Magnetic loop

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Magnetic loop

#1 Bericht door on4cgw »

Hallo,

Zijn er veel verschillen qua werking tussen een ronde en vierkante of rechthoekige magnetic loop?

73
Kurt

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Magnetic loop

#2 Bericht door PA1AIS »

Volgens de Magnetic Loop Calculator v.1.6 by KI6GD wel:
http://www.iw5edi.com/wp-content/upload ... c.exe_.zip

Ik heb ooit een 6 kantige loop gemaakt van 22mm koper met knel bochten van 135 graden en 3 meter diameter.
Mijn ervaring is dat het inkoppelen van de TRX nog het grootste probleem was/is. Met een koppel lus ging uberhaupt slecht en ook slecht reproduceerbaar.
Met een gamma match ging het beter, maar niet om naar huis te schrijven.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: Magnetic loop

#3 Bericht door on4cgw »

PA1AIS schreef:Volgens de Magnetic Loop Calculator v.1.6 by KI6GD wel:
http://www.iw5edi.com/wp-content/upload ... c.exe_.zip

Ik heb ooit een 6 kantige loop gemaakt van 22mm koper met knel bochten van 135 graden en 3 meter diameter.
Mijn ervaring is dat het inkoppelen van de TRX nog het grootste probleem was/is. Met een koppel lus ging uberhaupt slecht en ook slecht reproduceerbaar.
Met een gamma match ging het beter, maar niet om naar huis te schrijven.
Tnx voor de info

mvg
kurt

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Magnetic loop

#4 Bericht door PA3DJS »

Bij een gegeven oppervlakte (en daarmee zekere stralingsweerstand), geeft de ronde loop het hoogste rendement, vanwege dat de geleiderlengte het kleinst is in vergelijking tot andere geometrie.

Ga je uit van een zekere maximale afmeting (bijvoorbeeld 1 bij 1 m2), dan komen de getallen anders te liggen.

Maak je een cirkelvormige loop met D = 1 m, dan heb je 0.785 m2 oppervlak (bij een omtrek van 3.14 m), tegen 1 m2 voor een vierkante loop (bij een omtrek van 4 m).

De stralingsweerstand is evenredig met het kwadraat van het oppervlak. De vierkante loop van 1 bij 1 m2 heeft dus een 1.6 keer hogere stralingsweerstand als de cirkelvormige loop. De vierkante loop heeft factor 1.27 meer lengte, dus factor 1.27 meer verliesweerstand. Maar..... de stralingsweerstand is factor 1.6 groter, dus uiteindelijk komt het rendement gunstiger te liggen.

Met een zes- of achtkantige loop is het verschil in omtrek/oppervlakte niet veel anders meer vergeleken met omtrek/oppervlakte voor een cirkel. Heb je veel solderingen in je loop (omdat je hem maakt van rechte stukken), dan zal het rendement ietsje achteruit gaan, maar ik vermoed dat je dat in de praktijk niet gaat merken. De lengte van de solderingen maken doorgaans minder dan 1% van de omtrek uit.

Ik heb met het inkoppelen van rechthoekige of vierkante loops geen andere problemen ondervonden in vergelijking tot ronde loops. Het inkoppelen wordt in het algemeen lastiger als de loopomtrek niet meer veel kleiner dan zeg 0.1 lambda is. Je hebt dan namelijk een grote koppellus nodig, of je moet een serie C opnemen in de koppellus, maar dat wil je niet bij een loop die je op meer banden wilt gebruiken.

Zolang de omtrek kleiner dan grofweg 0.1 lambda is, is het stralingsdiagram voor loops nagenoeg gelijk, of ze nu rond, achtkantig, vierkant of zeskantig zijn. maak je loops echt groter (wat voor het rendement beter is), dan gaat het stralingsdiagram aan de haal. Dat is dan weer op te lossen door op twee tegenoverliggende punten te tunen, dus twee condensatoren vereist. Dit maakt de bouw natuurlijk weer uitdagender.

Zie http://www.tetech.nl/divers/Loop_PerformanceV10.pdf
figuur 3.3 en 4.1.

Daar zie je dat de loop met twee tune- of voedingspunten een net 8-vormig stralingsdiagram behoudt, ongeacht of je hem op zijn kant zet of niet (dus zeg maar condensator in de top van de loop, of een zijkant).

Plaats reactie