Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#46 Bericht door PA1RAM »

PA3DJS schreef:@PD1RAM:
Ik las dat jij 6 m in 6 m pijp wil doen, met daar nog wat boven op, waarbij de muurbeugels 2 m uit elkaar zitten, onderste beugel op 3 m boven maaiveld.
Dat was een heel verhaal waarvoor dank. Maar de situatie wordt iets anders. Ik ga inderdaad een 42mm steigerpijp (staal) tegen de bestaande 48mm pijp plaatsen over een lengte van 2 meter (met rotor en toplager 2 meter uit elkaar) en de lengte van dit 2e deel is 4 meter. Ik zit daarmee dan 1 meter boven de vergunningsgrens, mocht de gemeente moeilijk gaan doen dan haal ik er wel weer 1 meter vanaf. De lengte pijp boven het toplager wordt dus 2 meter.

Over dat wringen op de bovenste beugels, daar heb je zeker een punt. Ik overweeg nu om de bovenste extra beugel maar weg te laten. Onderin ga ik wel een extra driepoot monteren en dan met name vanwege het gewicht.

Dank je ook voor de tip met rubber tussen mast en beugel. Het toeval wil dat ik nog rubbermatjes heb liggen van 3mm dikte. Ik heb daarvan 2 tussen-rubbers gemaakt voor het toplager en de rotor om de trillingen te dempen. Ik ga dit nu dus ook doen tussen mast en beugel. Mocht 3mm niet genoeg zijn dan vervang ik ze later wel door 6mm.
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#47 Bericht door PA1RAM »

jan58 schreef:
PD1RAM schreef:
jan58 schreef:Zo ik het lees moeten de mortelpatronen 8 x 60 zijn en niet 85.
Met andere woorden je hebt de verkeerde patronen.
Of simpeler je boort het gat wat dieper.

Succes
Gr Jan
Tja, ik volg exact de instructies van Fischer (zie tabel) en die maat 8 x 60 capsule bestaat niet. Ergens klopt het verhaal niet en daarom ben ik op zoek naar iemand die dit ook al eens gedaan heeft. Dieper boren heeft geen zin, dan boor ik door de steen heen en gaat het helemaal niet meer werken...
Je plaatst foto van fisher en daar staat toch echt "patroon 8 x 60.Dus zuig het niet uit mijn duim.Trouwens steen is 10 cm breed dus dat moet lukken.En
anders effe naar de winkel terug en vragen.Ook is er mortel in de handel in een koker.Spuit je zo in het gat met de kitspuit.Heb je altijd genoeg.

Gr Jan
Jawel Jan maar de capsules zijn van het 8 x 60 type. Het getal 60 slaat op de lengte waarover het anker in de muur zit gefixeerd. De lengte van de capsule is echter 85mm voor een gat van 75mm en dat is nu precies wat ik niet begrijp. Ik heb gekeken bij Fischer maar ze hebben geen kortere capsules.
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#48 Bericht door PA1RAM »

Nog een fotootje van de beide rubbers (3mm dik) die ik heb gemaakt om de trillingen wat te dempen. Of het voldoende is zal de tijd moeten leren ;)
2019-04-28 12.46.46.jpg
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#49 Bericht door PA1RAM »

Afgelopen weekend had de nieuwe antenne geplaatst moeten worden maar door wat tegenslagen (zie eerder relaas) en de buien is het me niet gelukt. Vanavond dus nog wat werk uitgevoerd maar het rechtop zetten daarna door middel van oplopen ging echt niet en daar was ik al een beetje bang voor. Plan is nu om met een katrol de antenne vanaf de hoogste muurbeugel rechtop te zetten.

Ik vraag me af of iemand dit al eens heeft gedaan of misschien is er een beter idee? Komend weekend gaan we het weer proberen maar dan met meer dan 2 man ;)

Nog wat sfeer foto's:
(en ja de onderste 23cm antenne is verdraaid, we hadden een wat harde landing... :roll: )

De tuin is te klein dus maar even een stukje in de huiskamer geparkeerd :lol:
2019-04-29 18.12.43.jpg
2 ruime lussen aangelegd, was wel even puzzelen dat die in de juiste richting draait
2019-04-29 18.12.55.jpg
Uitgangssituatie voor het oplopen
2019-04-29 19.05.47.jpg
Overzicht van boven af
2019-04-29 19.42.50.jpg
73, Richard (voorheen PD1RAM)

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#50 Bericht door jan58 »

Op deze manier optrekken met katrol geen ervaring mee.
Maar moet toch lukken met extra mankracht en gezond verstand :lol: .
Wat je niet mag vergeten is de tyreps afknippen.
Staat zo slordig. :)

Succes
Gr Jan

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2497
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#51 Bericht door PA3DJS »

Mensen vergissen zich nog weleens in het omhooglopen van constructies. Met wat spullen bovenin wordt het al snel topzwaar, en loop je het niet meer omhoog.

De constructie lijkt niet al te zwaar, dus vooropgesteld dat de bovenste beugel goed vast zit, kun je daar een hijspunt maken. . Het ondereind van de mast moet wel ergens tegen aan kunnen staan, daar het anders via je schuifpui binnenkomt (met veel schade dus). Het liefst op een afstand van de gevel gelijk aan de lengte van de beugels, zodat na het hijsen de mast gelijk recht staat. Het ondereind moet ook loodrecht onder de beugel zitten.

Zorg dat de katrol op een dusdanige plek op de paal/mast zit, zodat na hijsen de katrol op gelijke hoogte zit met de bovenste beugel (zal een meter of vijf zijn van af de onderkant paal).

Hat kan in je uppie, maar dan heb je wel twee extra schoren nodig om te voorkomen dat de de mast richting een van de buren zwenkt. Ik zat in zo'n situatie toen mijn vader pas uit het ziekhuis was en een belastbaarheid van bijna nul had. Schoren van touw zijn dan ideaal.

Als de bevestiging van het hijstouw aan de mast+antennes onder het massazwaartepunt van de constructie zit, wil het ondereind omhoogkomen.

Ik zou twee katrollen nemen, een aan de mast, een aan de beugel. De benodigde trekkracht halveert dan (bijna). Touiw vastmaken aan bovenste beugel. Het lange losse eind gaat dan eerste naar de tijdelijke katrol die aan de mast zit, vervolgens weer terug naar de beugel. Het touw gaat dan door de katrol die aan de beugel zit, en dan naar beneden.

Gebruik goede katrollen, dus geen waslijnkatrollen van de DHZ zaak. Gebruik dik touw, op dun touw heb je geen grip, en het geeft sneller blaren.

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#52 Bericht door PA1RAM »

Met dank aan alle goede adviezen en de goede hulp van Martin (PE1DCY) en mijn zoon Rick is het ons gelukt om de antenne vandaag wel op zijn plaats te krijgen. Er zit wel een schoonheidsfoutje in maar dat laat ik aan jullie over om te vinden ;)

Vanavond de eerste test maar eens doen, ben heel erg benieuwd en wellicht morgenavond wel aan de ZARR mee doen :mrgreen:

Beetje irritant dat de foto plat wordt weergegeven wanneer je er op klikt... :roll:
2019-05-04 16.20.10 small.jpg
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2497
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#53 Bericht door PA3DJS »

Nu even hopen dat de buurt zich rustig houdt, want je pakt wel gelijk uit!

Bedoel jij dat de top van de discone rondstraler in de weg zit voor de onderste Yagi?

Weergave:
Bij mij (Mozilla FF) krijg ik de foto 90 graden gedraaid te zien, maar wel in juiste verhoudingen. Ik neem aan dat je dat in je browster in kunt stellen hoe te grote afbeeldingen weergegeven moeten worden.

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#54 Bericht door PA1RAM »

Ja klopt, tot nu toe zijn de reacties positief, men heeft natuurlijk al een tijd aan die rondstraler kunnen wennen en daar heb ik nooit iets over gehoord. We gaan het wel zien. De bovenste dual antenne hangt ook een meter te hoog, ben benieuwd of ik daar vanuit de gemeente nog een uitdaging mee krijg maar in dat geval kan ik de mast wel een meter laten zakken :roll:

En inderdaad, de rondstraler had ik minimaal 15cm lager op de mast moeten zetten, de 23cm schampt nu de spriet. Helemaal niet op gelet van de week toen ik die er alsnog "even" bij monteerde. Was wel lachen natuurlijk toen ik een proef rondje draaide met de rotor. Helaas stond die toen al buiten mijn bereik. Komt vast later nog wel... :oops:

Wat die foto betreft, dat heeft te maken met mijn mobiele telefoon (android), daar zit een instelling in (voor jpeg) die aan het foto-bestand meegeeft wat de oriëntatie is tijdens het maken van de foto, echter werkt dat niet altijd goed. Ben er nog niet achter waar dat in zit...
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#55 Bericht door ON5GM »

Zijn die witte tyraps UV bestendig ?
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#56 Bericht door PA1RAM »

ON5GM schreef:Zijn die witte tyraps UV bestendig ?
Volgens mij zijn ze dat wel want daarom heb ik deze juist aangeschaft maar op de tyraps zelf staat geen code of zo. De tijd zal het leren...
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
PA3JVA
Berichten: 243
Lid geworden op: 01 apr 2017, 18:54
Roepletters: PA3JVA
Locatie: Heerhugowaard

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#57 Bericht door PA3JVA »

Ik moet de 1e witte tyrap nog tegenkomen die uv bestendig is.
Ik hoop dat je gelijk hebt maar ik vrees dat ze met een jaar kapot zijn.
Overigens zou ik mijn kabel niet zo van de yagi weg laten lopen, het kan met wind gaan bewegen en in combinatie met het gewicht van de kabel werkt deze zich waarschijnlijk los.

Wat voor coax gebruik je en hoe zit dit getyrapt?
Coax insnoeren met tyraps (ze te strak trekken) is funest voor de meeste kabels.

Geen opmerkingen van buren dat je over hun dak heen draait?

Joop

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Ophanging antennebeugels, nog iemand hier mee bezig?

#58 Bericht door PA1RAM »

Ja Joop ik twijfelde al een beetje maar als ze een jaar blijven zitten dan is dat genoeg, denk dat de opstelling nog wel een keer wijzigt in de nabije toekomst. Sowieso moet de rondstraler nog een keer zakken :oops:

Jij had de kabel terug naar de boom geleid neem ik aan? Ik heb het bewust zo gedaan omdat ik geen invloed op de dual-yagi wilde...

Coax is type Ecoflex 10Plus en de tyraps zijn handvast aangetrokken. Bij de bochten heb ik er meer neergezet om insnoering te voorkomen. Wat gebruik jij in plaats van tyraps?

Ik ben gelukkig op goede voet met de buren. De buurman vond de antenne wel wat groot (heeft een week in de tuin tegen het schuurdak gelegen). Ik zal het morgen wel horen neem ik aan wat ze ervan vinden. Mocht het lastig worden dan verhuizen de antennes naar de nok (centraal) en dan wel met tuidraden.

Ik heb vanavond wat testen gedaan op alleen 2 meter en het bereik is in elk geval een stuk beter. Morgen bij de ZARR ronde maar eens kijken of dat lukken wil...
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Plaats reactie