Inverted V

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
pd7hww
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 okt 2014, 15:54
Roepletters: pd7hww

Re: Inverted V

#16 Bericht door pd7hww »

Bedankt voor het meedenken! De kwartgolf lijkt me ook een goede optie temeer die dan wat hoger geplaatst kan worden. De kattensnor is voor het tunen ook een goede, die kan ik snel fabriceren. Werk aan de winkel dus!
Ik hou jullie op de hoogte.
Groet
Edĺ

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Inverted V

#17 Bericht door pa0ejh »

Ik heb ooit een vertical geprobeerd voor 20 en 10 op een vishengel van 7mtr. Dat werkt
prima , met een Swr van onder de 1.5 op beide banden. De lengte tot aan de spoel is 4.80m
en de spoel zelf heeft 20wdg. op 40mm Pvc , na de spoel komt nog 1.50mtr. draad , alles uit
1 stuk draad gewikkeld , gewoon met gesplitst schemerlampen snoer , enkeldraads dus.

De spoel op 40mm Pvc , ik had niets anders , heeft ca. 2.6mtr draad en 9uH zelfinductie.

Dit werkt met een Trafo aanpassing om dat die breedbandig is..
EF-trafo.png
EF-trafo.png (7.97 KiB) 5918 keer bekeken
EF-20-10m.jpg
EF-20-10m.jpg (79.29 KiB) 5918 keer bekeken
De zelfde antenne werkt ook met een L-C aanpassing, maar dan alleen voor de 20m band.
20m-vertikal.png
20m-vertikal.png (5.17 KiB) 5918 keer bekeken
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Inverted V

#18 Bericht door PA3DJS »

pd7hww schreef:Bedankt voor het meedenken! De kwartgolf lijkt me ook een goede optie temeer die dan wat hoger geplaatst kan worden. De kattensnor is voor het tunen ook een goede, die kan ik snel fabriceren. Werk aan de winkel dus!
Ik hou jullie op de hoogte.
Groet
Edĺ
Een kwartgolf kun je niet "makkelijk" op hoogte plaatsen, tenzij je ter plekke (dus direct bij het voedingspunt) voor een groundvoorziening zorgt. In jouw geval kan dat de daktrim zijn (hoewel dat niet mijn favoriete oplossing is).

Bij de originele GPA wordt de ground gevormd door 3 of 4 afhangende radialen van een kwartgolflengte lang. Het is een van de redenen waarom de eindgevoede halve golf (zoals op CB veel gebruikt) zo populair is (je hebt die radialen niet nodig). De coaxmantel is meestal ground genoeg (eventueel voorzien van een CM choke op grofweg 0.1...0.25lambda vanaf het voedingspunt).

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Inverted V

#19 Bericht door PA1ZP »

Dag Allemaal

ik ondersteun het idee van een verticale antenne.
vooral ook nog omdat het een stalen schip betreft.

7 meter hoogte is een probleem.
Heel mooi want een verticale antenne voor 20 meter is maar 5 meter en 20 a 30 cm lang.

voor 10 meter zal dit een 2.6 meter zijn of zo helemaal geen probleem.
de andere kant van de antenne is het staal van je schip

Als de gemeente moeilijk doet, simpel hang er een klein vlaggetje in dan is het een mast van het schip.
Waar moet de antenne staan bij voorkeur boven op de kajuit en met een mooie koperdraad die zo kort mogelijk is de tegencapaciteit van de antenne verbinden naar het staal van het schip.
Maar mag ook gerust ergens op een stukje buis ergens tegen aan gemonteerd worden.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

pd7hww
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 okt 2014, 15:54
Roepletters: pd7hww

Re: Inverted V

#20 Bericht door pd7hww »

Beste, nogmaals bedankt voor alle goede reacties, ik had nog een 1:1 balun liggen en heb daar een monoband antenne van gemaakt de eerste antenne die ik 1:1 heb gekregen! wel is het ontvangst een stuk minder dan een g5rv, maar wel een stuk rustiger. Zoals de kattensnor werd beschreven denk ik er ook nog aan en extra draad voor de 10 meter er bij te plaatsen anders worden de bandopties erg karig. Ik ga binnenkort een verticalen maken en dan kan het vergelijk beginnen.
Ik hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen!
Groet
Edwin

pd7hww
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 okt 2014, 15:54
Roepletters: pd7hww

Re: Inverted V

#21 Bericht door pd7hww »

Hoi,
weer een week verder, ik ben erg tevreden over de 1-1 balun met 2 weggespannen draden van c.a. 5.2 meter temeer die op 14.175 geen swr uitslag geeft. Maar zoals meerdere reacties op mijn vraag over een goede antenne voor mijn situatie, wil ik toch ook heel graag verticaal proberen (maar niet te hoog). Gelukkig heb ik net een gpa op de kop weten te tikken, nu is mijn idee om die in een ( helaas) fiberglas mast te plaatsen. Nu moet ik ook een radiaal draad van ca 5.2 meter wegspannen vanaf de gpa voet, nu is mijn vraag moet ik meerdere radialen wegspannen bv ook voor 10 en 40 meter of kan ik het met 1 radiaal af en zo er een monobander van maken, en dus geen spoelen in de verticaal nodig heb.
Misschien niet onbelangrijk ik kan de radialen verticaal als horizontaal wegspannen.
De lengte van de gpa zal wat verkort moeten worden, en de spoel zal verwijderd moeten worden als ik me niet vergis?
Dit idee lijkt me een goede optie voor mijn situatie, ik hoop dat het uitvoerbaar is?
Ik zal hem al graag willen bouwen, maar mocht ik de eerste plank al meteen mis slaan
dan hoor ik dat graag!
Mvg
Edwin
PD7HWW

- PD2SKZ -
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Inverted V

#22 Bericht door - PD2SKZ - »

Je kan de spoel eruit halen, maar dat hoeft niet. Als je alleen de binnenkern van de PL259 aansluiting gebruikt sluit je de spoel niet kort en heeft hij geen functie. De radialen moet je dan mee spelen onder welke hoek je ze weg spant. De hoek kan veel bepalen. SWR, ruis, ontvangst en zendrapporten etc. Probeer eens een 4:1 of 6:1 balun te maken met een ringkern. Dan kan je meer spelen met niet symmetrische antennes zoals bijvoorbeeld die GPA, en hoef je je niet zo aan de lengtes te houden.

Welke antenne tuner gebruik je trouwens ?

pd7hww
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 okt 2014, 15:54
Roepletters: pd7hww

Re: Inverted V

#23 Bericht door pd7hww »

Beste Sven,

Bedankt voor de korte klap tips!
Dus als ik het goed begrijp is de volgorde:
van yaesu naar balun, van balun met( binnenmantel coax) naar kern van de gpa, en 5.2 meter draad aan andere aansluiting van balun. Mocht het goed werken kan ik altijd nog de balun in de gpa bouwen.
Ik ga er mee aan de slag als ik tijd heb... ik laat het zeker horen!
O ja mijn set is een ft-991a en
ft-897met mfj tuner.

Bedankt!
Groet Edwin

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Inverted V

#24 Bericht door PA3DAT »

Een deel van de meedenkers heeft volgens mij niet gekeken naar de foto van het schip en de situatie :D
Dat valt op te maken uit dingen als "stuurhut" en "als de gemeente moeilijk doet".

Kijk even hoe de werkelijke situatie is, misschien verandert dat nog wat aan de adviezen: https://qrz.com/db/pd7hww

Verder volg ik het topic met veel interesse. De situatie/mogelijkheden vertoont veel overeenkomsten met
mijn (metalen) kampeerbus. Ik gebruik vooral verticals, met de bus als ground.

De lengte in meters is de lengte die de hengel vrij boven de bus uitsteekt:

Hengel 5,5 meter:
- kwartgolf draad voor 10/12/15/17/20 met ampjes om de gewenste band te kiezen

Hengel 10,5 meter:
- kwartgolf voor 40m, circa 10m lang
- dezelfde draad met spoel als baseloaded kwartgolf voor 80m, aftakkingen voor 3530, 3650 en 3750KHz
- dualband draad voor 20 en 40m, circa 9m lang met 'halverwege' een coaxtrap

Alle antennes zijn betrouwbaar 1:1 want ik neem alleen een FT857 mee, geen tuners etc. De antennes zijn
gemaakt met snel opbouwen en afbreken in het achterhoofd. We trekken veel, dus komen ergens aan het
eind van de middag aan en gaan de volgende ochtend weer verder. Voor het eten nog even de antenne
opzetten, voor het slapengaan binnen 10 min. alles weer opgeruimd en opgeborgen.

Soms blijven we ergens een paar dagen, dan zou ik wel eens wat willen doen met dipolen of een loop.
Tenslotte zijn verticals goed voor DX maar geven ook vaak een onrustige ontvangst...

Vraagje aan Edwin: kun je niet een eenvoudige steun maken voor een hengel bij je terras aan de rechterkant?
Daar een permanent so239-chassisdeel met kabel naar de set. Dan kun je (net als ik) hengels gebruiken met
verticals erin, draadantennes. Jouw ground is nog veel mooier dan die van mij (een bus op banden, zie mijn
avatar met de 12m hengel aan de linkerkant).
Zo'n kwartgolf-draad heeft aan de onderkant gewoon een bananenstekker die je in het gat van de so239
steekt, dat is alles! Je kunt monobandverticals maken, per band.

Voor 10 en 20 is een hengel van 5m voldoende. Neem je een voordelige fiberglashengel van een meter of 7,
dan verwijder je de bovenste dunne delen. Je hebt dan een stevige hengel van 5m.

Afbeelding
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pd7hww
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 okt 2014, 15:54
Roepletters: pd7hww

Re: Inverted V

#25 Bericht door pd7hww »

Beste Aloys,
Bedankt voor je uitgebreide uitleg, het gaat steeds makkelijker worden lijkt het :D
Ik ga straks even naar mijn ark. Deze setup kan ik snel realiseren, ik moet wel even een
goede massa maken maar dat zal niet al te moeilijk zijn. Ik heb wel steeds het idee dat een radiaal toch ook
een hoop lengte heeft waardoor er ook meer te ontvangen valt, maar als die radiaal (draad) vervangen kan worden door de massa van de ark is dat heel mooi!
Nog een vraagje, wat bedoel je precies met die 20/40 coaxtrap halverwegen, is dat een spoel met een aantal windingen?
Sorry ik ben echt een leek, vind het erg leuk om antennes te bouwen, nu ik door jullie reacties op veel ideeen word gebracht gaan er steeds meer kwartjes vallen.

Ik hoor het graag.
Bedankt Aloys, bedankt allemaal!

Griet
Ed

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 908
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Inverted V

#26 Bericht door 19DT2120 »

[youtube]https://youtu.be/lZM-SxSyC5A[/youtube]

https://www.youtube.com/watch?v=lZM-SxSyC5A



waarom werkt de ubb code van joetoep niet?
Soms weet ik het ook niet meer.........

pd7hww
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 okt 2014, 15:54
Roepletters: pd7hww

Re: Inverted V

#27 Bericht door pd7hww »

Hoi Allemaal,

Bedankt voor de reacties en de link voor de trap!,
vandaag een verticale draad van 5.2 meter in de mast gehangen, het voedingspunt lag c.a. 1 meter boven het wateroppervlak,
de massa van de kabel heb ik rechtstreeks aan de massa van het schip bevestigd. Wel heb ik voor de massa een stuk startkabel gebruikt zodat ik de klem op het staal kon klemmen. Ik heb de antenne en een bestaande ( halve golf 20 M dipole) via switch aan de FT-991A gekoppeld om vergelijk op te maken.
Nou ik vertel je dit, wat een verschil ik was erg verbaasd! ik had wel wat meer ruis, maar de stations knalde binnen, sommigen wel een S punt of 5 meer!
Ondertussen hoorde ik Australie goed binnen komen, ook een station EP2LMA (Iran) die ik aanriep, hij kwam meteen terug met een rapport S8, ik vroeg hem of hij even wilde kijken naar het S rapport met oude (dipole) antenne,dat was een S3 en ik kon hem ook nauwelijks horen!
Ik heb de verbinding gevierd met een klein vreugde dansje!
Dus toch verticaal zoals vele al zeiden!
Wel kon ik de antenne niet onder de swr 3.0 krijgen?, misschien is de massa nog niet goed genoeg gedaan, wel had ik het staal geschuurd, maar een gaatje boren en een degelijke kabel bevestiging zou het verschil misschien kunnen maken, met het verkorten of verlengen van de 5,2 m draad kreeg ik geen verschil op de meter.
In ieder geval dit was even een snelle set-up, tijd om het degelijk te gaan uitvoeren.
Ook ben ik mijn GPA nog niet vergeten om die te proberen en te verbouwen.
Dit was even een update over wat er gaande is en dat er zeker progressie in de zaak zit, ik kan niet wachten om te gaan DXen, maar de werkweek staat weer voor de deur, tijd om verder te dromen......

Bedankt
Ik hou jullie op de hoogte.

Groet
Ed

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Inverted V

#28 Bericht door PA3DJS »

Mooi dat je nu overtuigd bent van de vertical versus laag opgestelde dipool!

Hoe lang is die massakabel tussen de mantel van de coax en het schip. Je moet hem zo kort mogelijk houden, of een mantelstroomfilter plaatsen. Als je de massakabel relatief lang hebt, moet de stralerlengte korter worden (omdat de massadraad dan zelfinductie toevoegd).

Met hoeveel cm heb je de stralerlengte gevarieerd? Een kwart golf over een goede ground moet je onder SWR=1.5 krijgen. Eventueel iemand in de buurt zien te vinden die een antenne analyzer heeft met impedantieweergave (dus weerstandsdeel en reactief deel).

Ik ben het even kwijt, die mast is toch wel van kunststof niet zijnde carbon fibre? We wachten even op je massa-onderzoekje.

pd7hww
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 okt 2014, 15:54
Roepletters: pd7hww

Re: Inverted V

#29 Bericht door pd7hww »

Bedankt voor je reactie!
Helemaal gelijk wat je zegt, de massa kabel heb ik te lang, ik moest de massa verlengen omdat er geen andere optie was ik wou hem ook wel zo laag mogelijk bij het staal plaatsen maar dat ging even niet.
Mijn railing zit 1,5 meter boven het water niveau is van staal en zit ook gelast aan de stalen bak.
Dan koppel ik de shield van de coax rechtstreeks aan de railing en de kern omhoog.
Goh het wordt steeds simpeler.....

Thx
Groet Edwin

Plaats reactie