Dipool center

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Jugro
Berichten: 66
Lid geworden op: 26 jan 2018, 20:36

Dipool center

#1 Bericht door Jugro »

Is een dipool center geschikt om een ontvangst antenne te maken ? En hoe lang moet de draad aan beide kanten zijn voor 0 tot 30 mhz

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Dipool center

#2 Bericht door PA3DAT »

Je bedoelt gewoon een halvegolf dipool?
Een dipool is in principe slechts geschikt voor één frequentie. De dipoolhelften hebben een lengte van

( 300 / gewenste frequentie ) = golflengte. De golflengte / 4 = kwartgolf, dus 1 helft van je dipool.

Bijvoorbeeld 14,2 MHz: 300 / 14,2 = 21,13 meter. Gedeeld door 4 is één helft 5,28 meter. In de
praktijk moet je nog rekening houden met een verkortingsfactor afhankelijk van het gebruikte
materiaal. Zelf houd ik deze maten aan, dan ga ik de swr meten en knip er aan beide kanten wat stukjes
af tot ik 'm netjes 1:1 heb. Dan heb ik namelijk geen tuner nodig, op de camping :D

Voor ontvangst: 2 x 5 meter, coaxkabel eraan en je hebt een dipool voor de 20m-band. Met 2 x10m
heb je een dipool voor de 40m-band. Voor ontvangst op de lagere frequenties kun je 'm beter maar
zo lang mogelijk maken... De antenne doet het ook voor ontvangst op de hogere banden.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

- PD2SKZ -
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Dipool center

#3 Bericht door - PD2SKZ - »

Dat maakt voor ontvangst niet zo erg veel uit.

Een draad antenne zonder aanpassing van 0-30 mhz bestaat niet. Althans, nooit uit één aaneengesloten draad. Mocht je tóch voor ontvangst voor elke band een gepiekte dipool wensen, voor ontvangst zonder tussenkomst van een aanpassing, dan zou je een kattensnor kunnen overwegen.

Succes met de ontvangst.

Jugro
Berichten: 66
Lid geworden op: 26 jan 2018, 20:36

Re: Dipool center

#4 Bericht door Jugro »

PA3DAT schreef:Je bedoelt gewoon een halvegolf dipool?
Een dipool is in principe slechts geschikt voor één frequentie. De dipoolhelften hebben een lengte van

( 300 / gewenste frequentie ) = golflengte. De golflengte / 4 = kwartgolf, dus 1 helft van je dipool.

Bijvoorbeeld 14,2 MHz: 300 / 14,2 = 21,13 meter. Gedeeld door 4 is één helft 5,28 meter. In de
praktijk moet je nog rekening houden met een verkortingsfactor afhankelijk van het gebruikte
materiaal. Zelf houd ik deze maten aan, dan ga ik de swr meten en knip er aan beide kanten wat stukjes
af tot ik 'm netjes 1:1 heb. Dan heb ik namelijk geen tuner nodig, op de camping :D

Voor ontvangst: 2 x 5 meter, coaxkabel eraan en je hebt een dipool voor de 20m-band. Met 2 x10m
heb je een dipool voor de 40m-band. Voor ontvangst op de lagere frequenties kun je 'm beter maar
zo lang mogelijk maken... De antenne doet het ook voor ontvangst op de hogere banden.
Ik snap er niks van sorry ,ik dacht dat je met een lange draad je veel kunt ontvangen ,ik hoef alleen maar te ontvangen,ik ben aan het leren voor de N licentie,dit gaat me nog boven de pet

Jarne
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:57

Re: Dipool center

#5 Bericht door Jarne »

Ik heb hier een dunne speaker draad van ongeveer 20 meter hangen.
Het hoogste punt is 3,5 meter. (niet ideaal)
Aan het uiteinde hangt een simpele balun en vanaf daar verder met een stuk coax naar de ontvanger.
Ik kan meestal de halve wereld ontvangen met de frg7.
En met de Racal nog een stuk meer.
Gewoon lekker simpel houden!

Succes!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Dipool center

#6 Bericht door PA3DAT »

Een dipool is anders ook lekker simpel...

Afbeelding

Je scheurt 5 meter "schemerlampjes-draad" doormidden, kroonsteentje eraan en een stukje coax.
Vanaf de camping werkte ik daarmee onder meer met Tristan da Cunha, niet ver van Antarctica. En dat
was nog met een oude Yaesu FT7b, met amper 40W output. Kosten van deze antenne: een paar euro! :D

Misschien eerst eens wat lezen? http://www.qsl.net/on7px/dipoolbouw.html
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Rodion
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jul 2016, 09:45
Locatie: Hengelo

Re: Dipool center

#7 Bericht door Rodion »

Hallo Jugro,

Ik ben ook een beginner en net als jij een beetje aan het experimenteren met zelfbouw ontvangers en antennes. Ook ik wil een keer het N-examen doen,maar ben daar op het moment nog niet klaar voor. Voor een FM ontvanger die nu een provisorisch koperdraadje van plm. 75 cm heeft als antenne (gaat eigenlijk ook best goed), wil ik een goede halve golf dipool maken. Op het internet zijn hiervan veel voorbeelden te vinden en inderdaad de lengte van een dergelijke antenne is de helft van de golflengte die je wilt bereiken (voor de FM omroepband komt dat neer op een totale lengte van 1,5 meter (halve golflengte) oftewel een plus pool van ongeveer 75 cm en een min pool van 75 cm - eigenlijk ietsje minder). Hier is een coax-kabel voor te gebruiken, waarbij de draad van de plus pool op de kern van de coax zit en de draad voor de min pool op de shield van de coax (zie plaatje). De lengte van de dipool is afhankelijk van de frequentie die je wilt ontvangen.Veel succes. Laat maar weten wat het geworden is.

Groet, Richard
Bijlagen
bd16481c856a15f10621cd095bc9031d.png
bd16481c856a15f10621cd095bc9031d.png (14.41 KiB) 6727 keer bekeken

Jugro
Berichten: 66
Lid geworden op: 26 jan 2018, 20:36

Re: Dipool center

#8 Bericht door Jugro »

Rodion schreef:Hallo Jugro,

Ik ben ook een beginner en net als jij een beetje aan het experimenteren met zelfbouw ontvangers en antennes. Ook ik wil een keer het N-examen doen,maar ben daar op het moment nog niet klaar voor. Voor een FM ontvanger die nu een provisorisch koperdraadje van plm. 75 cm heeft als antenne (gaat eigenlijk ook best goed), wil ik een goede halve golf dipool maken. Op het internet zijn hiervan veel voorbeelden te vinden en inderdaad de lengte van een dergelijke antenne is de helft van de golflengte die je wilt bereiken (voor de FM omroepband komt dat neer op een totale lengte van 1,5 meter (halve golflengte) oftewel een plus pool van ongeveer 75 cm en een min pool van 75 cm - eigenlijk ietsje minder). Hier is een coax-kabel voor te gebruiken, waarbij de draad van de plus pool op de kern van de coax zit en de draad voor de min pool op de shield van de coax (zie plaatje). De lengte van de dipool is afhankelijk van de frequentie die je wilt ontvangen.Veel succes. Laat maar weten wat het geworden is.

Groet, Richard
Zo,n antenne heb ik wel ,maar ik maak er nu een zoals hier boven staat aan bijde zijden 7,5 meter draad

Jugro
Berichten: 66
Lid geworden op: 26 jan 2018, 20:36

Re: Dipool center

#9 Bericht door Jugro »

Kan ik 3 verschillende dipool antennes maken met verschillende lengten, voor verschillende meter band ,en dan met een 3 weg verder op een kabel naar de ontvanger,ik kan en hoef niet te zenden

j.d.
Berichten: 190
Lid geworden op: 14 feb 2010, 09:32

Re: Dipool center

#10 Bericht door j.d. »

Ik snap er niks van sorry ,ik dacht dat je met een lange draad je veel kunt ontvangen ,ik hoef alleen maar te ontvangen,ik ben aan het leren voor de N licentie,dit gaat me nog boven de pet[/quote]

Dan heb je ook het cursus boek toch ?
Ik heb de 6-de druk maar er is een nieuwere denk ik.
Kijk en lees hoofdstuk 6: Antenne, spoel en condensator nader bekeken."

De eerdere genoemde "kattensnor "is deze :
http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=5&t=12836
en dat is wat je wil.

Groet en Succes !
jan
SWL/NL-13465

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Dipool center

#11 Bericht door PC1L »

Jugro schreef:Kan ik 3 verschillende dipool antennes maken met verschillende lengten, voor verschillende meter band ,en dan met een 3 weg verder op een kabel naar de ontvanger,ik kan en hoef niet te zenden
Het antwoord op deze vraag laat ik aan de anderen. Maar omdat je nog niet zenden kan, lees ik, hierbij de tip om een ruisbrugje te gebruiken, je kan elke gewenste door jou te maken dipool perfect op resonantie afstemmen :-)

De ruisbrug zet een breedband signaal op je antene, het is een minitransmitter, in zekere zin.

Ook ga je dan erg goed vertrouwd raken met de materie en begrijpen waarom en hoe het zo werkt. Ik heb zelf, toen ik al wel zenden kon, toch veevuldig gebruik gemaakt van zo'n ruisbrugje ( bouwpakketje VERON ). Zo'n brug geeft ook de capacitieve en inductieve reactantie, componenten aan, naast de impedantie die dus hier meestal 50 Ohm gewenst zal zijn.

Jugro
Berichten: 66
Lid geworden op: 26 jan 2018, 20:36

Re: Dipool center

#12 Bericht door Jugro »

Heb ik alleen voor ontvangst een balun nodig voor een dipool antenne ?

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Dipool center

#13 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Jugro,

Er worden hier al verschillende voorbeelden gegeven. Al deze zijn zonder balun. Voor ontvangst alleen is het een prima oplossing en een balun is geen meerwaarde.

Probeer te voorbeelden en te begrijpen het hoe en waarom.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Jugro
Berichten: 66
Lid geworden op: 26 jan 2018, 20:36

Re: Dipool center

#14 Bericht door Jugro »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Jugro,

Er worden hier al verschillende voorbeelden gegeven. Al deze zijn zonder balun. Voor ontvangst alleen is het een prima oplossing en een balun is geen meerwaarde.

Probeer te voorbeelden en te begrijpen het hoe en waarom.
Dat doe ik ook ,ik heb last veel begrippen geleerd Door van alles op te zoeken op google

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Dipool center

#15 Bericht door PA3DAT »

Jugro schreef:Heb ik alleen voor ontvangst een balun nodig voor een dipool antenne ?
Ik schreef al eerder: "je scheurt 5 meter "schemerlampjes-draad" doormidden, kroonsteentje eraan en een stukje coax."

Zo simpel kan het zijn. En ik heb daarmee échte DX gewerkt!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie