Nieuwe rotor kopen, maar welke ?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Nieuwe rotor kopen, maar welke ?

#1 Bericht door Michiel »

Mijn huidige rotor is een Channel Master met steunlager die jaren lang goed zijn best heeft gedaan.
Maar nu wil ik toch wat meer antennes gaan monteren en dan word het toch te zwaar voor de CM.

Wat komt er op de rotor, een wimo logper 130-1300 en een bovenop een Diamond X-510N.
Nog een kleine LogPer 1500-2700 en misschien een kleine dipooltje of dergelijke.

Ik wil terug een rotor met steunlager en gemonteerd op rotor platen.
Mij eerste goedkoopste rotor die ik tegenkom is de YAESU G-450C.
Maar als ik naar youtube kijk wat er in die rotor zit moet ik een beetje lachen.
Het ziet er echt uit als goedkope meuk.
Plastic tandwieltjes en een klein motortje.
Ik heb ooit een hamV rotor gehad en dat zag er vele malen beter uit, ja die was ook veel duurder.

Dan gaat je zoektocht verder, op zoek naar bv een create.
Daar lees ik veel goede dingen over maar daar is de goedkoopste rond de 650€.
Dan vliegen de prijzen echt gauw richting de 1000€ of meer.
Dat word mij veel te gek.

Dan speelt ook in mijn hoofd rond om zelf wat te maken met een reductor en een losse electra motor.
Ik heb wel de mogelijkheden om te lassen.
De besturingskast van de hamV heb ik nog , die zou ik kunnen ombouwen voor dit project.
Maar ben toch weer bang dat het te zwaar word.(of het project beland in de kast, zoals vele door tijdgebrek)

Goed wat is nu een juiste keuze?
2e hands rotors ben ik niet gek op, ook al zijn ze gereviseerd.
Ik heb daar in het verleden vaker mijn neus aan gebrand.
En termen zoals alles afgemonteerd met rvs bouten en nieuw vet ben ik al helemaal niet gek op.
Soms is hij even mooi in de zilververf van de action gespoten om zo het logo gereviseerd te krijgen.

Budget is +- 500€

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Nieuwe rotor kopen, maar welke ?

#2 Bericht door Gert_PA2LO »

Ik denk dat een SPID RAU behoorlijk aan je eisen voldoet. Heb je daar al eens naar gekeken?

pa7ww
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 okt 2012, 22:07
Roepletters: PA7WW
Locatie: Hof van Twente

Re: Nieuwe rotor kopen, maar welke ?

#3 Bericht door pa7ww »

Hoi Michiel,
Voor de antennes die je er in wilt doen hoef je niet een al te zware rotor te hebben, echter wat zal de toekomst brengen?
Dat is natuurlijk een beetje lastig, hoelang blijf je bezig met deze hobbie??? Komen er ooit grotere antennes in???
Ik heb ervaring met cde rotoren, waren prima. Nu gebruik ik een Create rotor voor HF antennes. Deze rotor wordt behoorlijk intensief gebruikt tijdens veel contesten. Hij zit nu 25 jaar in de mast!!!!! Het enige wat ik er ooit aan gedaan heb is een potmeter vervangen in het bedieningskastje. Je keuze zal dus ook zeker moeten afhangen van toekomstig gebruik en minder van de prijs.
73 de Henk, PA7WW.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Nieuwe rotor kopen, maar welke ?

#4 Bericht door PC1L »

SPID rotor te adviseren :-)

Verkijk je overigens niet op dat plastic tandwieltje en het 'kleine' motortje in de Yaesu rotor, via de gearbox presteert het voor het gestelde doel meer dan .....

Last but not least, een gereviseerde rotor, mits goed gedaan, kan ook een oplossing zijn. In dat geval is het zeker geen miskoop. Het moet wel worden gedaan door iemand die er goed in is en niets overslaat in het proces.

PA1REG
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 feb 2016, 10:55
Roepletters: PA1REG

Re: Nieuwe rotor kopen, maar welke ?

#5 Bericht door PA1REG »

Hoi Michiel,

Na 25 jaar een CDE High Gain HAM IV Rotor gebruikt te hebben ben ik vorig jaar overgestapt op een Pro.Sis.Tel PST641, de lichtste versie. Ik draai daar nu een 3 elements HF beam en een 3 elements 6m antennes mee. Deze rotor werkt met een wormwiel. Deze is muisstil vergeleken met de CDE, in de nacht draaien zonder iedereen wakker te maken gaat nu prima. Kwalitatief vind ik deze ook beter.
Verder blijft het een lastige keuze, de modellen die je voor ogen hebt kun je niet allemaal even een maand of wat uittesten.
Wat ik je wel als tip verder mee kan geven: Bijna alle rotor kasten kun je aansturen met RS232. Maar dan moet je wel RS232 aansluiting op je computer hebben. Als je wel eens remote werkt moet je iets doen met een RS232 kastje of je computer thuis aan laten staan. Ik heb meteen een LAN interface ipv een RS232 genomen en kan dus rechtstreeks remote de rotor aansturen via het netwerk.

Succes met de keuze maken.

73 Reg de PA1REG

PE1IDY
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:03
Roepletters: pe1idy
Locatie: Drachten

Re: Nieuwe rotor kopen, maar welke ?

#6 Bericht door PE1IDY »

Ik weet niet hoe het op dit moment met de roest bestendigheid van spid is maar een collega zendamateur heeft 1 die uit de mast weg roest ...
:D live starts at 1000 Mhz

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: Nieuwe rotor kopen, maar welke ?

#7 Bericht door Michiel »

Als ik naar het type Pro.Sis.Tel PST641 en de SPID RAU kijk begint het mij te kriebelen toch over zelfbouw.
Die laatste rotor had ik al aandachtig bekeken en zag dat ik dat heel makkelijk op een middagje zelf ook wel kan maken met een ruductor I:100 met een Ruitenwisser motor van een bus/vrachtwagen.
Potmeter laten meedraaien en die kan aan de uitlezing.
2 micro switchen of kleine 8mm stift sensors voor max 365 graden.
Niet zo heel moeilijk, ik ben zelf machine bouwer en werk dagelijks met servo`s en elektro motoren en ruductors.
Tijd is bij mij het probleem.

Ik had van die SPID RAU ook gezien dat de keerring niet zijn werk had gedaan en dat de ruductor vol vocht zat.
Weet alleen niet meer of er wel olie in dat ding zat maar dat was al weer een tijdje geleden dat ik daar een topic over had gelezen.

Ik ben als ik mijn 27mc tijd mee tel al 40 jaar met de hobby bezig.
Ik bouw zelf ook wel wat antennes en verander ook steeds van gear op het dak.
Nu ik op een andere locatie woon heb ik maar 1 "mast " staan en wil alles zo veel mogelijk daar in kwijt.
Ben ondertussen wel bezig met mijn N te leren, en zal tegen die tijd ook wel een rotary dipool willen.
Dus iets wat zwaardere rotor is voor straks mooi meegenomen.

De Create rotor spookt nog wel veel door het hoofd.
Ook besturing via een com poort geniet zeker mijn voorkeur.

Toch weer even wat extra stof om na te denken.
Bedankt allen.

Plaats reactie