antenne magneetvoet

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

antenne magneetvoet

#1 Bericht door on3dag »

Sommigen zeggen dat men de antenne magneetvoet (merk Sirio diameter 157 mm)al schuivend moet verwijderen van het dak van de wagen, anderen daarentegen beweren dan ook dat men de antenne magneetvoet niet mag verwijderen door aan de onderkant van de antenne (merk Watson- multi ranger -9), daar waar de spoel zich bevindt, te trekken om deze aan één zijde op te heffen om ze te doen kantelen om zo te verwijderen. Hoe wordt nu eigenlijk een antenne magneetvoet op de beste wijze verwijderd.
Alvast dank voor de antwoord(en)
73's
Dirk

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: antenne magneetvoet

#2 Bericht door PA3DAT »

Ik zou 'm bij de connector pakken, onderaan de antenne, zo laag mogelijk. En dan eerst één kant lostrekken.
Vooral niet schuiven!
Stel je voor dat er paar zandkorrels op dak lagen toen je die magneetvoet erop zette: dan heb je meteen
flinke krassen op dak!

Je kunt ook proberen met je vingertoppen de magneet aan één kant los te trekken/op te tillen. Ik heb twee
sterke magneetvoeten, die hangen "in rust" tegen de zijkant van een stalen kast, in de garage. Dan zet ik
mijn vingertoppen achter de bovenrand...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: antenne magneetvoet

#3 Bericht door PA3DJS »

Mijn vader heeft een Wilson 1000 met magneetvoet, en de manual zegt dat je de voet verwijdert door de spoel beet te pakken en dan te buigen. Er wordt nergens gesproken over schuiven (vanwege dat zandkorreltje), of je nagels onder de rand zien te krijgen.

Belangrijk is dat de spoel met antenne wel goed vast zit, anders komen de buigkrachten op de magnetic base connector waar de spoel met antenne op zit.

Ik gok dat het bij Sirio niet anders gaat. In een ver verleden verwijderde ik een oude siriovoet (met DV27) met een combinatie van trekken en buigen. Arm/elleboog op het dak zodat je voornamelijk met je pols de gecombineerde trek/buigbeweging maakt. Ik heb er nooit een deuk door in het plaatwerk gekregen.

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 308
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: antenne magneetvoet

#4 Bericht door Ron01 »

Bij de antenne mount beetpakken en dan kantelen. Zeker niet schuiven.
Gr Ron
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: antenne magneetvoet

#5 Bericht door PA0FRI »

Ron01 schreef:Bij de antenne mount beetpakken en dan kantelen. Zeker niet schuiven.
Gr Ron
Bij de antenne mount stevig beetpakken en een ander links of rechts de banden van de auto leeg laten lopen, hi!
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: antenne magneetvoet

#6 Bericht door PA3DJS »

@PA0FRI:
je kunt ook een lage parkeergarage inrijden, dan gaan de meeste voeten ook op hun kant. Ik heb dat met mijn kleine voetje voor 70 cm een keer ongepland gedaan. Het werkt, voet los, spullen waren nog heel, hartslag wat hoger.

Als ik dit met mij zelfbouw 4-magneten voet had gedaan, had het anders uitgepakt.
Bijlagen
40m_MagnMount_Coil.jpg

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: antenne magneetvoet

#7 Bericht door ON5GM »

on3dag schreef: Hoe wordt nu eigenlijk een antenne magneetvoet op de beste wijze verwijderd.
:? zucht, gewoon bij het topje van de antenne beetpakken en trekken maar.
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Plaats reactie