End Fed transformator

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: End Fed transformator

#16 Bericht door PA0FRI »

Het meetresultaat met een analysator valt tegen.
Er moest ook een 150 pF condensator over de ingang geplaast worden.
Bijlagen
Endfed trafo.gif
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: End Fed transformator

#17 Bericht door PA1ZP »

Hi

Ik heb hem zo gebouwd.
vakantie 3 bander van ongeveer 11.8 meter lang
vakantie 3 bander van ongeveer 11.8 meter lang
de trafo is een enkele FT240-43 de capaciteit is een ceramische buis condensator van 150 pF.

Deze trafo is idem gewikkeld als deze op een enkele Ft140-43 alleen vallen de primaire net onder de condensator in het plaatje.
Ft140-43 met 1 op 49 windingen of zo.
Ft140-43 met 1 op 49 windingen of zo.
Let wel als je een verkorte versie voor 40, 20 en 10 mtr maakt met een spoel voor 20 mtr (35 uH) of een trap voor 20 mtr bijv. en je gebruikt hem alleen op 40/20 kan je de trafo beter 1 op 49 maken en de condensator gewoon weglaten

Of een verkorte 5 bander voor 80, 40, 20, 15 en 10 met een 110 uH spoel voor 40 meter of een 40 mtr trap en je gebruikt deze alleen voor 80/40 kan je ook gewoon de condensator weglaten en voor een 1 op 49 trafo gaan.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: End Fed transformator

#18 Bericht door PA0FRI »

Jos de afgebeelde trafo is een 1 ÷ 64 impedantietrafo en niet zoals bij het plaatje bovenaan staat 1 ÷ 49 trafo.
Bijlagen
P1010056.JPG
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: End Fed transformator

#19 Bericht door pa0ejh »

Misschien telt Jos de Bifillaire winding niet mee, samen zijn het er 16 en 2 als inkoppeling, 16/2 = 8 en 8^2 = 64

Ik heb nog wat experimenten met de Coax trafo gedaan, maar het blijft onder de maat, heb er 1 wdg. coax afgehaald, dus 2 wdg. minder
en dan zakt de Swr tot net boven 1:2 , maar de wikkel verhouding is dan al 2 tot 12, een winding meer er afhalen heeft dan ook geen zin...

Wel even als 1:4 trafo geschakeld, en dat werkt prima mede door de vastere koppeling die hier dan ook noodzakelijk is....
Coax1op4trafo.png
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: End Fed transformator

#20 Bericht door PA0FRI »

pa0ejh schreef:Ik heb nog wat experimenten met de Coax trafo gedaan, maar het blijft onder de maat
Waarschijnlijk is de boosdoener de capaciteit van de coaxkabel.
Jammer van het idee, maar gelukkig zijn de 'vintage' hersens nog actief.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: End Fed transformator

#21 Bericht door pa0ejh »

Hallo Frits,

kan ook geen kwaad, gewoon actief blijven op diverse vlakken, blijft ook de kennis nog op niveau...

Heb laatst nog wat metingen gedaan aan Portofoon antennes, dat is vaak bagger kwaliteit, als VHF goed is
dan is UHF slecht en omgekeerd, gewoon de Antenne die de fabrikant bij de Porto levert....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: End Fed transformator

#22 Bericht door PA1ZP »

Hi

Ok dat de trafo op de FT140-43 ook 1 op 64 is.
Ik weet dat er 2 windingen afgehaald zijn, ik wist alleen niet of dat de foto ervoor of erna was gemaakt hihi.
Het plaatje dient slechts ter voorbeeld van het een en ander voor wat betreft wikkelmethode.
Ik onderschrijf de power handeling van de FT140-43 ook , niet teveel 25 w CW max digitaal 15 w max.

Om het eerlijk te zeggen dient de en-fed ter info, het is voor mij een be-eindigde reeks experimenten.
Het zijn zonder meer heel makkelijk te plaatsen antennes, en verkort en volledig te bouwen.
Simpele eenvoudige antenne, om te bouwen en te hangen.

Ik werk nu weer met een zelfbouw trap dipool voor 80/40.
Waarom traps? om de antenne korter te maken en hem in mijn tuin te laten passen.
Ik was ook begonnen met een trapped 80/40 endfed, en traps bouwen was eigenlijk zo simpel om te doen en simuleren, ik denk dat ga ik vaker doen.

En om weer een ander antenne type te proberen, eerste een 80/60 trap dipool gebouwd, met een 40 mtr dipool aangesloten op hetzelfde voedingspunt. Maar de 40 mtr dipool hing onder de 80/60 diool met rozenclips als afstand houder.
Nu de 80/40 trap dipool omdat 60 meter erg weinig actief is en deze ook nog op mijn V-dipool kan werken.
Ook de traps zijn zelfbouw van ontwerp.

En coax gevoed, omdat dat gewoon kan met dit ontwerp, en ook omdat mijn tuner het toelaat om coax en openlijn te draaien.
Ik heb openlijn op mijn 2 x 7 mtr rotary V-dipole.
Voor het gemak eens coax op de draadantenne.

50% van al mijn antenne bouwsels is alleen maar te kijken hoe de antennes werken en om bezig te blijven en er van te leren.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Plaats reactie