De camping-dipooltjes voor 4m, 6m, 10m en 15m.

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De camping-dipooltjes voor 4m, 6m, 10m en 15m.

#16 Bericht door PA3DAT »

Bedankt Henry. Was een mooie opening naar Nederland, vanaf de Stekenjokk-vlakte, 900m asl.
PA allemaal sterke plus-signalen, de Duitsers zomaar 20dB minder!

De gebruikte antenne was een kwartgolf draadje aan de hengel, dus een kleine 2,5 meter. Dus
alleen de onderste helft van de hengel. Voor de dipool er bovenop stond er teveel wind.

Een foto van http://www.aloys.nl/2018-zomervakantie- ... tie-week-3

Afbeelding
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De camping-dipooltjes voor 4m, 6m, 10m en 15m.

#17 Bericht door PA3DAT »

Aanvulling: we zijn inmiddels weer een stukje verder, aangekomen op de camping in Vilhelmina. Eerst
even wat FT8-verbindingen gemaakt op 10m, waar ook de nodige contest-activiteit was in CW en SSB.

Daarna de dipool voor 6m erop gezet. Het werkte goed, ik was alleen wat te laat: 6m ging bijna weer
dicht. Ik werkte 2 Polen, 1 Spanjaard en 2 Duitsers (waarvan 1 al sinds 2002 SK zag ik achteraf op
QRZ :? Een piraat dus...)

Toen ontving ik minutenlang niets meer en heb ik de dipool maar weer opgeborgen: terug naar 10m.
Het is hier met 22 graden aangenamer dan op de Stekenjokk, daar was het koud. Nu eerst het blog
maar weer bijwerken.

Een foto van waar ik nu sta, mét de 6m dipool, op de camping in Vilhelmina naast het strandje...
P.s.: de dipool "kijkt" hier naar het zuiden, mooi plekje dus! :D
Vilhelmina.jpg
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De camping-dipooltjes voor 4m, 6m, 10m en 15m.

#18 Bericht door PA3DAT »

Ik zit voorgaand net even na te lezen, we zijn inmiddels anderhalf jaar verder en zitten thuis vanwege het Coronavirus...
De hengel met de dipooltjes én vertical ging stuk, na 20 jaar, maar ik heb inmiddels een zo-goed-als-nieuw exemplaar!

De week erna waren we enkele dagen op bezoek bij Mikael SJ2W en Anna, op het grote conteststation. Daarvan is
onderstaande foto. Met 100W (indien nodig 1KW) en 2 x 3 elements in de 40 meterband had ik een mooi signaal in de
dagelijkse ronde met de vrienden thuis (of elders in Europa).

Afbeelding

Dit is de oudste en belangrijkste van Mikael zijn 8 masten, mast nr. 1: 61 meter hoog, met onder meer 2 x 3 elements
voor 40 meter en 3 x 6 elements voor 20 meter. Op de achtergrond mast nr. 6: een 40 meter hoge draaibare mast.
Er is ook nog een tweede mast van 61 meter hoog, met onder meer 5 x 6 elements voor 15 meter. Voor de overige
masten en antennes, zie http://www.sj2w.se/contest/?page_id=20

Week 4: https://www.aloys.nl/2018-zomervakantie ... tie-week-4

Ik kwam dit weer tegen, ik ben (achter de schermen) mijn website aan het omzetten naar een ander thema. Een
behoorlijke klus, met allerlei aanpassingen, maar daar heb ik nu mooi de tijd voor! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: De camping-dipooltjes voor 4m, 6m, 10m en 15m.

#19 Bericht door PA4WK »

Geweldig mooi,
Dat is wat je noemt een van de big gun stations, prachtig station op een hele mooie locatie, daar hebben ze nog de ruimte.
Mooie natuur daar, valt me alleen wel op als je de video's bekijkt dat je overal rondom de antenne locaties rotzooi ziet liggen.
Opruimen is zo lijkt het niet hun sterkste kant, en dat terwijl je midden in zo'n mooi stuk natuur zit.
73's Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Plaats reactie