Vertical in resonantie brengen

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Vertical in resonantie brengen

#16 Bericht door PA3DAT »

Mijn plaatje van de miniVNA... Ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Ik heb de indruk dat resonantie en de impedantie van 50 Ohm dicht bij elkaar liggen.
40m-spoel.PNG
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Vertical in resonantie brengen

#17 Bericht door PA3DJS »

Ik heb serieus moeite om de data met de diverse kleurtjes in mijn hoofd te verwerken, en er dan ook nog over na te denken.

Kun je een plot maken met alleen Rs en |Xs| erin, bij voorkeur met kleuren die niet te dicht bij elkaar liggen? Ik neem aan dat de plot alleen van de antenne is (draad + spoel op 2/3).

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Vertical in resonantie brengen

#18 Bericht door PA3DAT »

Je aanname is correct. Helaas heb ik alleen het png-bestand (plaatje) opgeslagen, en niet
de data. Dan moet ik de meting overdoen.

Wat vindt Egbert, PA0EJH?

En wat vindt Steef, gelet op Rl en Phase?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Vertical in resonantie brengen

#19 Bericht door pa0ejh »

Hallo Aloys.

Ziet er toch netjes uit, 3/4 van de 40m band kun je zonder tuner gebruiken...en er is resonantie..

Z en Rs lopen nagenoeg samen en de Xs is lekker laag en de Phase sprong is ook duidelijk aanwezig.

De ReturnLoss laat ik meestal weg, is identiek aan de SWR, maar dan logaritmisch weergegeven....

Voor CW zul je de Antenne iets moeten verlengen....jumpertje??

Persoonlijk zou ik meer inzoomen en maak ik een screenshot, die geeft wat meer info met cijfers enzv.

Heb een plot van de MFJ 40m Hamstick gemaakt met 1 radiaal, die had ik vroeger wel op m,n Camper in EA5.
MFJ 1640T.png
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Vertical in resonantie brengen

#20 Bericht door PA3DAT »

pa0ejh schreef:Ziet er toch netjes uit, 3/4 van de 40m band kun je zonder tuner gebruiken...en er is resonantie..
Z en Rs lopen nagenoeg samen en de Xs is lekker laag en de Phase sprong is ook duidelijk aanwezig.
Dank je Egbert, een en ander blijkt er dus (toevalligerwijs?) aardig goed uit te zien. Er nog iets aan verbeteren
betekent voor mij in de praktijk dat het ding minder "portable" wordt, en meer gedoe. Want mijn streven met
deze antenne is: door één persoon in 5 minuten op te zetten, idem in 5 minuten afgebroken en opgeruimd, zonodig
in het donker. En binnen één minuut (letterlijk :D ) kan ik van band wisselen naar 10, 12, 15, 17, 20 en 40m.
Ik druk me wat voorzichtig uit: daarbij straalt de antenne redelijk tot goed af, zoals een eerste praktijktest lijkt
aan te tonen.

Ik zal nog eens wat plotjes maken, op jouw manier. En dan ook van de andere genoemde banden. Wanneer ik op
de spoel een extra aftakking zou aanbrengen, kan ik er wellicht óók op 30m mee uitkomen. Ik denk dat ik de
spoel nog eens ga overmaken, iets netter: nu zit er nog onder de tape een koppel-ampje waarmee ik het aantal
windingen heb uitgebreid.

Tevens kan ik 'm dan nog iets beter afregelen op 7100 KHz in plaats van rond de 7150. Dan is ie aan de uiteinden
van de band ook binnen de 1:2. Mijn ervaring met deze hengel-constructies is zodanig dat de eenmaal gevonden
swr zich probleemloos laat herhalen, tijdens latere opstellingen. Straler en ground (de auto) blijven immers gelijk.
Ik merk weinig van omgevingsfactoren als bodem etc.
En als het moet kan ik de resonatiefrequentie iets verlagen door de draad een aantal slagen om de hengel te
wikkelen...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Vertical in resonantie brengen

#21 Bericht door PA1ZP »

Hi Aloys

Ziet er prima uit.
Netjes of niet gemaakt electrisch klopt het op 40 meter prima.
voor alle anderen SWR zegt iets over hoe dicht de impedantie van de antenne bij 50 ohm zit.
Het zegt helemaal nul, nul nul over de werking en effectiviteit van een antenne.

Ik heb al een heel aantal portabele antennes gemaakt dipolen, doublets, end-feds etc.
altijd kijken naar het gewenste stralingsdiagram en de verbinding die ik wil maken.

Van de laatste antennes die ik portabel heb gebruikt, was de openlijn gevoedde hoekdipool (vertical) gebouwd van een oude 11 mtr halve golf stok gered van de oud ijzer boer, het vlugst op te zetten en het meest effectief op grote afstand, en ook nog het goedkoopste om te bouwen.
De antenne was werkbaar van 10 t/m 40 mtr en alle banden er tussen.
Tuner was of een MFJ 904H of een MFJ 949E of een Cubic ST3B of zelfbouw S-match of zelfbouw tuner.
De antenne was 2 x 5.5 mtr en ongeveer 10 mtr 550 ohm zelfbouw kippenladder.

Het stond op een mastje van 3 meter lang (ook sloop alu) en de verdere materialen waren 1 stuk kunsstof pl van 75 x 50 x 10 mm, 30 rozenclips , 25.50 meter 1.5 kwadraad geisoleerde soepele montage draad.
2 AMP U aanknijp stekkertjes, voor de verbinding aan de tuner.

Momenteel is PE1KQP een chique vishengel gemonteerde versie van zo een vertical aan het testen.
een verticale gemonteerde gebalanceerde dipool van 2 x 5.5 meter of zo langs een 12 of 13 mtr hengel
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Vertical in resonantie brengen

#22 Bericht door Steef »

PA3DAT schreef:Je aanname is correct. Helaas heb ik alleen het png-bestand (plaatje) opgeslagen, en niet
de data. Dan moet ik de meting overdoen.

Wat vindt Egbert, PA0EJH?

En wat vindt Steef, gelet op Rl en Phase?
Netjes toch? Als het niet kapot is, niet repareren :wink:
Waarschijnlijk zal het rendement niet veel beter zijn dan 35% op 40 meter, maar wat maakt dat uit op 40?

Dit gaat over 160, maar is evengoed van toepassing op andere verticals:
http://pa0ebc.nl/antennes/pa1m-pa1t/PA1 ... e_tuin.pdf

PA3DAT schreef: Hij heeft intussen de pratijktest glansrijk doorstaan. Een collega 100m verderop werkte op 40m een
Schots station op de Orkneys. Dat was rond de middag. Hij kreeg 59 als rapport, voor zijn 50W in een
12m lange vertical/hengel met een HyEndfed voor 10/20/40. Onmiddellijk na hem riep ik de Schot,
met 100W in de korte vertical. Ik kreeg (ongevraagd) complimenten voor mijn uitstekende signaal,
59+5dB volgens de Schotse amateur.
Een 11,85 meter lange vertical met 50w vs een 5 meter lange spriet met verleng spoel en 100w op 40 meter rond het middag uur over een afstand van ongeveer 900 km. De ene uiteraard zonder radialen/aarde, en de andere uiteraard met.

Tja..

Ik zou zeggen, welke antenne had die Schot?? :mrgreen: :mrgreen:

Een antenne in resonantie ja of nee?
Daar ga ik niet meer over beginnen.
Er zijn te veel mensen met verstand van zaken........ :lol: :lol:
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Vertical in resonantie brengen

#23 Bericht door PA3DAT »

Vandaag wat plotjes gemaakt, met alle lijnen behalve Relative Loss.
Eerst de plots voor de 10, 12 en 15m-band.
Mijn miniVNA had last van storing op 15m en 40m, geen idee waar dat door werd veroorzaakt... :?
10m.JPG
12m.JPG
15m.JPG
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Vertical in resonantie brengen

#24 Bericht door PA3DAT »

Nu de plots voor 17, 20 en 40 meter.
Hier en daar heb ik een groter bereik gekozen omdat anders teveel lijnen vrijwel horizontaal liepen.
Dat leek me wat minder informatief.
17m.JPG
20m.JPG
Het gestoorde signaal op 40 meter...
40m.JPG
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Vertical in resonantie brengen

#25 Bericht door PA3DAT »

Ik heb nog een ander topic over mijn dipooltjes voor 4m, 6m, 10m en 15m. Die heb ik vandaag
ook gemeten, zie http://zendamateur.com/viewtopic.php?f= ... 3&p=213936
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie