End-fed

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: End-fed

#46 Bericht door Geen belang »

Steef schreef:
"Een endfed is een gloeilamp met maar 1 aansluiting :mrgreen: "
Hahahaha, ja.....

Ook een leuke, gooi een zooitje ferriet meteen aan de coax-aansluiting van de End-Fed.....dan hou je een dummyload over :lol:

Popcorn hier......
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: End-fed

#47 Bericht door Geen belang »

PA1ZP schreef:Hi
Als je geen 2e draadje wil spannen kan je het mantelstroomfilter ook plaatsen na een meter of 8 coax van de end-fed bij mij was dat net zo makkelijk.
Bij mij liep de coax van de 80/40 meter vertical een 10 meter onder de grond (op een halve meter diep) dat is ook een heel goed mantelstroom filter.
Dat is geen EndFed meer, want je gebruikt de mantel van de coax als tegenpool, dus heb je een Windom of verkapte Diplool gemaakt.
Een echte EndFed kan je meteen aan de aansluiting voorzien van mantelstroomfilter. immers hij is EIND gevoed en niet op 8 meter of meer coax als terugloop.

En als je een 2e draadje spant is het ook geen EndFed meer.....man.....man....man....

Als je dat een EndFed wilt noemen is een Doublet ook een EndFed en een Dipool ook, ja hij begint aan het einde van de voedingslijn.....maar dat doet ELKE antenne :lol:
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: End-fed

#48 Bericht door PA3DJS »

@PA5HB:
Het grote misverstand: een eindgevoede antenne (Eng: End-Fed antenna) heeft geen tegencapaciteit nodig.

Bedenk dat een halve golf eindgevoede antenne de helft is van een hele golf dipool. Als je de ene helft weghaalt, waar komen dan de elektronen vandaan die in de andere helft moeten?

Bij 100W in een kwart golf antenne, gaat er zo'n 1.7A de monopool in. Dit betekent dat ergens anders 1.7A vandaan moet komen. Dit komt bij een goed ontwerp uit de radialen, of golfplaten dak (= tegencapaciteit).

Bij 100W in een goed ontworpen halve golf eindgevoede antenne gaat er zo'n 0.18A de monopool in. Zie hier het verschil. Vanwege de aanzienlijk lagere stroom, worden er minder eisen gesteld aan de tegencapaciteit. Als 180mA via de coaxmantel in de shack komt, kun je best wat EMC problemen verwachten.

Vandaar het extra draadje bij de aanpassing waaruit je die 180 mA kunt trekken, of de choke enkele meters lager in de coaxiale voedingslijn.

Ik weet niet of je wel eens wat met simulatie doet, zo ja, je kunt het prima simuleren. Dit gaat vaak sneller dan bouwen en meten.

Voor de TS:
of het nu Renault, VW, GTA motor, of FIAT wordt, of je antenne goed gaat werken wordt voor een groot deel bepaalt hoe je hem installeert. Bij de diverse eindgevoede antennes is de KANS groter dat storing uit je eigen huis de antenne bereikt, of dat een deel van je zendsignaal in je huis terecht komt.

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: End-fed

#49 Bericht door Geen belang »

Het is precies dat misverstand waarop ze die verkopen en ze vergeten even te vertellen dat de coax de tegenpool is.

Zodra je een tegenpool hebt is een een dipool of off-center maar geen EndFed.

Ik simuleer nooit iets, nergens voor nodig, sterker nog ik trek me niets van SWR aan zolang het tussen de tuner en transceiver of lineair maar beneden 2:1 is anders knalt de FL2100z uit elkaar :lol:

Als je genoeg ijzer in de lucht hebt en de tuner kan het verwerken dan straalt het uit, hoe goed het werkt kan je testen tegen een vast ontvangstpunt waarvan je weet wat anderen doen.
Een heel goede voor dit is Hack-Green, als je daar harder dan anderen bent met ongeveer hetzelfde vermogen dan heb je een behoorlijke indicatie dat het werkt.

Daar gaat een SWR simulatie niets aan veranderen.

Een antenne kan je niet meten, je kan SWR meten, maar daar heb je niets aan want het geeft je niet aan of de antenne in resonantie is.
Daarom lach ik me altijd kapot met mannen die melden dat hun antenne 1:1 is....zegt helemaal niets buiten dat je transceiver 50 Ohm ziet, maar dat doet die bij een dummyload ook :lol:

Neem gewoon een dipool, die is ongeveer 70 Ohm, toch zijn er mensen die pas blij zijn met 1:1, terwijl dit helemaal niet kan omdat die zou pas optimaal moeten zijn bij ~1,5:1, toch knippen ze die 1:1 :roll:
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: End-fed

#50 Bericht door PA1FJ »

PA5HB,
Toch nog maar eens dit artikel goed lezen!
http://www.dc4ku.darc.de/KW-Drahtantennen.pdf

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: End-fed

#51 Bericht door PA4WK »

Er is hier op het gorum erg veel kennis aanwezig en er is al veel goede informatie gegeven.
Als sommige mensen denken dat ze het beter weten is dat voor mij prima.
Persoonlijk neem ik liever de adviezen van deskundigen ter harte.
Maar ja iedereen heeft recht op zijn eigen mening er zijn tenslotte nog steeds mensen die geloven dat de wereld plat is.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: End-fed

#52 Bericht door Geen belang »

Pagina 5.....
Endgespeiste, resonante Multiband‐Drahtantenne mit Transformator Z=1:64
"HyEndFed‐Antenna" von Rob Maas, PA3EKE und Ron Kuijl, PA3RK
Hahaha....nee, dat gaat hem niet worden.
Zoek in in youtube op LineIsolator, of te wel hier: https://www.youtube.com/watch?v=ypjGoSj9Hik

Toen ik hem aansprak dat het een mantelstroomfilter was kreeg ik de wind van voren, want dat was het niet volgens hem.
Bekijk het filmpje, buiten het punt dat die behoorlijk wat vermogen in de shack brengt waar ik van huiver.

Die beide heren neem ik met een enorme korrel zout :lol:
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: End-fed

#53 Bericht door PA4WK »

Natuurlijk is dat een gewoon mantelstroom filter maar lijn isolator zal wel beter verkopen
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: End-fed

#54 Bericht door Geen belang »

Dat bedoel ik....

Ben trouwens nog even verder gaan lezen in het artikel PA1FJ, op pagina 22 begint de pret pas goed.
Bij een SWR van 3:1 zou je 50% vermogen verliezen....volgens een vage tabel.
Klein probleem, mensen die werkelijk zijn gaan meten kwamen op minder dan 5% uit :lol:

Gemeten klopt er toch niets van: https://www.arrl.org/files/file/Technol ... 106037.pdf

Veel plezier met lezen 8)
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: End-fed

#55 Bericht door PD7CW »

PA5HB schreef:Dat bedoel ik....

Ben trouwens nog even verder gaan lezen in het artikel PA1FJ, op pagina 22 begint de pret pas goed.
Bij een SWR van 3:1 zou je 50% vermogen verliezen....volgens een vage tabel.
Klein probleem, mensen die werkelijk zijn gaan meten kwamen op minder dan 5% uit :lol:

Gemeten klopt er toch niets van: https://www.arrl.org/files/file/Technol ... 106037.pdf

Veel plezier met lezen 8)

Bij een SWR van 3:1 zou je 50% spanning verliezen.....

SWR ook wel VSWR staat voor voltage standing wave ratio.

Rest van aanpak is goed Bas!!!

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: End-fed

#56 Bericht door PA3DJS »

@PA5HB:
Iedere eindgevoede antenne heeft tegencapaciteit nodig, alleen bij een nette resonantie versie is een klein beetje genoeg (het losse draadje, of een paar meter van de coax).


PA5HB:"Zodra je een tegenpool hebt is een een dipool of off-center maar geen EndFed."
volgens jouw definitie geldt dus: End-Fed = OCF (omdat een End-Fed ook tegencapaciteit nodig heeft).

Bij een OCF staat op beide kanten van het voedingspunt een hoge spanning (lees: hoger dan de spanning in het voedingspunt zelf). Bij een End-Fed mag aan een kant (de kant waar de coaxmantel aanzit) gewoon 0V staan. Mischien toch eens wat gaan meten of simuleren. Met OCF dipole bedoel ik hier niet het originele ontwerp dat met slechts één enkel draadje gevoed wordt.

verliezen bij VSWR=3 gezien van uit de TRX (of eindtrap):
Bij een bron die over het gehele bereik van mogelijke belastingen 50 Ohm presenteert aan de belasting, heb je 25% verlies (staat netjes in de tabel 1 van het ARRL document). SWR = 3 komt overeen met Ref. Coef. = 0.5, dus 25% van je forward power komt retour.

In geval van eindtrappen die jij en ik kunnen kopen, of zelf bouwen, zonder ingebouwde tuner, heb je in de praktijk meer dan 50% verlies bij SWR=3, of je blaast alles op, of je zult terug moeten regelen. Dus waar die 5% vandaan komt??

De rest van het ARRL verhaal gaat over additionele verliezen in de kabel zelf (en die kunnen laag zijn), en niet over het verlies op de overgang eindtrap-kabel.

Het feit blijft: een goed ontwerpen halve golf resonantie eindgevoede antenne, presteert net zo goed als een halve golf dipool. Een goed ontworpen hele golf resonante eindgevoede antenne presteert anders dan een hele golf dipool (vanwege compleet ander stralingsdiagram).

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: End-fed

#57 Bericht door Geen belang »

Daarvoor heb je dus een tuner, die matched de impedantie van het systeem aan 50 Ohm die je eindtrap wil hebben.
Maar je kan dit ook doen aan de antenne door een balun, het resultaat is hetzelfde en je verlies is laag.

Waarom meten mensen bij coax wel SWR na de tuner en bij ladderlijn niet? Dat blijft een raar verschijnsel. :lol:
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: End-fed

#58 Bericht door PA2RU »

PA5HB schreef:Daarvoor heb je dus een tuner, die matched de impedantie van het systeem aan 50 Ohm die je eindtrap wil hebben.
Maar je kan dit ook doen aan de antenne door een balun, het resultaat is hetzelfde en je verlies is laag.

Waarom meten mensen bij coax wel SWR na de tuner en bij ladderlijn niet? Dat blijft een raar verschijnsel. :lol:
Omdat mis-aanpassing in een ladderlijn minder van invloed is...wat wel interessant kan zijn in een ladderlijn is het meten van de stroom in beide geleiders..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: End-fed

#59 Bericht door PA4WK »

Dat was dan waarschijnlijk ook de reden waarom er vroeger bij radio Kootwijk neon lampjes aan de open voedingslijnen zaten
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

nkeer3
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 okt 2017, 17:17

Re: End-fed

#60 Bericht door nkeer3 »

Hoi Wim

Wou je nog even laten weten dat ik de End-fed nu 6 dagen heb hangen, en hij werkt naar behoren vind ik.
Box op 7m en de trap hangt ongeveer 3m boven een plat dak.
Werk er alleen mee op 20m FT8 met 20W (meer durf ik niet goed :-) )
Score tot nu toe
7xJA 14xW (oost en west) 7xVE 1xVK 1xCO 1xDS5 1xYB 1xZS6 1x RI1 46DXCC 89Grids

Dacht niet slecht?

73 Ruud

Plaats reactie