80 meter

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
yoeri
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jun 2010, 15:52
Roepletters: ON3NAD

80 meter

#1 Bericht door yoeri »

beste allen,


ik ben op zoek naar diy bouwprojecten voor een draagbare en snel opstelbare 80 meter antenne.
bedoeling is tijdens activaties een antenne voor 80 m te hebben die niet te veel tijd neemt om op te stellen en in de mate avn het mogelijke door 1 persoon kan worden opgesteld.

73

yoeri
on3nad
si vis pacem parrabelum

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: 80 meter

#2 Bericht door PA3DAT »

Een soort "rubberduck"? Een aantal helical-gewonden kunststof pijpen die je op elkaar kunt stapelen?
Of een hengel van een meter of 10, met ergens op 1/3 van boven een fijn gewikkelde spoel die je om
de hengel heen schuift?

Als de spoel niet te zwaar is, kun je zo'n hengel met een paar sjorbandjes aan een paaltje vastzetten,
dan heb je geen tuien en haringen nodig. Wel een paar radialen uitleggen over de grond.

De beste hengel (met de grootste stijfheid), naar mijn ervaring, is de zwarte Spiderbeam van 12,5m.
De bovenste 2 deeltjes zijn toch wel wat slap, maar als hengel van 10m lang is ie heel stevig en prima
door 1 persoon overeind te zetten.

Op mijn avatar (en op de foto hieronder) zie je er eentje, die staat vast met een pen in de onderkant en
slechts één sjorbandje.

Afbeelding
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

yoeri
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jun 2010, 15:52
Roepletters: ON3NAD

Re: 80 meter

#3 Bericht door yoeri »

vishengels heb ik hier nog wel liggen.
ook zo een mast die ik eens gekocht heb ( uitschuifbaar , maar meer de bedoeling om er een draad aan te hangen denk ik, niet echt iets om een zware antenne op te monteren.
si vis pacem parrabelum

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: 80 meter

#4 Bericht door PA3DAT »

Als die hengel 10m is, dan is dat de helft te kort voor een draadvertical voor 80m.
Immers, een kwartgolf zou circa 20m moeten zijn.

Maak je nu op 1/3 van boven (schijnt de beste plek te zijn) een verlengspoel op
een plastic buisje die je om de hengel heen schuift, dan heb je toch een kwartgolf
voor de 80m band.

Paar radialen eraan en klaar. Lijkt me het simpelst, goedkoop en tóch een vrij goede
antenne, helemaal in een storingsvrije omgeving.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: 80 meter

#5 Bericht door PA0FRI »

De helft (=13m) van deze antenne als vertical gebruiken. Eventueel de andere helft als radiaal afspannen of op de grond leggen.
https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/Dipoo ... dipool.htm
Bijlagen
dipools4.gif
dipools4.gif (1.17 KiB) 4175 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: 80 meter

#6 Bericht door PA4WK »

De TS zegt nergens dat het een vertical moet zijn dus zou ik zeggen doe wat met een dipool.
Voordeel is dat je geen aardnet nodig hebt om een fatsoenlijk rendement te behalen, en je kunt gebruik maken van ophang punten zoals bomen, lantarenpalen en andere zaken om je antenne op te zetten.
Eventueel kun je door het op de juiste plek plaatsen van isolatoren en deze overbrugbaar maken met AMP stekkertjes een simpele Multi band antenne maken.
Groet en suc6 Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: 80 meter

#7 Bericht door on4avt »

Een Endfed ?Heb je geen werk aan.Moet die alleen ergens ophangen, zo een spiderbeamvan 12 m omhoog en de rest naar beneden . wel een hoek van 90 gr aanhouden, anders een mobile antenne?

Plaats reactie