Ombouw Mastplaat Comet H-422 HD.

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Ombouw Mastplaat Comet H-422 HD.

#1 Bericht door PA3ECZ »

Ik gebruik hier op het moment een HF Dipool van Comet H-422 HD die voor Horizontaal of als V vorm te gebruiken is.

Op het moment heb ik hem geplaatst in de mast als V-vorm, dus heeft een hoek van 90° t.o.v. een Dipool en dan is de lengte 7,40 Mtr.

Ik had hem liever als een normale dipool in gebruik, maar dan zijn de elementen net even te lang, die komen dan over de erfgrens v/d buren, en dat is ongeveer een 9 Mtr, en die willen nog wel eens gaan mekkeren, en dat wil ik liever voorkomen.

Nu heb ik een idee, en wel de volgende, ik wou zelf wel een nieuwe RVS Mastplaat gaan maken waarbij de elementen onder een hoek van 45° graden t.o.v. een Dipool komen te staan, dus dat is iets meer in de richting van een dipool, en dan is de lente 8,85 Mtr

Nu vraag ik mij af wat voor effect gaat dit geven voor het gebruik hiervan als antenne, misschien is er iemand die hier ervaring in heeft, ik ben benieuwd.
Bijlagen
Comet.JPG
Comet.JPG (11.57 KiB) 2376 keer bekeken

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Ombouw Mastplaat Comet H-422 HD.

#2 Bericht door PA1ZP »

Hi

Ik heb zelf een hoek dipool gebouw, deze is zonder traps etc en met openlijn gevoed daardoor met zijn 2 x 7 meter van 10 t/m 40 meter geschikt, ik kan hem zelfs tunen op 80 meter.
(maar wel met flinke verliezen hoor op 80 mtr)
Ik heb ook alle stralingsdiagrammen etc gemaakt en ook de invloed van de hoek bekeken.

De veranderingen zullen zijn:
- Een iets hogere opstraalhoek op de te gebruiken banden.
- Een iets hogere impedantie, mits de antenne niet te dicht bij geleidende oppervlakten en of de grond of daken komt etc.
De iets hogere impedantie betekend niet hogere SWR vaak wordt die nog beter.

En daardoor zal de SWR een klein beetje verschuiven in frequentie en hoogte.

Aan de hogere opstraalhoeken moeten we niet denken aan 10 graden of zo maar slechts aan 1 of 2 graden, en ook het richteffect zal iets beter worden al is dat ook nauwelijks merkbaar.

Dus loont het de moeite, eigenlijk niet en zou ik gaan voor een tophoek niet van 90 graden maar van 120-130 graden.

Het effect zal heel klein zijn.
Ik heb eigenlijk een V-dipool gebouwd omdat niemand die kent hier in de buurt.
Vreemd is geheimzinnig, geheimzinnig betekend minder gezeur aan de deur.
En de belangrijkste reden, de antenne draaide dan probleemloos over mijn 2 meter ground-plane antenne.

Ik heb de antenne nu al ruim 10 jaar langer als iedere antenne ervoor (en erna) en ik zit ver over de 100 gebouwde en ontwikkelde antennes voor HF.
het ding werkt echt naar grote tevredenheid.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Ombouw Mastplaat Comet H-422 HD.

#3 Bericht door PA0RAB »

PA3ECZ,Jos en meelezers,
De Inverted V of V antenne t zelfde ding alleen je kijkt er anders tegenaan'
Een heerlijk snel op te zetten vakantie antennetje wat lang maar gewoon snel op te zetten en werken zonder gedoe MITS !!
De V of inverted V is een normale dipool De 2 elementen zijn dus 1/4 golf lang
Dus denk aan de verkortingsfactor Blank of geïsoleerd.
Dan het impedantie verloop in verhouding met de hoek van de dipoolhelften
Een normale gestrekte dipool = 75 ohm
Een enkele dipool staaf op een grondvlak 35 ohm
ook 2 dipoolhelften onder 90graden
Dus tussen 180 en 90 graden beweegt de impedantie tussen 75 en 35
135 = de oude Duitse 60 ohm en 120 graad de gewenste 50 ohm
Wanneer de dipoolhelften niet 1/4 golf zijn x Verkortingsfactor wordt de situatie anders en ook de impedantie
Jos omdat ik het gedrag onder hoeken < 90 niet begrijp stelde ik t is maar hoe je er tegenaan kijkt
Lekker weer wat te knutselen en je verbazen
55 73 de Ruud PA0RAB

Plaats reactie