Advies draadantenne.

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
thijn83
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 mar 2014, 22:24

Advies draadantenne.

#1 Bericht door thijn83 »

Beste forum leden,

Ik ben opzoek naar een beetje advies. Sinds kort woon ik 6 hoog in een appartement met een balkon van 8 tot 10 meter. Ik zou het even moeten meten voor de zekerheid. Nu zitten er ogen voor het ophangen van een waslijn en dacht daar een antenne in te hangen. Nu vraag ik mij af wat de mogelijkheden zijn en of ik misschien beter voor een dipool kan gaan of een enkele draad?
Mijn set is een Kenwood TS-2000 en wil vooral luisteren op HF maar wel de mogelijkheid openhouden om te gaan zenden ooit als ik mijn licentie heb.
Misschien is het nog het noemen waard dat er in de wijk behoorlijk wat zonnepanelen aanwezig zijn, waarschijnlijk allemaal hetzelfde gezien de plaatsing het hoek tov het dak overal gelijk is. Zal wel van de woningbouw zijn denk ik.

Alvast bedankt voor jullie advies!

73 Marthijn NL13754

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Advies draadantenne.

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Goedemorgen Marthijn,

Mijn appartement is op de 4de verdieping, bovenste etage van het complex met open balkon.
In de muur die de afscheiding met de buren is heb ik 2 ogen per kant gemonteerd, ongeveer 50 cm uit elkaar. Hier tussen heb ik 2 koorden gemonteerd die parallel aan elkaar lopen. Vervolgens in het midden de dipool opgehangen en zo zigzaggend de 2 x 7,5m met openlijn opgehangen, balkon is ruim 6m breed.

In de 2 jaar dat deze antenne hangt de hele wereld er mee ontvangen. Tussen de antenne en de set heb ik een ATU. De antenne is bruikbaar tussen 30m t/m 10m.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Advies draadantenne.

#3 Bericht door PC1L »

Goed advies !

In veel gevallen is een dipool de beste oplossing die er is voor HF, als je tenminste daar nog wat ruimte voor hebt. Zeker ook voor ontvangst, je kunt de zaak altijd nog in afstemming brengen ( mechanisch - elektrisch dus lengte etc. als ook elektrisch met een aanpas unit ) en als je gaat zenden op die antenne :-).

Met afgestemde dipolen op balkons voor 15 en 10 meter ( zo'n afgestemde antenne, op lengte gebracht met een ruisbrug ), ze passen gelukkig meestal wel op een balkon ) kan je ongehoord goede resultaten behalen :-). Zeker ook als je wat hoger zit :lol:

thijn83
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 mar 2014, 22:24

Re: Advies draadantenne.

#4 Bericht door thijn83 »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Goedemorgen Marthijn,

Mijn appartement is op de 4de verdieping, bovenste etage van het complex met open balkon.
In de muur die de afscheiding met de buren is heb ik 2 ogen per kant gemonteerd, ongeveer 50 cm uit elkaar. Hier tussen heb ik 2 koorden gemonteerd die parallel aan elkaar lopen. Vervolgens in het midden de dipool opgehangen en zo zigzaggend de 2 x 7,5m met openlijn opgehangen, balkon is ruim 6m breed.

In de 2 jaar dat deze antenne hangt de hele wereld er mee ontvangen. Tussen de antenne en de set heb ik een ATU. De antenne is bruikbaar tussen 30m t/m 10m.
Tjeerd,

Bedankt voor je reactie! Mijn balkon is 10 meter breed dus 2 x 7,5m moet mij op dezelfde manier ook lukken. Ik ben nog al beginnend op antennes maken en überhaupt HF. Hoe kom ik van de open voedingslijn naar coax? Ik heb gelezen daar een balun voor nodig te hebben nu kom ik vooral 1:9 en 1:49 tegen. Welke zou ik het beste kunnen gebruiken en is de antenne tuner in mijn set voldoende om met jou versie aan de slag te kunnen?

Alvast bedankt,

Marthijn NL13754

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Advies draadantenne.

#5 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Marthijn,

Ik heb een symmetrische aansluiting voor de antenne op deze tuner. Van de tuner naar de set ga ik met coax.

Misschien kan je met een 1:4 balun experimenteren. Hierover is op het forum genoeg te vinden.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Advies draadantenne.

#6 Bericht door kees - pa3deb »

balcon-antenne.png
balcon-antenne.png (4.19 KiB) 4775 keer bekeken
Misschien is dit iets? Kun je zelfs meer dan 20 mtr kwijt, denk ik


Succes!
73
Kees, PA3DEB

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Advies draadantenne.

#7 Bericht door PA0RAB »

Marthijn en de meelezers
Ergens in je post vertelde je de diverse zo genoemde Baluns niet helemaal te begrijpen
Het kan vaak lekker theoretische ,ingewikkelde kost zijn .
Maar gelukkig kan het ook eenvoudig m.b.v. de grondregel De impedantie verhoudt zich als het kwadraat der windingen
Kijk eens naar de 1:9
x3 het zelfde aantal wikkelingen op een speciale manier aan elkaar gesoldeerd
Wikkeling 1 =zeg 10 wikkelingen wikkeling 2 ook en de 3e raad eens ook 10
Het einde van de eerste aan het begin van de tweede, einde van de tweede aan begin 3e gesoldeerd
Even rekenen met verhoudingen
1e+2e=3e = 30 1E:1=1e wikkeling = 10 2e+3e =20 1e+2e+3e=Goed je SWR is niet 1 :130
1e:1e+2e+3e =10 :30 +1:3
de impedantie verhoudt zich nu als 1^2:3^2 =1:9 of 50 :450 leuk voor draadantenne niet zijnd 1/4 golf of veelvoud daarvan
Wil je nu een dipool aan een stuk 50 ohms kabel knopen dan krijg je als impedantie verhoudingen
50 en 75 of 50:75= 2:3 = 1 :1,5 dat wordt voor windingstallen 1:1,22 =~~5:6
Goed je swr is niet 1 op 1 maar iets van 1:1.04 Dat ligt zo dicht bij 1 OP 1 en volledig in het veilige gebied
Dat je nog vaak een 1:9 aanpassing vindt komt door het elkaar navolgen Rond de 450 Ohm is een draadje van 13,5m aan te passen als korte langdraad,Vergeet je de verbinding tussen 1 en 2+3 dan heb je een 1:4 imp trafo dus een aanpassing van 75 op 300ohm.
55 en 73 de Ruud PA0RAB

Plaats reactie