met multimetertje antenne meten .....

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

met multimetertje antenne meten .....

#1 Bericht door PC1L »

Misschien iemand die eens met een gewoon :lol: universeelmetertje ( ohmse weerstand ) gemeten heeft aan deze antenne : DIAMOND VX-30N 144/430 MHz zonder radialen ?

De kans is groot dat dan 0 Ohm zou moeten zijn, als ik het ontwerp tenminste goed geraden heb. Maar goed om dit zeker te weten als er geen statics tussen de aansluitklemmen onderling mag optreden ..... los gezien van het feit of je deze antenne aan aarde hangt.

Indien ja, overigens wil dat zeker nog lang niet zeggen dat het dan ook een 'rustige' antenne is zoals bv de spertop .. dat hangt van meerdere factoren af. De spertop is overigens ook opmerkelijk ongevoelig voor statische ontladingen in de atmosfeer, los van het feit dat ladingen die op de antenne zelf terecht komen, ook 'afgevoerd' worden naar massa. Het gewenste ontvangst signaal wordt echter 'recht toe recht aan' doorgegeven.

-Verwijderd account

Re: met multimetertje antenne meten .....

#2 Bericht door -Verwijderd account »

Ah, da's dus de bekende witte stok :D
Heb een tijd terug een gebroken exemplaar gehad (wist niet dat ze breekbaar waren....) stormschade, en heb me verbaasd over wat daar nou feitelijk inzit. Niets meer dan gewoon een koperdraad :shock:
Of er moet iets in de antennevoet zitten wat volledig onzichtbaar ingegoten zit.

Hoe jouw metertje dan toch 0 ohm (=elektrische kortsluiting) meet?

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: met multimetertje antenne meten .....

#3 Bericht door PA3BAS »

Dat ‘iets’ kan zomaar een spoel of trafo zijn....
.... But will it blend?

-Verwijderd account

Re: met multimetertje antenne meten .....

#4 Bericht door -Verwijderd account »

Hmm, dat zou dan overeenkomsten hebben met de GPA-27 1/2
Daar zit ook een spoel in de voet en er zijn geen radialen nodig.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: met multimetertje antenne meten .....

#5 Bericht door pa0ejh »

Leon, wil je nu iets vragen of vertellen....

Ik kan je vertellen dat ik geen VX30 ken, maar heb wel een X30N die heeft een Condensator koppeling naar de kern van de Coax...

De straler zelf ligt wel aan 'massa ' van de N connector...

verder heeft de X30N 3 korte radialen voor 70cm.

Misschien is je VX30N een kloon of is die van Comet...

just my 3 cent's,
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: met multimetertje antenne meten .....

#6 Bericht door PA0FRI »

PC1L schreef:Misschien iemand die eens met een gewoon :lol: universeelmetertje ( ohmse weerstand ) gemeten heeft aan deze antenne : DIAMOND VX-30N 144/430 MHz zonder radialen ?
Het kan lijken op het systeem van de X510, dan meet je nul Ohm.
Bijlagen
matchs.gif
matchs.gif (540 Bytes) 3163 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: met multimetertje antenne meten .....

#7 Bericht door PC1L »

Enige verklaring i.v.m. de vraag. Op internet dit ergens gezien :

http://www.qsl.net/pa0fbk/hampage_nl.htm#coax

Daar de DIAMOND VX-30N 144/430 MHz zonder radialen hier wel erg op lijkt, de gestelde vraag. Zeker ook omdat de meeste Diamond verticals radialen hebben maar deze niet. Het viel mij meteen op. Dit vanwege de speciale constructie ( zie de link ).

Inmiddels heb ik het antennetje inelkaar gezet en in een glasfiber buis verwerkt, aansluiting via een N chassisdeel. Ziet er nu minstens zo professioneel uit als zo'n Diamond hi :lol:. De glasfiber buis is de rotor pijp op een van de masten waarop bij deze dan enige antennes aan de onderzijde van de pijp bevestigd zijn / worden. De 2/70 rondstraler werkt zeer goed, de andere antennes zitten iets 'naast' de pijp en zien deze antenne niet. Ik hoef nu geen vertical boven op de hele constructie te zetten.

Was als toegift bedoeld, maar het werkt beter als verwacht.

Het deel E ( D en E impedantietrafo ) is wel kritisch, aanpassen voor een lage SWR kan voor een voorkeursdeel v h spectrum.

Plaats reactie