balcony antenna

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

balcony antenna

#1 Bericht door -Verwijderd account »

Zoals de meeste mensen inmiddels wel weten woon ik in een galerijflat op 13-hoog.
Op het metalen balkonhek staat nu nog een 2/70 magneetvoetantenne, Diamond mr77 want die heeft een lekker klein voetje. Werkt heel goed en heeft alle stormen overleefd.

Echter, na veel voorbereidingswerk is men thans begonnen met groot onderhoud en renovatie. Dit betekend onder andere dat het metalen balkonhek vervangen gaat worden door een getint glazen scherm in een aluminium frame. Daar blijft een magneetvoet niet op staan :(
Wat nu? Zou een on-glass antenne een optie zijn? Of de welbekende JWX uit het oosten des lands?
Tuurlijk, een tegelvoet met een buis erop is ook een optie. Wat mij betreft pas als andere opties niet mogelijk blijken te zijn.

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: balcony antenna

#2 Bericht door jan58 »

Misschien een metalen plaat aan het aluminium hek vast maken en daar de magneet voet opzetten?

Gr Jan

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: balcony antenna

#3 Bericht door Juul - PE0GJG »

Met een foto wordt het makkelijker om mee te denken.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: balcony antenna

#4 Bericht door PD7P »

Toestemming vragen om je antennes op het dak te mogen plaatsen... :mrgreen: :mrgreen:

-Verwijderd account

Re: balcony antenna

#5 Bericht door -Verwijderd account »

Een foto gaat 'm nog niet worden wegens werk in uitvoering, gaat nog wel ff duren.
Antenne op het dak? Dat ik daar zelf niet op gekomen ben...

Ik heb dat al reeds eerder voorgesteld aan de verhuurder en is geweigerd. Veiligheid was toch wel het belangrijkste argument wat werd aangegeven. Mijn zin erdoor drukken is niet mijn manier van gelijk krijgen. Gewoon accepteren dat niet alles toegestaan kan worden wat ik wel zou willen. Het is maar 40 meter hoog boven de straat, valt wel mee toch :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: balcony antenna

#6 Bericht door PA1 »

Haakse buis op de alu plaat schroeven en daar een X30 op zetten.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: balcony antenna

#7 Bericht door ON5RKN »

Eens het aluminium hek er is geplaatst het je de afmeting,
Dan is het poepsimpel, je haalt bij een metaalshop een stuk U-profiel die er passend op kan liggen, je kan daar eventueel nog een stuk langere
metaalplaat aan beide zeiden oplassen of laten lassen, zodat je een U hebt met lange benen die dus niet kan kantelen
Daar past je magneetvoetje weer wel op, en die 'verlengde benen' kun je met isolatiemateriaal voor sanitaire leiding van het glas weg houden.

Het leven kan zo simpel zijn, en..... " dr is niet zo slim als een mens, maar dr moet 'leven' inzitten" zei mijn grootvader altijd.

hopelijk heb je nu al een inzicht
'73 de ON5RKN

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: balcony antenna

#8 Bericht door ON5RKN »

Eens het aluminium hek er is geplaatst het je de afmeting,
Dan is het poepsimpel, je haalt bij een metaalshop een stuk U-profiel die er passend op kan liggen, je kan daar eventueel nog een stuk langere
metaalplaat aan beide zeiden oplassen of laten lassen, zodat je een U hebt met lange benen die dus niet kan kantelen
Daar past je magneetvoetje weer wel op, en die 'verlengde benen' kun je met isolatiemateriaal voor sanitaire leiding van het glas weg houden.

Het leven kan zo simpel zijn, en..... " dr is niet zo slim als een mens, maar dr moet 'leven' inzitten" zei mijn grootvader altijd.

hopelijk heb je nu al een inzicht
'73 de ON5RKN

-Verwijderd account

Re: balcony antenna

#9 Bericht door -Verwijderd account »

Hey, dat is inderdaad een mogelijkheid waar ik niet zelf aan gedacht heb.
Een hele creatieve oplossing, dank daarvoor!

verwijderd

Re: balcony antenna

#10 Bericht door verwijderd »

PE2CH schreef:Een foto gaat 'm nog niet worden wegens werk in uitvoering, gaat nog wel ff duren.
Antenne op het dak? Dat ik daar zelf niet op gekomen ben...

Ik heb dat al reeds eerder voorgesteld aan de verhuurder en is geweigerd. Veiligheid was toch wel het belangrijkste argument wat werd aangegeven. Mijn zin erdoor drukken is niet mijn manier van gelijk krijgen. Gewoon accepteren dat niet alles toegestaan kan worden wat ik wel zou willen. Het is maar 40 meter hoog boven de straat, valt wel mee toch :mrgreen:
Ben best benieuwd wat de argumenten omtrent veiligheid waren dan, want als je een goede onderbouwing voorlegt met een RI&E (Risico Inventarisatie en Evaluatie) en daarop volgend een TRA (Taak Risico Analyse) over hoe je het gaat plaatsen op het dak zou het m.i. geen enkel probleem moeten zijn. Uiteraard mocht je het goed hebben kunnen onderbouwen dan zie je meestal wel een ander argument van de verhuurder op tafel komen. Maar aan de andere kant nooit geschoten is altijd mis. Dus succes met het geen wat je van plan bent.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: balcony antenna

#11 Bericht door PA4WK »

Ik zou met betrekking tot plaatsing van antennes op het dak niet zo snel bakzeil halen veiligheid is namelijk een kul argument dat moeten ze dan wel onderbouwen. ik neem aan dat er op dat dak meerdere mensen regelmatig toegang hebben voor onderhoud aan dingen die er op staan, alleen zul je aan veiligheids eisen moeten voldoen zoals bijv een val harnas om maar iets te noemen. (zie ook ARBO wet)
Neem maar eens contact op met DKARS als donateur van deze stichting heb je recht op gratis hulp bij antenne plaatsing problemen.
Groet Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

-Verwijderd account

Re: balcony antenna

#12 Bericht door -Verwijderd account »

PB5X schreef:Ben best benieuwd wat de argumenten omtrent veiligheid waren dan, want als je een goede onderbouwing voorlegt met een RI&E (Risico Inventarisatie en Evaluatie) en daarop volgend een TRA (Taak Risico Analyse) over hoe je het gaat plaatsen op het dak zou het m.i. geen enkel probleem moeten zijn. Uiteraard mocht je het goed hebben kunnen onderbouwen dan zie je meestal wel een ander argument van de verhuurder op tafel komen. Maar aan de andere kant nooit geschoten is altijd mis. Dus succes met het geen wat je van plan bent.
Dat zijn best wel wat eisen hoor die je opsomt, maar de belangrijkste ben je vergeten. Het dakcertificaat waaruit blijkt dat je bevoegd ben om op daken te mogen werken. Ook als het niet beroepsmatig is moet je dat op zak hebben.
En we zijn amateurs, dus we willen zo nu en dan ook veranderingen voor wat de gebruikte antenne's betreft. Als dat niet zou kunnen vanwege de ingediende voorstellen waarin staat welke antenne's geplaatst gaan worden...

Voor de helderheid: ik ben huurder van een sociale huurwoning en huur dus van een woningbowcooperatie. Een deel van de flatwoningen zijn eigendom van de bewoners daarvan en een ander deel van de flatwoningen zijn toegewezen aan asielzoekers. Drie groepen bewoners dus die door elkaar heen wonen in deze galerijflat. Derhalve is het dus ook een VvE.
Natuurlijk kan ik ervoor kiezen om met deskundige ondersteuning het voor mekaar te krijgen om antenne's op het dak te mogen plaatsen, maar dan blijft het feit dat er ook mensen hier wonen of komen die er fel tegen zijn. En die alle middelen inzetten om hun gelijk te halen.
Euh, ik wil hier wel langer blijven wonen in een prettige onderlinge sfeer zoals dat thans is.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: balcony antenna

#13 Bericht door PA4WK »

Ja je moet het zelf weten maar ook jij hebt rechten ook al betwisten anderen dat.
Als jij op basis van eerlijke argumenten je gelijk weet te krijgen is er niets aan de hand en hoeft niemand je daar boos om aan te kijken doen ze dat wel zegt dat meer over hen dan over jou.
Niet gelijk bakzeil halen voor mensen met een grote mond anders red je het (helaas) niet in deze ik ik ik maadschappij.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

verwijderd

Re: balcony antenna

#14 Bericht door verwijderd »

PE2CH schreef:Dat zijn best wel wat eisen hoor die je opsomt, maar de belangrijkste ben je vergeten. Het dakcertificaat waaruit blijkt dat je bevoegd ben om op daken te mogen werken. Ook als het niet beroepsmatig is moet je dat op zak hebben.
En we zijn amateurs, dus we willen zo nu en dan ook veranderingen voor wat de gebruikte antenne's betreft. Als dat niet zou kunnen vanwege de ingediende voorstellen waarin staat welke antenne's geplaatst gaan worden...
Nee ik was dat dakcertificaat (VCA gecertificeerd) zeker niet vergeten en ook niet Art 3.16 van de de ARBO wet waar deze onderwerpen en meer in de RI&E in terug komen.
Zoals Wim ook al aangeeft heb jij ook rechten en zou het daarom niet moeilijk moeten zijn om jouw standpunt, het plaatsen van een antenne op het dak, te onderbouwen. Uiteraard begrijp ik ook dat je vrij toegang wil hebben in het geval van onderhoud, schade, etc.. en dat de VVE je het ook niet makkelijk zal maken. Kortom allerlei uitdagingen die m.i. wel te overkomen zijn.

Kortom het is waar je tevreden mee bent in onze hobby.

Btw: Een uitschuifbare DX-wire hengel met daaraan een Hyendfed doet ook wonderen. Alleen zal je na het zenden steeds de hengel weer naar binnen moeten halen.

Veel succes met de keuzes die je van plan bent te maken en fijne zondag.

-Verwijderd account

Re: balcony antenna

#15 Bericht door -Verwijderd account »

PB5X schreef:Nee ik was dat dakcertificaat (VCA gecertificeerd) zeker niet vergeten en ook niet Art 3.16 van de de ARBO wet waar deze onderwerpen en meer in de RI&E in terug komen.
Zoals Wim ook al aangeeft heb jij ook rechten en zou het daarom niet moeilijk moeten zijn om jouw standpunt, het plaatsen van een antenne op het dak, te onderbouwen. Uiteraard begrijp ik ook dat je vrij toegang wil hebben in het geval van onderhoud, schade, etc.. en dat de VVE je het ook niet makkelijk zal maken.
Laat ik eerst maar eens wachten totdat alles hier gedaan is mbt groot onderhoud en renovatie. Dan is het inmiddels april/mei 2019 volgens de planning. Wat ik daarna ga doen of zou willen weet ik nu niet te zeggen. Mijn budget is ook niet groot te noemen, maar als het nodig mocht gaan worden dan weet ik jullie te vinden.
Dakrenovatie staat overigens ook in de planning, die is voorzien medio 2020.
Plaatsing zonnepanelen en GSM-masten zijn zaken waarover ook gesproken wordt voor na de dakrenovatie.

Mijn vraag ging feitelijk over een balkonantenne in de nieuwe situatie die gaat ontstaan. En we eindigen over mogelijkheden over plaatsing op het dak :)

Plaats reactie