waren 2 windingen teveel.
Bijlagen
Endfed spec2.gif
Endfed spec2.gif (9.72 KiB) 6386 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: End Fed transformator

#3 Bericht door PA1ZP »

Hi Frits

De Amerikanen werken veel met 1 op 49 wij met 1 op 64.
Ik moet eens gewoon een echte autotransformator proberen gewoon 1 draad met een aftakking.
Gewoon met getwiste lakdraad was overigens nooit enig probleem Frits.

Ik heb die veel gebouwd als end-fed vertical half wave antenne (voor 6, 10, 12, 15, 17, 20, en 40 meter) , oftewel zoals een halve golf CB stok.
En die zijn allemaal 1 op 20 in impedantie want een halve golf CB stok is ongeveer met een R = 1 Kohm in zijn impedantie, een 20 mtr halve golf van aluminium is ook ongeveer R = 1000.
De CB lucht autotrafo werkt overigens op een heel ander principe en is monoband.
Die hebben gewoon een aftakking na ongeveer 2 windingen.

Een 20 of 40 meter band halve golf heel kort bij de aarde van aluminium kan een lagere R hebben in de impedantie omdat invloed van de aarde de R in de impedantie van de halve golf vertical naar beneden trekt en de verkortingsfactor ook nog beïnvloed.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: End Fed transformator

#4 Bericht door PA0FRI »

Dag Jos, bedankt voor je info. Zoals ik al schreef heb ik nog geen ervaring met dit type antenne, wel met de afgestemde variant: Fuchs antenne.
Ik vraag mij ook af waarom een getwiste koppeling gebruikt wordt en geen autotrafo met een tap op twee windingen. Met 100 W werkt bijna alles, maar met beduidend meer vermogen heb ik regelmatig overslag gehad met emaille draad in baluns en tuners. Daarom het voorstel om de twee windigen met coaxkabel te doen.
Gr. Frits
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: End Fed transformator

#5 Bericht door dxhunter »

Ik heb de spoel van de s-match gemaakt met teflon coax. Dat werkt ook.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: End Fed transformator

#6 Bericht door PA1ZP »

Hi Frits

Ik heb er al een 20 gebouwd, waarvan een tiental verschillende.
Getwiste lakdraad werkt prima , op 1 x FT240-43 en dan 400 W PEP op 80 gaat ook. (800 W SSB gaat ook nog) .
Ik moet heel eerlijk zeggen dat een gewone draaddipool beter werkt hoor, er zit toch enig verlies in de end-fed trafo.
En ik heb tuners zat dus waarom moet ik nou altijd naar die SWR kijken, ik kan beter naar de effectiviteit van een antenne kijken.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PA7N
Berichten: 67
Lid geworden op: 21 mei 2012, 18:22
Roepletters: PA7N

Re: End Fed transformator

#7 Bericht door PA7N »

Hallo Frits,

Ik denk dat je ontwerp wel moet werken. Ik heb het nog niet getest. Ik heb wel dit soort end-fed transformers gemaakt met teflon draad. Dat werkt maar ik vond het rendement niet erg hoog. Maximaal 85% kwam ik uit. Met 100 Watt voel je na een poosje de ferriet kern toch aardig warm worden. Ik ben uiteindelijk toch weer uitgekomen op de LC tuner voor EFHW antennes.
73/72 PA7N, Erwin.
pa7n.nl

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: End Fed transformator

#8 Bericht door PA0FRI »

PA7N schreef: Dat werkt maar ik vond het rendement niet erg hoog. Maximaal 85% kwam ik uit. Met 100 Watt voel je na een poosje de ferriet kern toch aardig warm worden.
Met een afgestemde parallelkring (Fuchs antenne) wordt een end-fed antenne door de hoge impedantie vrijwel niet belast. Met een niet afgestemde kring (trafo), dus lagere impedantie, wordt de antenne meer belast. In feite staat de impedantie van de antenne parallel aan de lagere impedantie van de trafo, zodat een gedeelte van het vermogen in de trafo als warmte omgezet wordt. Dat verklaart onder andere het warm worden van de ringkern.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA7N
Berichten: 67
Lid geworden op: 21 mei 2012, 18:22
Roepletters: PA7N

Re: End Fed transformator

#9 Bericht door PA7N »

PA0FRI schreef:In feite staat de impedantie van de antenne parallel aan de lagere impedantie van de trafo, zodat een gedeelte van het vermogen in de trafo als warmte omgezet wordt.
Dat klinkt als een logische verklaring!

Ik had die end-fed transformer gemaakt omdat er geen afstembare onderdelen inzitten. Met een halve golf antenne voorzien van traps kon ik op die manier een antenne maken die op 40-30-20m werkte zonder iets te moeten tunen. (lekker lui!) Op zich is een rendement van 85% niet iets waar je in de praktijk iets van merkt.
73/72 PA7N, Erwin.
pa7n.nl

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: End Fed transformator

#10 Bericht door pa0ejh »

Het probleem is de 2wdg. inkoppel wikkeling met een FT140-43, die is ca. 130 Ohm bij 7Mhz, en bij 15W CW raakt de kern al in verzadiging
de Secundaire wikkeling heeft al 8,5Kohm bij 7Mhz en dat is al voldoende.

80W SSB zonder Mic.compressor is het Max. voor een FT140-43 kern en 7Mhz...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: End Fed transformator

#11 Bericht door PA0FRI »

Ik vraag mij af waarom er geen bifilaire windingen worden toegepast. Daarmee verkrijgt men een stevige koppeling.
In plaats van zo'n bifilaire spoel kan dan net zo goed een coaxkabel gebruikt worden.
Misschien is er een extra resonantie mogelijk omdat er ook een coaxiale trap voor een bepaalde frequentie ontstaat.
Bijlagen
Endfed spec3.gif
Endfed spec3.gif (8.29 KiB) 5754 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: End Fed transformator

#12 Bericht door PA0FRI »

Zat een foutje in de tekening, het was al laat vannacht!
Bijlagen
Endfed spec3.gif
Endfed spec3.gif (8.12 KiB) 5751 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: End Fed transformator

#13 Bericht door PA0FRI »

Op zijn JBF (janboerenfluitjes) snel iets gemaakt in een Nivea doosje. Het is niet zeker dat het een FT240-43 kern is.
Één poot van mijn openlijn antennesysteem eraan gehangen en toevallig resonantie op 10 m.
Andere banden ook af te stemmen met de interne ATU van de set, maar veel HF op de 'aarde' van de set. Dat was al te verwachten.
Het stuk ringkern tussen de twee eerste windingen werd warm zoals eerder in dit onderwerp gemeld werd.
Over de dunne PTFE coaxkabel hoeft men zich qua vermogen niet druk te maken, want in professionele apparatuur wordt dat zelfs voor 1 kW gebruikt.
Sailer doet dat met 1500 W tussen de PA en het low pass filter.
Nu maar tijd zien te vinden om het met met de juiste draadlengte te testen want daar is geen plaats voor in mijn te kleine tuin.
Bijlagen
Trafo end-fed.jpg
Trafo end-fed.jpg (45.48 KiB) 5608 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: End Fed transformator

#14 Bericht door pa0ejh »

Hallo Frits.

Gister ook een test gedaan met een FT240-43, inkoppel winding is 3.5uH en de hele winding is 181 uH.

Aan 10m draad gehangen langs een vishengel, zou moeten werken op 20 en 10m, zo test ik met de 'gewone ' Endfed trafo.
Heb alleen met de miniVNA gemeten, en het viel tegen....antennedraad lijkt nu ook langer res. op 13.2 Mhz...
FRI-EF-10m.png
Slecht aanpassing op 20 en 10m, heb er 1 wdg. bij gedaan, maar dat werdt nog slechter, zou er 1 af moeten...
verder nog een Res. op 4.7Mhz zou eigen Res. kunnen zijn van wikkeling en coax capaciteit..

Die meet ik ook, alleen lager in Freq. als ik de antenne door een 2k7 weerstand vervang, breedbandig van 3 tot 4 Mhz.
FRI-EF.png
De Trafo met RG58.
EF-fri.jpg
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: End Fed transformator

#15 Bericht door PA0FRI »

Dag Egbert,
fijn dat je ook aan het experimenteren bent, zo ontstaan er meerdere inzichten.
De langere lengte komt waarschijnlijk door de (gewenste of ongewenste) 'trap' werking van het systeem zodat de 'spoel' voor extra verlenging zorgt.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie