GB special vertical HFantenna

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

GB special vertical HFantenna

#1 Bericht door on3dag »

Enige jaren terug kocht ik in een plaatselijk shop een GB special vertical HF antenne. Deze antenne is geschikt voor de 7 tot 30 MHz+6m+2m. De lengte bedraagt ongeveer 5 meter, (18 feet)dus een beetje gelijkend op een cb antenne van vroeger. Deze antenne staat opgesteld op een aluminium mast met een lengte van 2,80 meter boven de grond. Nu zou ik deze antenne willen gebruiken voor o.a. SOTA doeleinden, maar dan zou de antennevoet op een hoogte komen van ongeveer 1,50 meter, en opgesteld worden op een polyester mast. In de huidige opstelling wordt de antenne gevoed met aircell 7 coax met een lengte van 24 meter met drie koppelstukken nl : Eén schroefkoppeling aan de antenne, één aan de andere zijde om de woning binnen te gaan, en ééns in de woning de verbinding naar de transciever. Anderzijds als ik de opstelling doe op een polyester mast zou ik maar twee aansluitingen hebben nl : één aan de antenne en de andere kant aan de transciever, uiteraard ook gebruik makende van coax Aircell 7 maar nu met een lengte van om en bij de 5 meter. Zou dit enig verschil uitmaken, qua hoogte en het gebruik van de polyestermast i.p.v. een alu mast? O zelfs enige verbetering geven?
Dank aan ieder voor jullie uitleg.

73's
ON3DAG,
Dirk

on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Re: GB special vertical HFantenna

#2 Bericht door on3dag »

oei , ben ik misschien niet duidelijk genoeg geweest, hierbij dan de specificaties van de antenne
Bijlagen
antenna vertical.jpg

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: GB special vertical HFantenna

#3 Bericht door pa0ejh »

Misschien eens bij de leverancier navragen???
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: GB special vertical HFantenna

#4 Bericht door PA0RAB »

Dirk en Egbert
Volkomen eens met de stelling George snor te contacteren (zoals den Belg dat zo mooi kan zeggen )
telfnr staat in de folder.
Sjors zegt dat de koffie klaar staat, maar dat gaat zo moeilijk door de mike
Ook regelmatig op 3,5 en 7,1 MHz te vinden belletje en afspraak QRG?.
Om de telf kosten te drukken
Gezellige kletser die zijn spullen kent
kWoon een kromme S naald bij hem vandaan
55 en 73 de Ruud PA0RAB

on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Re: GB special vertical HFantenna

#5 Bericht door on3dag »

Oké, vrienden, heb van de verkoper per mail enkele tips gekregen en heb mij er vandaag ééns speciaal mee bezig gehouden om te zoeken waar de fout eigenlijk zat. En ik heb deze gevonden, die zat namelijk in de voet van de antenne. Onderaan de antenne komt men eerst de coax aansluiting tegen, verder dan de aanpassing voor de antenne (een balun) en hoger op de overgang van de balun via een koper cilindrisch stuk naar de aluminium buis. Daar zat de fout, de overgang van het koper stukje naar de alu buis gebeurde via een gegalvaniseerde zelftappende schroef die gecorrodeerd was, dus voorzien van een soort aanslag. Om alles terug netjes te kunnen samenstellen heb ik in het koperen stukje draad M6 getrokken en de alu buis erop vast gemonteerd door middel van een M6 inox boutje. Daarna het geheel omwonden met vulcanisatie tape. Ik heb er ook de mfj antenne analyser bijgenomen en heb gezien dat de antenne resoneert op 14.100 met een swr van 1:1:6. Voor de andere banden liep de swr wat hoger op. Morgen hang ik mijn zender er aan en zal zien of ik de antenne kan aftunen via de inwendige tuner van de transceiver.

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: GB special vertical HFantenna

#6 Bericht door PA1WBU »

on3dag schreef:Om alles terug netjes te kunnen samenstellen heb ik in het koperen stukje draad M6 getrokken en de alu buis erop vast gemonteerd door middel van een M6 inox boutje. Daarna het geheel omwonden met vulcanisatie tape.
Pas op met RVS cq Inox en aluminium, dat geeft doorgaans aanleiding tot galvanische corrosie. En niet een beetje.
Ik weet zo niet uit m'n hoofd wat er met koper (het is roodkoper, dus geen messing?) gebeurd maar daar kan het
zo maar nog erger door worden. Het edelste metaal in deze combinatie is in ieder geval het koper, aluminium het onedelst.

Zelfvulcaniserende tape of niet, het minste beetje vocht wat er bij komt wordt op termijn 'feest'.

Wilko

on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Re: GB special vertical HFantenna

#7 Bericht door on3dag »

Bedankt Wiko voor de tip, maar met wat kan ik het dan oplossen? Het koperen cilindertje is van messing gemaakt.Dirk
on3dag

Plaats reactie