Kite-antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Peter ON5US
Berichten: 61
Lid geworden op: 13 apr 2009, 12:28
Locatie: Bredene

Kite-antenne

#1 Bericht door Peter ON5US »

Hoi,

we hebben onlangs onze strandcabine terug aan zee geplaatst en ik vroeg me af als er met een portable transceiver iets werkbaar is op HF via een kite-antenne.
Maakt niet zoveel uit welke band op HF zolang het signaal maar wat stabiel blijft alsook de swr. Mss zijn er ook bepaalde types kites die als eigenschap hebben dat ze niet zoveel heen en weer bewegen.
Alle tips welkom.

73,
Peter ON5US

Gebruikersavatar
pd0rh
Berichten: 383
Lid geworden op: 01 nov 2007, 16:21
Roepletters: PD0RH
Locatie: jo22iv

Re: Kite-antenne

#2 Bericht door pd0rh »

Google eens op Rokkaku, dat is een zeer stabiele vlieger die ook aardig wat trekkracht heeft bij weinig wind. Je kunt dan eventueel de antennelijn in de vlieger lijn vlechten.

Ik heb daar zelf ook al eens aan zitten denken maar er liggen nog zoveel projektjes op de plank die ik eerst af wil hebben voor ik aan iets nieuws ga beginnen.

73 Ruud
PD0RH
73 Ruud
PD0RH


Homebase :
Yaesu SCU-17 -->Yaesu FT-897D -->Endfed (10-20-40)
AEA PK232MBX / PK88 -->FT857D -->Diamond X50N (2m-70cm)
Yaesu FT-7800-->TNCx -->Diamond X50N (2m-70cm)

Mobile | Portable :
Kenwood TMD-710GE --> JWX (2m-70cm)
Yaesu FT-857D --> Buddypole / Diamond X30N / MC-750 HF portable GP
Yaesu FT5D


Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1022
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Kite-antenne

#4 Bericht door PD5DJ »

Ha komt me bekend voor :mrgreen:
Wanneer gaan we weer? :P
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: Kite-antenne

#5 Bericht door andreph5c »

Zit zelf wel eens te denken om een peter lynn kite te kopen om eens mee te spelen
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Kite-antenne

#6 Bericht door PE1LGW »

En paar maanden geleden ook even wat geprobeerd.
Gebruik gemaakt van een flip vlieger, is een redelijk kleine vliegen maar toch redelijk veel trek kracht.
50 meter WD1 gesplit en eens gekeken of deze omhoog wilde.
Op zich ging dit best goed tot 30 meter, net wat te kort.

Advies was wel om minimaal twee flip vliegers te kopelen, weet nu ook waarom.
Omdat de flip vlieger een rond draaiend deel heeft, gaat de vlieger en dan de antenne draad trillen.
Dat werd zo erg dat er een mechnische staande golf op WD1 lijn komt te staan, dat is niet gewenst.
Was wel een mooi gezicht om te zien, binnen kort maar eens met meerdere flip vliegers proberen.
Wel als uitleg voor een hele of halve golf antenne wel een mooi voorbeeld 8) .
voordeel van een flip vlieger is dat deze vrij recht om hoog staat, en vrij klein is.
En deze staat zeer stabiel in de lucht hangt, alleen bij een enkele vlieger ontstaan er trillingen op de lijn.
Bij meerdere compenseren de vliegers de tillingen van elkaar.
Stond wel te kijken van de trek kracht van de vlieger, maar is voor de WD1 draad geen probleem

Note zorg wel voor een goede aarding, voor dat er wat aan komt te hangen.

Wel leuk om te doen , tijdens de vacantie


Mvg pe1lgw
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Kite-antenne

#7 Bericht door PA0RAB »

Peter en meelezers
Het is meer dan 50 jaar geleden dat er geexperimenteerd werd met een maritieme zender en vlieger om o.a de betrouwbaarheid te testen van het systeem . Dat valt of staat met de ervaring van de operator.
Daarbij ben ik geen vliegeraar .maar" Opa help je met een vlieger maken?" is wel duidelijk.
Peter de cabine staat aan de kust en daarom gelden regeltjes die de meesten niet kennen
Meerdere vliegroutes volgen de kust op verscheidene vlieghoogten De gebrevetteerden onder ons kunnen daarover veel meer vertellen .Vooral aanvliegroutes naar sportvliegvelden en ultralight veldjes Er geldt o.a. een minimale vlieghoogte en een vlieger - en drone verbod in die aanvliegroutes. Leg je oor te luisteren bij een nabijgelegen sportvliegveld Ga niet hoger dan 150m en bind een stuk alufolie aan je staart zo dat de radar je ziet en de vlieger kan waarschuwen
55 en 73 de Ruud PA0RAB

Plaats reactie