Wat kan een magneetvoet hebben (snelheid)?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wat kan een magneetvoet hebben (snelheid)?

#16 Bericht door PE1PQX »

Als er al een antenne met magneetvoet en een stukje coax op je auto af komt, mag ik toch hopen dat de voorruit gelaagd is (zoals verplicht bij auto's op de weg). Kans dat je de spriet in je oog krijgt is hierdoor al een heel stuk kleiner.
Ook is de voorruit in een hoek opgesteld (i.v.m. aerodynamica) dus kans dat het binnen komt word hiermee nog kleiner.


Disclaimer: ik beweer niet dat het onmogelijk is...!
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

on6zg
Berichten: 93
Lid geworden op: 05 feb 2008, 20:16
Locatie: Bree
Contacteer:

Re: Wat kan een magneetvoet hebben (snelheid)?

#17 Bericht door on6zg »

Ik had me vorig jaar in Friedrichshafen een diamond K702M voetje gekocht, zo een heel klein voetje met magneet en zuignap.
Met een klein kwart golfje erop waaide hij er bij 120 al af.
Niks waard dus....
De magneet heb ik eruit gesloopt en op ebay een sterke neodym magneet gekocht voor 7 euro en erin gezet. Nu kan ik makkelijk een grote dualbander erop zetten en hij gaat tegen 160 nog niet om :)

73 Jan
Beer : now there's a temporary solution !

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Wat kan een magneetvoet hebben (snelheid)?

#18 Bericht door pa3met »

pe1cmo schreef:Ik denk dat er dan wel meer onderdelen dan alleen die kleefvoet op je afkomen.
een beetje triple magnet blijft vrees ik gewoon op je dak als je in eens van 220 --> 0 gaat.

Maar goed, met 220 op de snelweg met een meter of twee antenne op HF.... meestal niet zo geschikt.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Wat kan een magneetvoet hebben (snelheid)?

#19 Bericht door PD1JAP »

on6zg schreef:Ik had me vorig jaar in Friedrichshafen een diamond K702M voetje gekocht, zo een heel klein voetje met magneet en zuignap.
Met een klein kwart golfje erop waaide hij er bij 120 al af.
Niks waard dus....
De magneet heb ik eruit gesloopt en op ebay een sterke neodym magneet gekocht voor 7 euro en erin gezet. Nu kan ik makkelijk een grote dualbander erop zetten en hij gaat tegen 160 nog niet om :)

73 Jan
Owkay... vandaag dus met dezelfde voet en een diamond 2/70 antenne (96 cm ofzo) een uurtje 140 kmhgereden op de autobahn bij de buren daarna nog een uurtje terug met 130 kmh (was een stypukke drukker) antenne staat nog altijd straks op exact dezelfde plek. (Is makkelijk te zien, ik poets mijn Uto bijna nooit :mrgreen: )
Wie spelfouten vind mag ze houden.

PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Re: Wat kan een magneetvoet hebben (snelheid)?

#20 Bericht door PD4VCC »

Ik reageer even op mijn eigen topic van even geleden..

Inmiddels heb ik alweer ruim een half jaar een MR77 op mijn auto. Hij staat op (ik heb geen idee hoe het heet) opstaand randje/mini spoiler. Ik schrok mij rot toen ik hem eraf haalde vorige week en zag dat mijn lak flink was beschadigd! Ik ben het toen in de gaten gaan houden en gemerkt dat de magneetvoet bij hoge snelheid aan de wandel gaat. Hij was uit zichzelf zo'n half cm verschoven waarbij ik niet harder dan 120 heb gereden. Omdat de randjes nogal scherp zijn zijn daardoor denk ik de krassen ontstaan.

Ik heb hem nu maar echt op op het dak van mijn auto gezet maar ook daar hoef ik niet heel erg veel moeite te doen om hem eraf te halen. Ondanks mijn achterste rand een heeel klein beetje een buiging heeft is het minimaal en is dat niet heel veel meer dan het dak van mijn auto. Ik heb een Seat Leon overigens.

Wat is jullie ervaring? En nog tips om er wat tussen te doen zonder dat het te koste gaat van de trekkracht van de magneet?

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Wat kan een magneetvoet hebben (snelheid)?

#21 Bericht door PA4WK »

Vooral niet te druk over maken het is maar een auto., zorg wel dat je lak goed schoon is voordat je de magneet er op zet, dat voorkomt ook al veel krassen. Scherp randje? even een schuurpapiertje er langs halen.
Succes Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Wat kan een magneetvoet hebben (snelheid)?

#22 Bericht door on4avt »

De magneet vreet ook de glans weg, bij mij toch.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Wat kan een magneetvoet hebben (snelheid)?

#23 Bericht door PA3DAT »

Toen ik ooit een nieuwe auto kocht, durfde ik daar niet zelf de boormachine op te zetten. Ik heb
toen bij aflevering gevraagd om mijn kwartgolf VHF-antennetje te monteren. Hebben ze keurig
gedaan. En toen ik de auto 4 jaar later inruilde keek er niemand naar dat verchroomde dopje op
het dak...

Bij mijn splinternieuwe Peugeot Boxer bestelbus durfde ik het wel: meteen 4 gaten erin: 3 voor
antennes op dak (2m, korte 10m en Atas) en 1 gat aan de achterkant bovenin: SO239 chassisdeel.

Nu blijkt wel uit bovenstaand verhaal: van een magneetvoet wordt de auto ook niet mooier...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Wat kan een magneetvoet hebben (snelheid)?

#24 Bericht door PA3ECZ »

PD4VCC schreef:Ik reageer even op mijn eigen topic van even geleden..

Inmiddels heb ik alweer ruim een half jaar een MR77 op mijn auto. Hij staat op (ik heb geen idee hoe het heet) opstaand randje/mini spoiler. Ik schrok mij rot toen ik hem eraf haalde vorige week en zag dat mijn lak flink was beschadigd! Ik ben het toen in de gaten gaan houden en gemerkt dat de magneetvoet bij hoge snelheid aan de wandel gaat. Hij was uit zichzelf zo'n half cm verschoven waarbij ik niet harder dan 120 heb gereden. Omdat de randjes nogal scherp zijn zijn daardoor denk ik de krassen ontstaan.

Ik heb hem nu maar echt op op het dak van mijn auto gezet maar ook daar hoef ik niet heel erg veel moeite te doen om hem eraf te halen. Ondanks mijn achterste rand een heeel klein beetje een buiging heeft is het minimaal en is dat niet heel veel meer dan het dak van mijn auto. Ik heb een Seat Leon overigens.

Wat is jullie ervaring? En nog tips om er wat tussen te doen zonder dat het te koste gaat van de trekkracht van de magneet?
Ik zou er een stukje zeemleer tussen doen, en je zou dit her en der onder de magneetvoet even kunnen vastplakken met een stukje dubbelzijdig plakkende tape.

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Wat kan een magneetvoet hebben (snelheid)?

#25 Bericht door PC1TK »

Ik heb in 2016 een JWX antenne gekocht en ben daar erg tevreden over . Daar voor had ik een magneet voet .
Maar in 2016 ging ik op stap om de auto in te ruilen en pakte de magneet voet er af . Die had er een week op gestaan .

Ik maak niet veel gebruik van de auto en zette de antenne er op als ik bv naar de verenging avonden ging .
Tot mijn verbazing zat er een roest kring onder de antenne . Die ik gelukkig zo weg kon poetsen .
Maar dat heeft mijn wederhelft net effen gezien .

Toen we een paar dagen later de bijna nieuwe auto op haalden werd er op de heen weg al gemeld ….. geen antenne meer op het dak .
Het roest was uit de magneet voet gelopen . De afdek / bescherm hoes was stuk gegaan .

Mijn wederhelft is heel erg gek met “HAAR” Picanto en moet hem zo wat in 3 fout aanvragen .. Dus maar een JWX …. Wat net aan word toe gestaan .
Nou zijn antennes en mijn wederhelft zo wie zo geen vrienden .
Niet dat ze zich ergert aan antennes .. Maar wel aan opmerkingen van o zo slimme buren !!!

Maar zou mijn antenne haar autootje beschadigen … dan word het denk ik een week of nog langer bloemkool , rooie kool, spitskool en andijvie eten … Dingen die ik er niet door krijg ... en das mijn veels te link .

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Wat kan een magneetvoet hebben (snelheid)?

#26 Bericht door PA0LMD »

Diamond MR-2A vorige week getest : 220 km/u gaat goed.
Meten is (z)weten

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Wat kan een magneetvoet hebben (snelheid)?

#27 Bericht door PA3RIS »

Ik heb mijn antenne met een klem aan de dakrail vastgemaakt en daar zit voor alle zekerheid nog wat stukjes rubber (fietsbinnenband) tussen.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wat kan een magneetvoet hebben (snelheid)?

#28 Bericht door PE1PQX »

PC1TK schreef:
Maar zou mijn antenne haar autootje beschadigen … dan word het denk ik een week of nog langer bloemkool , rooie kool, spitskool en andijvie eten … Dingen die ik er niet door krijg ... en das mijn veels te link .
:lol: :lol:
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie