fb23 probleem

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
shortwave
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 mar 2013, 22:43
Roepletters: pa3gmf

fb23 probleem

#1 Bericht door shortwave »

hallo iedereen

mijn raadsel

ik bezit een fb23 van fritzel oud model deze antenne zit nou zo,n 22 jaar in mijn mast werkte altijd perfect
maar nu zomaar uit het niets is de antenne niet meer resonant op de 15 meter de 20 en de 10 meter zijn wel een paar honderd kc naar voren verplaatst dus normaal in 14,200 MHz is de swr nu het beste in 14,050 hetzelfde in de 10 meter band
ik heb de traps losgemaakt en de balun gemeten en het zag er trouwens na 22 jaar nog goed uit had ik zelf niet verwacht de traps hadden wel wat spinnenwebben maar alles schoongemaakt maar geen soelaas de 15 meter is nergens meer in de band resonant ja volgens mijn analyser op 20.800 MHz

iemand ervaring hiermee

grt 73 pa3gmf

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: fb23 probleem

#2 Bericht door PE2AAB »

Vraag het eens aan PA7ES. Zie ook zijn website: http://www.PA7ES.nl
Of Frits, PA0FRI. Zie ook zijn website: http://www.PA0FRI.com

Beide heren hebben ervaring met deze antennes en ook het herstellen/opknappen hiervan.

P.S. je bericht staat in een algemeen forum topic bedoeld voor meldingen aangaande dit forum en de werking ervan. Ik heb de mod even gevraagd dit bericht te verplaatsen naar 'Antennes'
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: fb23 probleem

#3 Bericht door PA4WK »

Aangezien alleen de 10m. band in resonantie is vermoed ik dat er toch wat mis is met het eerste deel van de 15m. trap.
Oxidatie kan voor veel narigheid zorgen. Als ik jou was zou ik het probleem toch in de traps zoeken.
73's Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: fb23 probleem

#4 Bericht door PA0FRI »

Ik denk dat het aan de 15 m trap ligt, dus het buitenste deel van de totale trap constructie. Vemoedelijk is de verbinding van de spoel met de staaf aan het buitenste deel gecorrodeerd en maakt slecht contact.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

shortwave
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 mar 2013, 22:43
Roepletters: pa3gmf

Re: fb23 probleem

#5 Bericht door shortwave »

PA0FRI schreef:Ik denk dat het aan de 15 m trap ligt, dus het buitenste deel van de totale trap constructie. Vemoedelijk is de verbinding van de spoel met de staaf aan het buitenste deel gecorrodeerd en maakt slecht contact.

hallo frits

bedankt voor u relaas , maar wat mij ook opvalt is dat de antenne op alle banden net voor buiten de band vallen
is de antenne af te twllen ?
grt Han

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: fb23 probleem

#6 Bericht door PA3DAT »

shortwave schreef:... wat mij ook opvalt is dat de antenne op alle banden net voor buiten de band vallen is de antenne af te twllen?
Ik begrijp helemaal niets van deze zin...

Dit geldt voor meer mensen: lees je eigen bericht nog eens, nadat je het hebt geplaatst. Je hebt dan nog een behoorlijke tijd
om je bericht aan te passen, te wijzigen zonodig. Wat is "twllen" nou voor een raar woord? Ik kan er met de beste wil van de
wereld niets voor bedenken.

@Han: uitstekend advies van Frits, die enorm veel ervaring heeft. Ik zou die 15m traps maar eens controleren!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: fb23 probleem

#7 Bericht door PA4WK »

Hallo Han,
in de jaren dat ik amateur ben heb ik al heel wat vakjargon voorbij horen komen maar van twllen heb ik nog nooit van gehoord.
Ik ga er van uit dat je bedoeld dat je de lengte van de antenne elementen wilt afregelen?
In dat geval zou ik zeggen hou je aan de opgegeven maten, voor elk element zijn er 2 maten gegeven 1 voor het CW gedeelte van de banden (laagste bandsegment dus langste element lengte) en de 2e voor het SSB gedeelte van de banden.
Als je deze maten aanhoud moet het werken, zo niet is er wat anders aan de hand.
Houd je aan de opgegeven maten en ga zeker aan de traps niets zitten veranderen, volg de schoonmaak instructies van Frits PA0FRI nauwgezet, hij weet waarover hij praat.
Als je met testen de antenne dicht bij de grond gebruikt zal de nabijheid van het aardoppervlak zeker invloed op je antenne hebben.
Verder zijn je al door Frits en anderen goede ideeën aangedragen.
Ga hier maar mee aan de gang en we horen graag wat je ervaringen zijn.
73's Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: fb23 probleem

#8 Bericht door PA2RU »

Ik heb het idee dat de traps er verkeerd om ingezet zijn...
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: fb23 probleem

#9 Bericht door PA4WK »

Ja dat zou zo maar kunnen
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

shortwave
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 mar 2013, 22:43
Roepletters: pa3gmf

Re: fb23 probleem

#10 Bericht door shortwave »

nou

ik zal nu schrijven zonder een typefout over het hoofd te zien ,
ik heb vandaag de balun en andere traps die ik van een bevriende amateur had geleend de antenne nog eens getest
maar helaas zonder resultaat de 10 en de 20 meter werkt prima maar de 15 heeft een goeie swr op 20.950 MHz nu werk ik toch het meeste in cw dus echt een probleem is het niet en heb nog een tuner , maar waar het probleem nu zit is mij een raadsel
en nee de traps zitten goed in mekaar je kunt ze ook niet omdraaien bij dit oude type fb23 de uiteinden zit vast aan de 15 meter spoel
je kunt wel de straler en reflector verwisselen maar is niet het geval

dus laat het maar erbij zitten

toch bedankt voor het meedenken 73,,,,

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: fb23 probleem

#11 Bericht door Geen belang »

Heel domme vraag misschien, maar wat beschouw je als resonant?
Bedoel je een SWR van 1:1 die nu 1:1,7 is?
Want als dat het geval is dan is die nog steeds resonant enkel is de impedantie iets verschoven.

Resonant is iets anders dan een lage SWR, resonant is alles, zelfs een spijker.

In de loop der jaren kan de samenstelling van het materiaal verandert zijn, doorbuiging of corrosie en daardoor kan de impedantie wat veranderen.
Maar zoiets betekend niet dat die niet meer resonant is.

Mooie uitspraak van PA0LY: Alles resoneert, zelfs een spijker als het moet! :lol:
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Plaats reactie