Reflections.....SWR en Antenne zin en onzin....

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Reflections.....SWR en Antenne zin en onzin....

#31 Bericht door pa0ejh »

Bas,

https://en.wikipedia.org/wiki/Impedance_matching

Waar ze opgeven dat je kan matchen waar je wil ongeacht het type van voedingslijn maar opnieuw niet heel erg duidelijk.
Want ze zeggen dat je geen SWR wilt hebben en dan zeggen ze dat je impedantie-matching wil gebruiken, maar ze vertellen opnieuw niet waar je dat zou willen of wat het beste is.


Waar en hoe je dat moet doen staat daar weldegelijk beschreven, maar jij ziet het niet, of snapt het hele verhaal niet.......

Lees jij nu nog maar eens het Hoofdstuk Impedance Matching...............
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Reflections.....SWR en Antenne zin en onzin....

#32 Bericht door Geen belang »

Ga je nu opnieuw een antwoord geven met een tegenvraag?

Dit is al de tweede keer in dit topic.

Blijkbaar heb jij de wetenschap in pacht, ik kan dus niet wachten (opnieuw) op je uitleg hoe het dan wel zit.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Reflections.....SWR en Antenne zin en onzin....

#33 Bericht door Bert_1 »

PD7CW schreef: Ben zéér geïnteresseerd in je artikel en indien gevonden zullen we de auteur even 'knippen en scheren'.

Cees
Sorry, daar ga ik geen tijd aan verspillen. Er staan meerdere stukken op het net dus ik weet niet of je die allemaal wilt aanvallen maar succes :)
Bert

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Reflections.....SWR en Antenne zin en onzin....

#34 Bericht door PD7CW »

PE1KVL schreef:
PD7CW schreef: Ben zéér geïnteresseerd in je artikel en indien gevonden zullen we de auteur even 'knippen en scheren'.

Cees
Sorry, daar ga ik geen tijd aan verspillen. Er staan meerdere stukken op het net dus ik weet niet of je die allemaal wilt aanvallen maar succes :)

Je had het op je PC staan schreef je:
PE1KVL schreef:
PA2RU schreef:Als ik mijn vertical aan de antenne analyzer hang zie ik dat die een impedantie heeft van om en de nabij 50 ohm , aangezien mijn TS-590 met die antenne niet of nauwelijks terug regelt ivm slechte swr heb ik reden om aan te nemen dat die wel 50 ohm is...
Is met een dummyload idem ;) hoewel dat dan een zuiver ohmse belasting is....dat even gezegd hebbende...
De coax en de antenne / dummy load moeten wel 50 ohm zijn (normaal gesproken) maar de zender hoeft dat niet te zijn, het heeft zelfs voordelen als die helemaal geen 50 ohm uitgangsimpedantie heeft. Ik heb eens een artikel hierover gelezen en dat leek me goed in elkaar te zitten, indien gewenst kan ik eens kijken of ik het nog ergens op mijn pc heb staan.
In de post ervóór had je dit geschreven:
PE1KVL schreef:Maar is het wel wenselijk dat de zender 50 ohm is? Is het niet zo dat je dan juist bijvoorbeeld je gereflecteerde vermogen in je eindtrap absorbeert ipv weer terug reflecteert naar de antenne. En dat je evenveel vermogen in je eindtrap stopt als in de antenne.
Lijkt me dat je niet op de hoogte bent van zender-eindtrappen.



Cees

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Reflections.....SWR en Antenne zin en onzin....

#35 Bericht door PA3DJS »

Vooruit, wat getalletjes in plaats van een link naar een (lang) document:

50m kabel RG213 50 Ohm, 0.02 dB/m op 10 MHz
50m ladderlijn, 450 Ohm, 0.003 dB/m op 10 MHz

Lijnen zijn allen langer dan een golflengte, dus we hoeven geen afzonderlijke analyse te doen voor dielektrisch verlies en koperverlies, waardoor we gewoon theorie van lange leidingen kunnen gebruiken.

450 Ohm Ladderlijn afgesloten met
1000 Ohm, lijnverlies 4.5%, vswr op ingang lijn = 2.15
300 Ohm, lijnverlies 4%, vswr op ingang lijn = 1.48
50 Ohm, lijnverlies 14%, vswr op ingang lijn = 7.8
5 Ohm, lijnverlies 60%, vswr op ingang lijn = 36
Reference level voor SWR = 450 Ohm

50 Ohms RG213 lijn afgesloten met
1000 Ohm, lijnverlies 70%, vswr op ingang lijn = 6.1
300 Ohm, lijnverlies 42%, vswr op ingang lijn = 3.6
50 Ohm, lijnverlies 21%, vswr op ingang lijn = 1
5 Ohm, lijnverlies 55%, vswr op ingang lijn = 4.72
Reference level voor SWR = 50 Ohm

Het verlies is voor alle gevallen het verlies t.g.v. de transmissielijn indien tussen TRX en lijn een verliesvrije tuner zit, bij 10 MHz.
De VSWR op de ingang van de 50 Ohm lijn (50 m lang) zal nooit 9 kunnen halen, aangezien een open lijn SWR = 8.5 geeft.


@PA5HB:
De SWR is afhankelijk van het reference level van de SWR meter.
Verlies in tuner hangt af van type tuner, actuele impedantie die de tuner ziet, en hoe je je tuner gebruikt. Dit is dus niet te bepalen op grond van jouw data.
Wellicht kun jij het rekenwerk doen voor bijv. aircel 7.

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Reflections.....SWR en Antenne zin en onzin....

#36 Bericht door Geen belang »

Waar haal je die verliezen vandaan?
Vooral deze:
50 Ohm, lijnverlies 21%, vswr op ingang lijn = 1
21%???? bij een SWR van 1:1????

Je geeft op dat ladderlijn een VSWR heeft van 7.8 en dan maar een verlies heeft van 14%.....heel apart en klopt met zekerheid niet.

Sorry de boel klopt niet, heb je het gemeten?

Waar baseer je dit op? RG213 gaat bij 1:1 geen 21% verliezen...echt niet.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Reflections.....SWR en Antenne zin en onzin....

#37 Bericht door pe5t »

PA5HB weet kennelijk niet dat 1 dB kabeldemping (50 meter RG213, 10 MHz) een dergelijk verlies geeft.
Was waarschijnlijk ook niet nodig om door het Belgische examen te komen.

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Reflections.....SWR en Antenne zin en onzin....

#38 Bericht door Geen belang »

1 db = 21% verlies?
Serieus?

En we gaan vervolgens over tot het beledigen van Belgische examens?

Is dit het niveau?

Als dit het niveau is, dan is het droevig gesteld met onze hobby.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Reflections.....SWR en Antenne zin en onzin....

#39 Bericht door PA3DJS »

PA5HB schreef:Waar haal je die verliezen vandaan?
Vooral deze:
50 Ohm, lijnverlies 21%, vswr op ingang lijn = 1
21%???? bij een SWR van 1:1????

Je geeft op dat ladderlijn een VSWR heeft van 7.8 en dan maar een verlies heeft van 14%.....heel apart en klopt met zekerheid niet.

Sorry de boel klopt niet, heb je het gemeten?

Waar baseer je dit op? RG213 gaat bij 1:1 geen 21% verliezen...echt niet.
Bas,

Wellicht eerst even het begrip "kabeldemping" opfrissen? (één vraagteken is wel genoeg). Je gaat me toch niet vertellen dat dat "omruilen" van een NL-D naar NL-F via België geen geintje was?

21% verlies betekent dat 79% bij de antenne komt. 10*log(0.79) = -1.0 dB.
Laatst gewijzigd door PA3DJS op 21 nov 2017, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Reflections.....SWR en Antenne zin en onzin....

#40 Bericht door Geen belang »

Als ik begin met 100DB als vermogen en ik verlies 1DB dan komt er 99DB aan.
Dat is geen 21% verlies.

Of ik snap het niet, maar volgens mij was de bedoeling om in DB te blijven rekenen tot je de waarde kent en die dan pas om te zetten.

Was het niet de bedoeling van DB om makkelijk te kunnen rekenen? Of ik ben gek of ik mis iets.....want als we DB omzetten en dan pas gaan rekenen, waar hebben we dan DB voor?

Waarom drukken we dan verlies niet uit in Watt/meter? Zou toch veel handiger zijn?

Bij mijn weten is alles in DB zodat optrekken en aftrekken juist eenvoudig zou worden, juist omdat het in andere vormen te complex is.

Dus stellen dat -3DB een halvering is, dat dit niet juist is....waarom hebben we anders DB?
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Reflections.....SWR en Antenne zin en onzin....

#41 Bericht door PA3DJS »

@PA5HB: (maar HILSGBT mogen natuurlijk ook meelezen)

Je komt met een onderwerp waar inderdaad veel mythes in rondgaan. Je stopt er een stel links naar documenten bij die lezenswaardig zijn.

Er ontstaat een discussie en ik dacht, laat ik op enkele van jouw vragen eens antwoord geven, zodat een ieder zelf zijn conclusies kan trekken. Ik heb dit gedaan omdat niet iedereen zijn lange leiding theorie paraat heeft. Aangezien mijn tijd best beperkt is, reken ik soms dingen liever uit in plaats van alles te meten.

Vervolgens kom jij met een bijdrage, voorzien van veel vraagtekens, waaruit zou moeten blijken hoe fout mijn rekenwerk wel niet is. Uit jouw vervolgbijdragen blijkt dat je transmissielijn- en dB kennis niet up to date is. Dat geeft niet, niet iedereen is er dagelijks mee bezig, en dit Forum is om elkaar te helpen.


de dB is de 10*log uit een een vermogensverhouding, dus 10*log(P1/P2). In geval van een verzwakking is P1 het ingaande vermogen, en P2 het uitgaande.

In een van mijn antwoorden op jouw vragen blijkt een lijnverlies van 21%. Ofwel als er 100W effectief de lijn in gaat, komt er 79W aan bij de antenne (je bent dus 21% van het netto ingaande vermogen kwijt in de vorm van warmte in de kabel). Ofwel:

Verlies (dB) = 10*log(100/79) = 1.0 dB

Kortom, wellicht wat minder hoog van de toren blazen, ook in privéberichten.

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Reflections.....SWR en Antenne zin en onzin....

#42 Bericht door Geen belang »

Pardon? Ik heb je geen PB gezonden.

Verder denk ik dat je onzin verkoopt.

1DB verlies is geen 21% minder vermogen, dat is onzin tot en met.

Je bent jezelf belachelijk aan het maken.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Reflections.....SWR en Antenne zin en onzin....

#43 Bericht door PG0DX »

Best.. .. je hebt toch geen 1000 dB aan vermogen ?
Vermogen wordt immers uitgedrukt in Watt.

Je zegt ook niet dat iemand 70 km per uur weegt.

Vermogen kun je wel verminderen / vermenigvuldigen etc met dB's. En ja 1dB is best veel verlies.. (voor sommigen..denk asn EME bv) daarom zij de "fanatiekelingen" altijd opzoek naar en tiende dB extra.

Dit is novice kennis, probeer eens rustig het onderwerp dB ..transmissielijnen ..antennes etc te lezen, en kom met vragen daar waar de schoen wringt...

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Reflections.....SWR en Antenne zin en onzin....

#44 Bericht door pa0ejh »

Al weer het bewijs dat je niet begrijpend kunt lezen....

Je snap dat verhaal van die Impedantie aanpassing niet, ik verwijs je terug naar dat document, en ook nog waar het staat
en dan ben ik degene die een vraag met een vraag beantwoord, hoe gek kun je het verzinnen....

Succes verder met je Studie.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Reflections.....SWR en Antenne zin en onzin....

#45 Bericht door PD7CW »

PA5HB schreef:1 db = 21% verlies?
Serieus?

En we gaan vervolgens over tot het beledigen van Belgische examens?

Is dit het niveau?

Als dit het niveau is, dan is het droevig gesteld met onze hobby.

Bas, over het beledigen van Belgische examens,
Ik heb het postje geplaatst waarin ik je nog eens wees op een bericht van jezelf, zie:

http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 15#p207493

Dit was de inhoud waaraan ik refereerde:
PA5HB schreef:Voor de N-amateurs, je kan ook examen doen in een ander land.
Bv België waar de Harec examens een pak makkelijker zijn, 33 vragen en je moet 66% goed hebben.
Het Agentschap Telekom aanvaard het certificaat wat je dan haalt en dan krijg je een F-vergunning.

Waarom zou je die moeite doen? Simpel, het examen in België is niet veel moeilijker dan het Nederlandse D-examen toen ik het deed.
Zo hebben ze mijn PD0BAS probleemloos omgewisseld voor PA5HB.

Hou er wel rekening mee dat de Belgische wetskennis en banden alsook vermogens anders zijn.
Dus met gokken kom je er niet, echter het technische deel is een eitje voor mensen die vroeger D gedaan hebben, want het niveau is hetzelfde.
Wat overigens hetzelfde is als het vroegere C-examen, ik heb indertijd beide gedaan.

Is het simpel? Je kan hier testen: http://hansvi.be/harec.php

Het examen dat ze in Nederland voor F doen is veel te zwaar om nog een Hobby te noemen, zelfs op de HTS gingen ze vaak niet zo ver.
Doe er je voordeel mee, en als je het niet geloofd, vraag het maar na bij het AT, je mag het examen doen waar je wil, als het maar een Harec is.

Inschrijven voor Harec in België: https://registration.bipt.be/nl/radioam ... s/b-examen

Veel plezier 8)
Wat schrijf jezelf over de kwaliteit van het examen dat je hebt afgelegd?
Hoe ben je vervolgens aan de F bevoegdheid gekomen?

Houd er rekening mee dat wij N-amateurs met succes examen gedaan hebben en trots zijn op de behaalde resultaten.

Ik heb kennis opgedaan om als zendamateur mijn hobby uit te oefenen en met eigen gebouwde apparatuur op de daarvoor aangewezen banden uit te komen.

(Wacht nog even op de 40 m band, het cw/morse deel van 7,00 tot 7,05MHz :wink: :wink: ).

Cees
Laatst gewijzigd door PD7CW op 21 nov 2017, 20:50, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie