eigenaardig verschijnsel

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

eigenaardig verschijnsel

#1 Bericht door on3dag »

Ik heb een dipool gemaakt voor de 6 meterband van alu buisjes. Op de 51 MHz heb ik een swr van 1:1. (Een normaal gestrekte buis als dipool).
Als wanneer ik nu de beide buisjes (beide benen van de dipool )plooi naar een halve cirkel en deze naast elkaar plaats ( tot een volledige cirkel) maar zonder dat de benen elkaar raken en terug de meting doe, dan bekom ik een swr van 1:1 pas op de 55MHz. Van waar komt dat grote verschil, 4 MHz! Wat speelt hier de grote rol in?
Alvast dank voor jullie antwoord,
Mvg,
on3dag,
Dirk

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: eigenaardig verschijnsel

#2 Bericht door PA3DJS »

Hallo Dirk,

Dit hoeft geen vreemd verschijnsel te zijn. Bij een gestrekte dipool zitten de einden het verste van het voedingspunt vandaan. Het eind ziet het begin (het voedingspunt) alleen via geleiding.

Maak je er een cirkel van (waarbij de einden niet te dicht bij elkaar zitten), dan zit het eind dichter bij het voedingspunt, en ze zien elkaar. je krijgt nu twee propagatiewegen, via de cirkelvormige geleider, maar ook rechtstreeks via de lucht over een kortere afstand. Dit verklaart waarom de resonantiefrequentie wat omhoog gaat.

Breng je de einden heel dicht bij elkaar, dan gaat de resonantiefrequentie weer naar beneden vanwege dat dan de capaciteit tussen de einden dominant gaat worden.

Overigens wel vreemd dat in beide gevallen bij resonantie SWR=1. Normaal heeft een dipool pas 50 Ohm bij resonantie als je erg dikke buis of brede strip gebruikt.

Ook bij het inkorten van dipolen door te zig-zaggen merk je dat de resonantiefrequentie omhoog gaat (dus je hebt langer draad nodig), en de impedantie bij resonantie daalt.

on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Re: eigenaardig verschijnsel

#3 Bericht door on3dag »

Hartelijk dank voor uw uitleg,

Mvg,
on3dag,
Dirk

Plaats reactie