Ervaringen met AL1 actieve loop antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
johnjansen
Berichten: 40
Lid geworden op: 31 dec 2017, 11:29

Ervaringen met AL1 actieve loop antenne

#1 Bericht door johnjansen »

De ontvangst van pakweg 100 – 5000 kHz doe ik, vanwege lokale storing, met SDR ontvangers op een locatie elders in het land en stream ik via het internet naar mijn thuislocatie. Maar nu wil ik thuis toch ook eens wat gaan proberen met ontvangst van de lage HF banden en de middengolf. Dit omdat de internetverbinding op de ontvangstlocatie nog wel eens te wensen over laat.

Ik heb mijn zinnen gezet op een actieve loop antenne omdat ik vermoed dat de lokale storing uit een specifieke richting komt. Die zou ik met de loop wel kunnen “uitnullen”. In eerste instantie dacht ik aan de ALA-1530 van Wellbrook. Maar ik zie ook dat Van Dijken Elektronica een loop heeft, de AL1 en dat voor een hele aantrekkelijke prijs. Laat Van Dijken nu ook in Rosmalen staan a.s. zaterdag. Maar voordat ik die AL1 door een bevriende amateur a.s. zaterdag mee laten nemen vanuit Rosmalen, wil ik weten of iemand hier op het forum er ervaringen mee heeft en die hier wil delen.

Ik kon er hier nog weinig over vinden.
Een andere blik op actualiteiten uit de radioamateurwereld in de weblog Amateurradio 365:

https://amateurradio365.wordpress.com

3x SDR Play2
1x Kenwood R-5000
Beverages, miniwhip.

Gebruikersavatar
KHoos
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2013, 08:29
Roepletters: PE4KH
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ervaringen met AL1 actieve loop antenne

#2 Bericht door KHoos »

Ik heb geen ervaring met die antenne, maar een gedachte:
johnjansen schreef:Ik heb mijn zinnen gezet op een actieve loop antenne omdat ik vermoed dat de lokale storing uit een specifieke richting komt. Die zou ik met de loop wel kunnen “uitnullen”.
Zoek naar een draagbare kortegolf ontvanger ('wereldontvanger') en loop daar eens mee rond. Dat kan je een hoop vertellen over hoe lokaal die storing is en of je een richting kan vinden.
Koos van den Hout callsign PE4KH

Jan pa3abk
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Ervaringen met AL1 actieve loop antenne

#3 Bericht door Jan pa3abk »

johnjansen schreef: Ik kon er hier nog weinig over vinden.
Ik ook niet....
Hans vDijken heeft de antenne een tijdje met WSPR op 475kHz laten ontvangen.
De resultaten waren beneden gemiddeld.
Dat is enigszins rudimentair omdat mogelijk de locatie van de antenne niet optimaal was.
Bovendien het tijdstip van de rapporten geven mogelijk een verkeerd beeld.
Op MF zit de piek rond 0100UTC en 0500UTC op die tijdstippen heeft hij de antenne niet QRV gehad.
Met beperkte middelen moet ontvangst van US stations mogelijk zijn.
In feite zou zijn loop niet veel moeten verschillen met de reeds bestaande ontwerpen en is locatie van de antenne een belangrijk punt.

http://wsprnet.org/olddb?mode=html&band ... reverse=on

Een nieuw concept, dat momenteel door veel KiWiSDR's wordt gebruikt is de antenne van LZ1AQ.
Die is duurder als de AL1 en vraagt wat "kennis" bij de installatie.
Heeft ook als voordeel dat het een FTP kabel gebruikt ipv coax.
http://active-antenna.eu/

O.A. ON5KQ ( http://on5kq.ddns.net:8073) heeft deze in gebruik waarbij diverse antennes op verschillende tijdstippen eraan worden gehangen.

Om de keuze wat moeilijker te maken voor je, kijk even op dit overzicht: :)
http://www.g8jnj.net/activeantennas.htm
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Ervaringen met AL1 actieve loop antenne

#4 Bericht door PA1AIS »

johnjansen schreef:De ontvangst van pakweg 100 – 5000 kHz doe ik, vanwege lokale storing, met SDR ontvangers op een locatie elders in het land en stream ik via het internet naar mijn thuislocatie. Maar nu wil ik thuis toch ook eens wat gaan proberen met ontvangst van de lage HF banden en de middengolf. Dit omdat de internetverbinding op de ontvangstlocatie nog wel eens te wensen over laat.

Ik heb mijn zinnen gezet op een actieve loop antenne omdat ik vermoed dat de lokale storing uit een specifieke richting komt. Die zou ik met de loop wel kunnen “uitnullen”. In eerste instantie dacht ik aan de ALA-1530 van Wellbrook. Maar ik zie ook dat Van Dijken Elektronica een loop heeft, de AL1 en dat voor een hele aantrekkelijke prijs. Laat Van Dijken nu ook in Rosmalen staan a.s. zaterdag. Maar voordat ik die AL1 door een bevriende amateur a.s. zaterdag mee laten nemen vanuit Rosmalen, wil ik weten of iemand hier op het forum er ervaringen mee heeft en die hier wil delen.

Ik kon er hier nog weinig over vinden.
Rosmalen is de 17e, weekje extra dus, :wink:
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ervaringen met AL1 actieve loop antenne

#5 Bericht door PA3CQN »

Ik herken de situatie, als stadsbewoner tussen de flats .. Het geeft in ieder geval veel ruimte voor experimenten.

- random wire met tuner: meeste signaal, maar zeer slechte s/n.
- versterkte loop: erg veel signaal, maar ook veel storing ( variant van/op de al1 )
- miniwhip ( aangepast ontwerp ) op 8 meter met aardpen, HI-Z ingang met balun: vlf tot en met mg heel goed. 80 m lokaal slecht (klopt volgens specs ), bij condities dx goed.
Bij mij bruikbaar tot 20 MHz, daarna is het gebeurd.
- verticaal 8 m met tuner: resultaat gelijk random wire
- passieve shielded loop, 80 m getuned, op 1,5 meter: het gaat .. maar net

De prestaties van alle antennes zijn afhankelijk van tijdstip van de dag, condities, hoeveel regen er gevallen is etc. etc.
Dan is er nog de sdrplay2 : de ontvangst op HI-Z is afhankelijk van wat er aan A en B ingang hangt. Sluit ik de vhf/uhf aan dan is de ontvangst slechter.
En de PC: luister ik naar de sdrplay2 en sluit ik een sdr-rtl stick met de x300 aan op dezelfde pc dan neemt de ruis weer toe.

Wat mij betreft bestaat er dus geen wonderantenne. Alles werkt, maar niks werkt voor alles. Testen is moeizaam omdat je afhankelijk bent van de condities.
De beste optie is nog altijd verhuizen ....
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Ervaringen met AL1 actieve loop antenne

#6 Bericht door PA9X »

Ik weet dat Hans Remeeus PA0Q (ex PA1HR) zo'n loop (heeft) gebruikt. Ik zag daar eens wat over voorbijkomen. Hans is ook erg actief op Facebook.

Mocht je zo'n loop gaan aanschaffen, dan ben ik erg benieuwd naar de resultaten i.c.m. je locatie. Ik kamp hier vaak met S9+ storing op 40 m en hoger door zonnepanelen verderop.

johnjansen
Berichten: 40
Lid geworden op: 31 dec 2017, 11:29

Re: Ervaringen met AL1 actieve loop antenne

#7 Bericht door johnjansen »

Ik woon op de bovenste etage van een appartementencomplex.. De ergste storing komt ergens hier uit het complex. Het komt niet uit een ander appartement, dat heb ik met behulp van een middengolfontvanger al eens uitgepeild. De buren hier waren namelijk zeer bereidwillig om mij te helpen de bron te vinden dus ik ben bij bijna iedereen binnen geweest en de stroom uitgezet! Het zou ook zomaar de hydrofoor, warmtepomp of lift kunnen zijn die stoort.

Ik merk dat de storing wel duidelijk uit een specifieke richting komt, vandaar dat ik denk dat ik die met een loop wel redelijk kan uitnullen. Maar om een lang verhaal kort te maken. Ik heb allerlei antennes hier geprobeerd, het balkon is vrij groot dus ik kan wel wat kwijt. De AL1 loop had ik nog niet geprobeerd, daarom dat ik een poging wil wagen. Mocht die toch niet naar tevredenheid werken op mijn thuislocatie, dan kan ik de loop altijd nog kwijt op een vakantielocatie.

Dank voor de PA0Q-tip. Ik zal hem eens berichtje sturen.
Een andere blik op actualiteiten uit de radioamateurwereld in de weblog Amateurradio 365:

https://amateurradio365.wordpress.com

3x SDR Play2
1x Kenwood R-5000
Beverages, miniwhip.

PE1CYM
Berichten: 130
Lid geworden op: 12 dec 2007, 13:33

Re: Ervaringen met AL1 actieve loop antenne

#8 Bericht door PE1CYM »

Kijk ook eens op de site van Hans, PA0EBC. Hij heeft diverse experimenten gedaan met Loops ed.

http://pa0ebc.nl/nieuw/

johnjansen
Berichten: 40
Lid geworden op: 31 dec 2017, 11:29

Re: Ervaringen met AL1 actieve loop antenne

#9 Bericht door johnjansen »

Dank, ik heb de review van PA0Q (http://pa0ebc.nl/nieuw/RXloop/PA0Q%20ov ... %20AL1.mp3) teruggeluisterd en ga er maar eens een aanschaffen.
Een andere blik op actualiteiten uit de radioamateurwereld in de weblog Amateurradio 365:

https://amateurradio365.wordpress.com

3x SDR Play2
1x Kenwood R-5000
Beverages, miniwhip.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Ervaringen met AL1 actieve loop antenne

#10 Bericht door PA3DJS »

Voordat je een hoop geld uitgeeft, probeer eerst eens te lenen, of pruts een passieve getunde loop in elkaar. Zoals reeds aangegeven, of een loop winst geeft, hangt sterk af van je (storings)omstandigheden.

Als je het met een passieve getunde loop (die ook nog flink preselectie geeft) niet voor elkaar krijgt, heeft de duurste loop aanschaffen geen enkele zin (behalve als je portemonnee te dik is en vind dat hij moet afvallen).

Het voordeel van een symmetrische antenne (waaronder de loop) vind ik dat de prestaties niet afhankelijk zijn van een of andere aarding, of hoe de coax loopt.

PA2HP
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Re: Ervaringen met AL1 actieve loop antenne

#11 Bericht door PA2HP »

Ik heb een AL-1 loop gehad (voor 1 dag)...deze gauw weer weggedaan.
Vergeleken met mijn Wellbrook loop ALA1530 LN was het helemaal niks.
Veel qrm, terwijl de Wellbrook op dezelfde positie (met rotor) prima uit te nullen was, ging dit niet met de AL-1.

Ik had overigens de geteste, kant en klare versie.

wsmartens
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:12

Re: Ervaringen met AL1 actieve loop antenne

#12 Bericht door wsmartens »

Hallo ZA-forum

Ik heb de AL-1 loop al meer dan een jaar en voldoet mij erg goed! De loop is 1x stuk gegaan tijdens een flinke onweersbui dichtbij. De BFW16's waren stuk en het lukte mij zelf niet goed ze te desolderen. Na overleg heb ik de actieve versterker print opgestuurd naar van Dijken. Daar hebben ze ze vervangen en ik hoefde alleen maar 7,50 onderdelen kosten te betalen. De loop is zeer gevoelig op voornamelijk de lagere banden. Op de Middengolf zijn de signalen 10dB harder als met een 22M Sloper en heb ik 10dB minder storing, een feitelijke winst van 20dB dus. Boven de 15MHz word het echter hard minder, op 28MHz hoor ik zelfs niks meer. Het op gegeven frequentie bereik word dus niet gehaald. Maar verder is het een goede antenne, zeker voor die prijs!

Groet, Willem

Plaats reactie