versatower bp80 staalkabel

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa1gt
Berichten: 55
Lid geworden op: 10 okt 2012, 12:00
Roepletters: pa1gt

versatower bp80 staalkabel

#1 Bericht door pa1gt »

Ik heb voor het hijssen een 5mm kabel er aan. Is dit niet te dun. graag ervaringen van mede versatower bezitters

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: versatower bp80 staalkabel

#2 Bericht door DK1NL »

Ik heb geen Versatower maar heb wel een beetje verstand van staalkabels.

Een 5mm staalkabel kan minstens 2 ton hebben, in een Versatower komt daar maar een paar honderd kilo op te staan dus ik zou mij geen zorgen maken.

Zorg wel dat de kabel vet blijft en mocht je ooit de kabel willen vervangen koop dan voor een paar euro meer een draaivrije, daar komt minder snel een knik in.
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: versatower bp80 staalkabel

#3 Bericht door PA3ECZ »

pa1gt schreef:Ik heb voor het hijssen een 5mm kabel er aan. Is dit niet te dun. graag ervaringen van mede versatower bezitters
Ik heb destijds in de goeie oude tijd in 1980 bij Doeven te Hoogeveen een Versatower BP 60 gekocht.
De staaldraad wat er toen inzat van de leverancier vertrouwde ik na vele jaren niet meer, en in 1997 heb ik dit vervangen door RVS kabel ø 5 mm 7 AG
En dat zit er nog steeds in, en ik behandel het niet met vet o.i.d., ik doe dat tenminste niet.
Misschien kan het geen kwaad, maar dat is ieders zijn keuze.

pa1gt
Berichten: 55
Lid geworden op: 10 okt 2012, 12:00
Roepletters: pa1gt

Re: versatower bp80 staalkabel

#4 Bericht door pa1gt »

De hijs kabel ziet er nog goed uit, was niet ingevet (inmiddels wel). De kantelkabel was ingedrukt. En toen ik hem voor de 2e keer opdraaide geknapt, gelukkig viel de schade mee. Dus wil het nu gewoon goed voor elkaar hebben. Ik loop alles na. En dan moet het goed gaan.
Bedankt voor jullie reactie.

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: versatower bp80 staalkabel

#5 Bericht door DK1NL »

Nog iets over dat vet.

Dit is voor als de kabel over een kleine diameter van een katrol loopt. Inwendig gaan dan de onderlinge draadjes glijden t.o.v. elkaar en dit zorgt voor slijtage.

Bij dikkere staalkabels doen ze ook wel eens een in vet gedrenkt touwtje als kern mee wikkelen.
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: versatower bp80 staalkabel

#6 Bericht door PA3ECZ »

PA3ECZ schreef:
pa1gt schreef:Ik heb voor het hijssen een 5mm kabel er aan. Is dit niet te dun. graag ervaringen van mede versatower bezitters
Ik heb destijds in de goeie oude tijd in 1980 bij Doeven te Hoogeveen een Versatower BP 60 gekocht.
De staaldraad wat er toen inzat van de leverancier vertrouwde ik na vele jaren niet meer, en in 1997 heb ik dit vervangen door RVS kabel ø 5 mm 7 AG
En dat zit er nog steeds in, en ik behandel het niet met vet o.i.d., ik doe dat tenminste niet.
Misschien kan het geen kwaad, maar dat is ieders zijn keuze.
K'was nog iets vergeten te vermelden, wat wel belangrijk is.
De bestaande St.Vz. katrollen heb ik allemaal verwijderd, en vervangen door RVS 316 katrollen, en dan de diameter gemaximaliseerd.
Dit is ook volgens mij beter voor het staaldraad.
Gelukkig kon ik dit op het QRL regelen met een draaier, zodoende kon ik dit netjes afwerken.
En de RVS 7 AG staaldraad voor het kantelen van de mast heeft bij mij een dikte van ø 6,2 mm.
Bijlagen
DSC09055.JPG
DSC09054.JPG

Plaats reactie