End-fed

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: End-fed

#91 Bericht door Geen belang »

Je geeft dus toe dat een coax zonder mantelstromen hetzelfde is?
Je geeft aan dat je namelijk twee mantelstroomfilters nodig hebt om de overgang van symmetrisch naar coax te kunnem maken. Die mantelstroomfilters functioneren in jouw voorbeeld toepassing dan als balun, die volgens jou overbodig zijn.
Ik heb steeds aangegeven dat een coax zonder MANTELSTROMEN hetzelfde werkt als een symmetrische open-lijn.
En neen, ik heb geen "filters" nodig enkel ferriet op de coax om mantelstromen kwijt te raken.

Volgens jou was een coax na x meter ALTIJD a-symmetrisch....dat zei je.

Ik duw er enkel wat ferriet-clamps op...verder niks.

Nog steeds heb je geen enkel bewijs geleverd dat ik fout zit......kom op, je kan beter :lol:
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: End-fed

#92 Bericht door PA3DJS »

PA5HB schreef:Je geeft dus toe dat een coax zonder mantelstromen hetzelfde is?
Je geeft aan dat je namelijk twee mantelstroomfilters nodig hebt om de overgang van symmetrisch naar coax te kunnem maken. Die mantelstroomfilters functioneren in jouw voorbeeld toepassing dan als balun, die volgens jou overbodig zijn.
Ik heb steeds aangegeven dat een coax zonder MANTELSTROMEN hetzelfde werkt als een symmetrische open-lijn.
En neen, ik heb geen "filters" nodig enkel ferriet op de coax om mantelstromen kwijt te raken.
:lol:
Bas, je blijft poep praten:
Een balun + coaxiale kabel + balun gedraagt zich functioneel gezien als een symmetrisch transmissieSYSTEEM

Zie het als motor + chassis + opbouw + etc kan een auto zijn, maar een motor op zich is geen auto.

De daadwerkelijke transmissieLIJN (dus de coaxiale kabel) blijft asymmetrisch.

Met jouw gedraai kan ik dan ook roeptoeteren dat een kippenladder asymmetrisch is:

Balun + kippenladder + Balun

En die balun kan ook een mantelstroomfilter zijn met voldoende hoge Zcom

Het geheel (dus het transmissiesysteem) gedraagt zich ongebalanceerd, maar de kippenladder blijft een symmetrische transmissielijn.


Even een stukje praktijk: een dipool die in hele golf resonantie is (dus kOhms ingangsimpedantie) gaat met ferriet om de coax niet echt lekker werken. De CM impedantie krijg je niet hoog genoeg met als gevolg dissipatie in je ferriet, en of onvoldoende mantelstroomonderdrukking.

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: End-fed

#93 Bericht door Geen belang »

Dus daarom moet ik regelmatig mijn ferriet uit het gras halen en vervangen.
Goed dat ik dat weet, misschien toch maar ladderlijn gaan gebruiken?
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: End-fed

#94 Bericht door pa0ejh »

Wim,

in een ander Topic in dit Antenne Forum lees ik dat Bas een G5RV gebruikt met Coax voeding....

Hij heeft wel 2mtr FerrietClamps aan de antenne kant over de Coax...

Blijft natuurlijk het feit dat een Hoge Swr op Coax veel meer demping geeft dan met Openlijn.

En de buitenmantel van de Coax zal zich vanaf zijn Tuner gedragen als straler....

En het werkt prima schrijft hij, doet mij denken aan de Spreuk: de domste Boer heeft de dikste Aardappelen...

Heeft hij waarschijnlijk onwetend een gunstige lengte Coax gebruikt....

En heeft hij vermoedelijk ook een deel Vertikale afstraling door de Coaxmantel...

Tsja, de wonderen zijn de wereld nog niet uit....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: End-fed

#95 Bericht door PA3DAT »

Mooi 'gesproken' Egbert, we laten ons niet gek maken.

Ik ben altijd erg voorzichtig met mensen die overduidelijk laten blijken alle wijsheid
in pacht te hebben...
En dankzij een koolhydraatarm dieet hoef ik helemaal geen aardappelen meer! Afbeelding

Overigens moet ik altijd erg lachen om al die radioamateurs die denken dat je voor
een verbinding zogenaamde draadloze apparatuur nodig hebt, compleet met coax-
kabels, open voedingslijnen, antennes en masten om die antennes op te plaatsen.
Ze leren het ook nooit, ik lig hier in een deuk! Afbeelding

Hebben ze dan écht nog nooit gehoord van Skype, Whatsapp en dergelijke?
De besparingen daarmee ten opzichte van radiozendapparatuur kunnen oplopen van
enkele honderden tot meerdere tienduizenden euro's! :D :wink:

Alles met een knipoog mannen, ik wens jullie vast fijne feestdagen en een goed en
gezond hobbyjaar 2018!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: End-fed

#96 Bericht door Geen belang »

pa0ejh schreef: En de buitenmantel van de Coax zal zich vanaf zijn Tuner gedragen als straler....

Heeft hij waarschijnlijk onwetend een gunstige lengte Coax gebruikt....

En heeft hij vermoedelijk ook een deel Vertikale afstraling door de Coaxmantel...
Dag Egbert, aardappelen kopen?

Om te antwoorden op je aannames:

1: Nee, de coax straalt niet al helemaal niet vanaf de tuner, kan niet want de inhoud zit in een kooi van Faraday...metalen box weet je wel, dus daar kunnen mantelstromen niet optreden.

2: Nee, want mijn mantel straalt niet en de coax heeft een dubbele mantel waardoor de lek-dichtheid bijna 100% is.

3: Opnieuw nee, ik heb geen verticale afstraling, als dat zou optreden dan is het door de open-lijn van de G5RV maar niet door de coax, dat mag want het is onderdeel van de antenne en niet de transmissielijn.

Ter info, een "echte" G5RV heeft altijd een coax voeding, want haal je dat weg dan is het gewoon een dipool die te kort is :lol:

Iedereen de beste wensen en een happy 2018!
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: End-fed

#97 Bericht door PA2RU »

PA5HB schreef:
3: Opnieuw nee, ik heb geen verticale afstraling, als dat zou optreden dan is het door de open-lijn van de G5RV maar niet door de coax, dat mag want het is onderdeel van de antenne en niet de transmissielijn.

Ter info, een "echte" G5RV heeft altijd een coax voeding, want haal je dat weg dan is het gewoon een dipool die te kort is :lol:

Iedereen de beste wensen en een happy 2018!
Ingeval van een G5RV/ZS6BKW maakt de lintlijn deel uit van de impedantieaanpassing , als de zaak ideaal zou zijn dan straalt die NIET want de stromen in beide geleiders zijn precies tegengesteld.

Daarbij is een G5RV/ZS6BKW die op 80m zou werken ook te kort want is op die band geen halve golflengte lang...

Zoals al aangehaald praat je weer eens poep Bas en daar heb ik (met mij ook anderen ) jou al vaker op betrapt.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: End-fed

#98 Bericht door pa0ejh »

Hallo Bas.

Het is duidelijk dat je niet van de hoed en de rand weet, je Antenne dat zijn die 2 horizontale draden (dipool), de rest is de voedingslijn.....
Ook wel Transmission Line genoemd in die boeken die jij leest...

En als je geen Coax tussen de voedingslijn en Tuner gebruikt, dan is je voedingslijn tekort, en niet je Dipool...

Dus wanneer jij schrijft dat je de Antenne met Coax voed.....dan gaat er misschien een figuurlijk Lampje bij je branden????

Meer wil ik hier over kwijt, ik kan mijn tijd wel beter besteden,
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: End-fed

#99 Bericht door PA2RU »

Wat ik er nog over kwijt wil is dat de gerenommeerde antenneboeken zoals Bas ze noemt zijn theorie staven : ik ben dat nergens tegengekomen in de boeken die ik hier heb
Daarbij zijn baluns in zijn ogen overbodige dingen : vertel me dan eens waarom elk zichzelf respecterende antennebouwer ( zoals Fritzel Hygain etc etc ) die dingen toepassen in hun producten?

Je hebt wel lef Bas...gerenommeerde antennebouwers die weten waar ze mee bezig zijn in twijfel trekken...
73 René PA2RU

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: End-fed

#100 Bericht door Geen belang »

Raar dat niemand dezelfde boeken leest, bv het ARRL Handbook for Radio Communications 2011, hoofdstuk 20.1 pagina 800 erg leerzaam, wat staat er in de fundamentals?
20.1.1 Fundamentals
In either coaxial or open-wire line, currents flowing in the two conductors travel in opposite
directions as shown in Figs 20.1E and 20.1I. If the physical spacing between the two parallel
conductors in an open-wire line, S, is small in terms of wavelength, the phase difference be-
tween the currents will be very close to 180°. If the two currents also have equal amplitudes,
the field generated by each conductor will cancel that generated by the other, and the line
will not radiate energy, even if it is many wavelengths long.
The equality of amplitude and 180° phase difference of the currents in each conductor
in an open-wire line determine the degree of radiation cancellation. If the currents are for
some reason unequal, or if the phase difference is not 180°, the line will radiate energy. How
such imbalances occur and to what degree they can cause problems will be covered in more
detail later.
In contrast to an open-wire line, the outer conductor in a coaxial line acts as a shield,
confining RF energy within the line as shown in Fig 20.1E. Because of skin effect (see the
RF Techniques chapter), current flowing in the outer conductor of a coax does so on the in-
ner surface of the outer conductor. The fields generated by the currents flowing on the outer
surface of the inner conductor and on the inner surface of the outer conductor cancel each
other out, just as they do in open-wire line.
Blijkbaar lezen velen andere boeken, want ze beschrijven voor beide type dezelfde werking.
Met dat verschil dat als de boel niet in fase is dat een open-wire begint te stralen.
De coax doet hetzelfde en gaat langs de mantel terug, maar hef je die stromen op dan blijft de boel in de kabel en straalt die dus niet.

Blijkbaar hebben die mannen ongelijk :lol:
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: End-fed

#101 Bericht door PA2RU »

Goed zo Bas , of Mazout of ON2NSV..
Je hebt de klok horen luiden , maar weet je ook waar de klepel hangt???
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: End-fed

#102 Bericht door PA3DJS »

@PA0EJH, PA2RU:
In eerste instantie dacht ik dat hij een beetje aan het dollen was, maar hij snapt bepaalde dingen echt niet en zet met zijn bijdragen anderen op een verkeerd been. Dat zie je in dit draadje, maar bijvoorbeeld ook in de reflectiedraad:
http://zendamateur.com/viewtopic.php?f= ... 30#p207515
dB's, misaanpassing en waar verliezen zitten blijken moeilijke zaken voor hem.

De manier waarop hij acteert, vind ik meer dan jammer, maar zegt wel het een en ander over de persoon en zijn kennis.

Hij stuurt mij naar aanleiding van dat draadje zelfs een PB waarvan hij beweert dat hij dat niet gedaan heeft, toen vond ik het genoeg en heb maar een screenshot toegevoegd.

@PA5HB:
Het punt van de stromen uit jouw citaat heb ik hier
http://zendamateur.com/viewtopic.php?f= ... 75#p208604
al genoemd.

Jouw citaat handelt alleen over spiegelsymmetrie in de stroom, en zegt niets over wel of geen symmetrie in spanning. Je knipt en plakt een half verhaal. Voor mijn neus staat overigens editie ARRL Antenna Book editie 22.

Nogmaals:
Bij een kippenladdder moet er om stroomsymmetrie te krijgen, perfecte spanningsymmetrie zijn.
Bij een coaxiale lijn moet er om stroomsymmetrie te krijgen, perfecte spanningsonbalans zijn.

Als je bij de kabelmythes lezing had gezeten, had je dit kunnen weten.

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: End-fed

#103 Bericht door PA3HHO »

Egbert, Wim,

Allereerst de beste wensen en een radioactief 2018 toegewenst ;-)

Ik had trouwens - al jaren geleden - contact met PA0EBC die de multiband endfed op een aantal punten had verbeterd. Het "geheim" zou hij ooit nog een keer met mij delen, maar daar is het tot op heden helaas nog niet van gekomen. Zijn grafiekje van de RigExpert AA-520 zag er heel erg veelbelovend. Kennen jullie "het geheim" van PA0EBC?
Afbeelding
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Bloempje
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 okt 2013, 01:10

Re: End-fed

#104 Bericht door Bloempje »

Dat ziet er erg mooi uit.

Heb je zijn email adres of tel nr?
Mogelijk kan je hem dan bereiken?

Groetjes,

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: End-fed

#105 Bericht door PA4WK »

Dat ziet er zeker mooi uit.
Dat wil ik ook wel bouwen, hoe komen we aan de gegevens?
Groet Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Plaats reactie