antenne-impedantie wel of niet aanpassen met stub(s)

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD2JHP
Berichten: 293
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:08
Locatie: WADDINXVEEN
Contacteer:

antenne-impedantie wel of niet aanpassen met stub(s)

#1 Bericht door PD2JHP »

Hallo radiovrienden!

Bij mijn loop antenne zie ik dat de impedantie soms afwijkt van 50 Ohm (vaak lager dan die 50 Ohm); dit leidt dan tot een ongewenste SWR (<1:1.7)...
Nu is het mogelijk om die impedantie aan te passen met een stub in de antennelijn; hiervoor zijn aardige rekensheets te vinden op het internet, zoals bijvoorbeeld: http://www.wb5cxc.com/cal_match.html

Nu is mijn vraag (voor ik me een boel werk en kosten op de hals haal): biedt dit, qua werking, soelaas? Of moet ik het zo laten....

Mijn situatie is: 30m RG213 foam + mantelstroomfilter en een statische ontlader bij de loop antenne gekoppeld aan een prima aarde.


Bij voorbaat dank voor het advies!

Jan
Making a contact is great; to be friends is greater... Try to help each other!

Life should NOT be a journey to the grave with the intention of arriving safely in an attractive and well preserved body.
Rather we should skid in sideways - Chardonnay in one hand - chocolate in the other - body thoroughly used up, totally worn out and screaming "WHO HA, What a Ride"! HI HI

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: antenne-impedantie wel of niet aanpassen met stub(s)

#2 Bericht door PA3DJS »

Ik neem aan dat het voor HF is. 30 meter, 10mm foam kabel geeft dan op 40 en 20m geringe (verwaarloosbare) demping. De VSWR bij de antenne is dan maar ietsje slechter dan onder aan de kabel.

Voor zover mij bekend hebben moderne transceivers geen probleem met een SWR=1.7. Mocht je je TRX toch een betere SWR willen presenteren, zou ik gewoon een tuner pakken, direct tussen transceiver+SWRmeting en kabel.

PD2JHP
Berichten: 293
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:08
Locatie: WADDINXVEEN
Contacteer:

Re: antenne-impedantie wel of niet aanpassen met stub(s)

#3 Bericht door PD2JHP »

Bedankt voor de reply.

Natuurlijk heeft mijn loop antenne een bijzonder hoge Q en is daardoor al zeer selectief, maar ik ben toch benieuwd naar de invloed van zo'n aanpassingsstub.
Er staan bijzonder interessante internetcolleges op Youtube: het onderwerp laat me (nog) niet los.
Op korte termijn zal ik eens wat gaan zitten knutselen op een van mijn oudenmannendagen HI!

73 de PD2JHP
Making a contact is great; to be friends is greater... Try to help each other!

Life should NOT be a journey to the grave with the intention of arriving safely in an attractive and well preserved body.
Rather we should skid in sideways - Chardonnay in one hand - chocolate in the other - body thoroughly used up, totally worn out and screaming "WHO HA, What a Ride"! HI HI

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: antenne-impedantie wel of niet aanpassen met stub(s)

#4 Bericht door ----- »

Is het een variabele loop met afstem condensator ?
Een stub werkt voor slecht 1 enkele frequentie goed. Dat is bij een variabele loop antenne geen nuttige optie.

Kan je op de loop zelf het aanpassing niet bijregelen ?
De uitkoppellus of gamma match of wat voor manier de aanpassing ook geregeld is, Dat zou de mooiste oplossing zijn.

Verder sluit ik me bij DJS aan, gebruik goede coax en het verlies bij 1:1.7 (bij 100watt blijft er dan ~94watt over) is verwaarloosbaar, dat ga je echt niet merken. En mocht je transceiver daardoor niet zijn maximale vermogen geven, gebruik dan een antenne tuner (al dan niet een ingebouwde)

Plaats reactie