Mini whip op het dak ervaringen

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Jarne
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:57

Mini whip op het dak ervaringen

#1 Bericht door Jarne »

Hallo,

Wie heeft er ervaring met een mini whip op het dak van een woonhuis?
Op dit moment heb ik er een in een mast op zo'n 6 meter hoog achter mijn schuur.
Dit gaat prima ik moet alleen de TL boven mijn werkbank niet aanzetten want dan gaat het brommen op de radio...
Op de zolder van mijn huis heb ik geen TL lampen etc.
Ik zou een mini whip op het dak willen plaatsen zodat de antenne dichter bij mijn ontvanger is.
Op die manier hoef ik geen coax aan te leggen van een meter of 25 naar de mini whip achter de schuur.
Groeten, Jarne.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Mini whip op het dak ervaringen

#2 Bericht door PH2LB »

Houd er rekening mee dat de Mini Whip de coax als tegen capaciteit gebruikt anders werkt hij niet goed.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Mini whip op het dak ervaringen

#3 Bericht door PC1L »

Inderdaad .. tja, als het je om de lengte gaat van die coax, dat het overal in de weg ligt, OK. Maar als het je gaat om de coax zelf, zou ik ook inderdaad toch weer ( nu een korter deel ) coax gebruiken. En, last but not least :!: als de coax juist is afgesloten kan je het figuurlijk gesproken als gesloten waterleiding zien. In bepaalde gevallen kan je een antenne zo verder van een stoorbron af leiden en het signaal via de 1:1 ( of naderend tot die waarden ) coax naar je shack leiden. Maar bij jou is juist nu de antenne dichter bij de storingsbron aanwezig.

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Mini whip op het dak ervaringen

#4 Bericht door pa3dsc »

Er is al veel geschreven ook op dit forum.
http://www.pa3fwm.nl/technotes/tn09d.html
http://www.pa3fwm.nl/technotes/tn07.html
Let vooral op de aarding

Jarne
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:57

Re: Mini whip op het dak ervaringen

#5 Bericht door Jarne »

Hallo,

Bedankt voor de reacties.
Zolang ik maar de TL boven mijn werkbank niet aanzet heb ik zeer goede ontvangst met de kleine mini whip.
Ook de aarde is zeer goed met een lange koperen buis de aarde in achter de schuur.
Ik wil alleen mijn ontvanger niet in de schuur laten staan met vochtig weer.
Als een lange coax beter is kan ik er een aanleggen vanuit mijn schuur over de schutting en het dak van het huis.
Dan ergens onder de pannen de zolder in en naar het (droge!) kamertje met de ontvanger.
Dat zal ongeveer 25 meter zijn.
Als ik een mini whip op het woonhuis dak zet is de coax een meter of 10.
Moet ik alleen een andere aarde verzinnen.

Groet, Jarne.

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Mini whip op het dak ervaringen

#6 Bericht door jan58 »

Zou zeggen gewoon proberen,dan weet je of het werkt.
Zo n mini whip behoeft geen dikke mast,een bezem steel zou al voor nood
ergens aan vast gemaakt kunnen worden.
Succes met je hobby

Gr Jan

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Mini whip op het dak ervaringen

#7 Bericht door PA3DJS »

Ik heb geen ervaring met de mini-whip, maar wel met andere actieve loops en monopolen, en de passieve varianten.

Als je dak van doorlopend geleidend materiaal is, is op het dak een serieuze optie om uit te proberen. In de andere gevallen vermoed ik dat je plek achter de schuur (zo ver mogelijk van alle zooi vandaan) de beste keuze is. Zelfs met loopantennes (waarbij aarde helemaal niet speelt) is de S/N ratio buitenshuis doorgaans het beste.

Als je het toch wilt proberen, bouw dan een tweede mini-whip aangezien de S/N ratio van belang is, en niet de hoeveelheid ruis die uit je ontvanger komt. Bij monopolen is de conversie ven E-veld naar afgegeven spanning sterk afhankelijk van de opstelling. Je weet inmiddels dat de coaxiale kabel (of de metalen mast waarme de mini-whip aarde maakt) onderdeel van de antenne is (dus mede de FET van signaal en helaas ook ruis voorziet). Daarmee wordt de gevoeligheid erg afhankelijk van kabelroutering.

kabellengte
Die 25 m kabel (goede RG 58) is geen probleem, de demping is dermate weinig dat de ruis van de antenne (inclusief de mini-whip elektronica) dominant zal zijn ten opzichte van de ontvangerruis. Je aardt die kabel onder aan de mast in/naast de schuur, en gaat vandaar uit naar de ontvanger. Ik wou wel twee mantelstroomfilters plaatsen, verspreid over de kabellengte. Daarmee wordt het zeer onwaarschijnlijk dat storing vanuit je huis via de coaxmantel de mast van de mini-whip bereikt.

TL-balk
Ik neem aan dat als dat echt een probleem is/wordt, dat je daar wel wat anders voor gaat vinden/bouwen.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Mini whip op het dak ervaringen

#8 Bericht door PC1L »

PC1L schreef:
PA3DJS schreef: Als je dak van doorlopend geleidend materiaal is, is op het dak een serieuze optie om uit te proberen. In de andere gevallen vermoed ik dat je plek achter de schuur (zo ver mogelijk van alle zooi vandaan) de beste keuze is. Zelfs met loopantennes (waarbij aarde helemaal niet speelt) is de S/N ratio buitenshuis doorgaans het beste.
Indien niet, zal hij deze antenne hoog boven dak moeten bevestigen, of 5 meter ( aanbevolen ) voldoende is ...... een huis bevat meestal een verzameling van stoorbronnen die reiken tot boven het dak.

Die 25 meter coax RG-58 is geen enkel probleem, de Signaal - Ruis Verhouding is voor toepassing met de mini whip gewoon goed te noemen, wordt echt niet beter bij een zeer korte coax voor deze bedoelde frequenties ter zake :-)

Waarschijnlijk is de beste situatie de nu bestaande met in acht neming van het feit dat dan de TL in het schuurtje uitgeschakeld is ( heb je toch niet nodig als je met je RX in huis QRV bent ! ).

on1bes
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 dec 2013, 22:03
Roepletters: on1bes

Re: Mini whip op het dak ervaringen

#9 Bericht door on1bes »

Ben ook al een paar jaar bezig met deze antenne en heb er al een 5 tal gebouwd met redelijke resultaten. Nu dat de condities slecht zijn , stelt zich wel een probleem met een eenvoudige opstelling van een MiniWhip op zolder, maar wel net buiten het zolderraam opzij.
De antenne + voeding is simpel verbonden met (75 ohm) coax naar beneden naar een SDR ontvanger (op laptop) of een korte golf ontvanger. Nu merk in wel dat ik b.v. de amateurbanden 80,40 en20m niet meer binnenkrijg door waarschijnlijk storing of in de ruis.
Als ik op Websdr Twente kijk, zijn deze signalen er wel. Ik ken al deze verhalen van aarding en afscherming wel, maar ik heb op zolder geen mogelijkheid van aarding. Typisch is, dat, als ik de afscherming van de coax beneden aan de ingang van de ontvanger onderbreek, dat er dan WEL signalen op 80 en 40m te zien zijn, maar wel met veel storing. Ik moet dan wel beneden een (aard) draad aan de CV radiator hangen, en verbinden met de aarde van de ingang van de ontvanger, en dan is het signaal maximum. De coax gaat dan waarschijnlijk werken als (slechte) longwire, en de Miniwhip verliest zijn functie. Dit is zowat het verhaal.
Maar heeft er iemand een andere benadering, om toch het signaal goed naar beneden te krijgen? Gebruik van een symetrische leiding i.p.v. coax ? Of met een scheidingstrafo ? Grote mantelstroom spoelen zie ik niet echt zitten bij zo'n kleine Miniwhip en den voudige opstelling. Het gaat dan al veel meer kosten dan de Miniwhip zelf denk ik.

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Mini whip op het dak ervaringen

#10 Bericht door PA1Bj »

Hier werkt de mini whip ook slecht op zolder, flinke stoornevel, daarom heb ik hem op een mastje van 9 m hoog staan.
Mijn andere RX antenne is een lange draad van 35 meter, zigzaggend over 15 meter lengte , en gemiddeld 3 meter hoog.

De resultaten per band:
160 m: mini whip de beste
80 m: lange draad veruit de beste, stille achtergrond qrm, ontvangst ca. gelijk aan sdr Twente.
40 m: dezelfde signalen op beide antennes
20 m: mini whip veruit het beste

MG: lange draad en mini whip parallel geschakeld werkt het beste tussen ca. 500 en 1500 khz. Dit bij toeval ontdekt door de antenneswitch in de
middenstand te zetten... Zie foto.
De versterking regel ik dan met de voedingsspanning van de mini whip, en kan zo de qrm minimaal maken. (tegenfase ?) Meestal ca. 5 volt.
Net nog Fär Oer op 531 khz gehoord. Toen het in Algerije donker werd, kwam die er overheen..

LG : mini whip beste, draad doet zowat niets.

Succes!
20200124_182935.jpg

on1bes
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 dec 2013, 22:03
Roepletters: on1bes

Re: Mini whip op het dak ervaringen

#11 Bericht door on1bes »

Ah, dat zijn interessante gegevens. Ik heb na heel lang zoeken ook een paar amateurs gevonden die CAT5 symmetrische kabel gebruiken om het stoorniveau te drukken.
Het toverwoord is "pa0rdt-mini-whip CAT5" Ik ga dit nu verder uitwerken.

Plaats reactie